hirdetés
2025. augusztus. 09., szombat - Emőd.
hirdetés

Az iskolai egészségfejlesztés hatása

A teljes körű iskolai egészségfejlesztés elkötelezett hirdetőjével és szakértőjével, Somhegyi Annamária főorvossal, az Emberi Erőforrások Minisztériuma a WHO Schools for Health in Europe Network magyar nemzeti koordinátorával a Magyar Idők beszélgetett.

– A drogprevenció témakörében arról beszélt a közelmúltban Bódis József oktatási államtitkár, hogy az iskoláknak nagyobb hangsúlyt kell helyezniük a teljes körű egészségfejlesztésre. Mit jelent és mit érdemes tudni erről a szülőknek, a pedagógusoknak?

– A teljes körű intézményi egészségfejlesztést 2012 óta jogszabály írja elő minden köznevelési intézménynek. Lényege, hogy a pedagógusoknak a gyerekekkel töltött évek során úgy kell a mindennapokat megoldaniuk, hogy az a gyerekek egészségét szolgálja, voltaképpen tehát beépül a mindennapok menetébe, vagyis – akárcsak otthon, a családban – az intézményekben is folyamatosan törődni kell az egészséggel. A népegészségügy nagy eredménye, hogy sikerült a teljes körű intézményi egészségfejlesztést köznevelési előírássá tenni. Mindez pedig azért történhetett, mert az Orbán-kormány köznevelési vezetői elméjükbe és szívükbe zárták, megértették a dolog jelentőségét.

– Fogalmazhatunk úgy, hogy ez nemcsak egy projekt, hanem több annál?

– Ez a mindennapi élet maga: hogyan élünk otthon, és hogyan élhetnek a gyerekek a köznevelés intézményeiben? Fontos, hogy erről tájékoztathassuk a szülőket és a pedagógusokat, hiszen a szülői támogatás, illetve a szülők és pedagógusok együttműködése sokat javít az eredményességen. A szülőknek tisztában kell lenniük azzal, mit várhatnak egészségfejlesztés szempontjából az oktatási intézményektől, a pedagógusoknak pedig érteniük kell, hogy mit vár tőlük az ország. Olyan felnőtteket, akik sorban állnak az egészségügyi intézményekben? Vagy olyanokat, akik jó egészségi állapotban képesek az ország ügyeit előrébb vinni? Az ország jövője ugyanis a felnövekvő generáción, a gyermekeinken múlik. Az előzményekért pedig a 2000-es évek elejéig kell visszatekinteni. 2003-ban adódott lehetőség a Népegészségügyi Tárcaközi Bizottságban, hogy az illetékes minisztériumokkal közösen tervezzünk meg mindent, amit a gyerekekkel az oktatási intézményekben tenni kellene annak érdekében, hogy jobb legyen az egészségük, ez volt a teljes körű intézményi egészségfejlesztés születése. Én akkoriban az egészségügyi minisztériumban dolgoztam, az én feladatom volt ennek az intézése, és az ügyet azóta is a szívemen viselem.

– Az egészségfejlesztési alapfeladatok eredményes megvalósítása milyen kézzelfogható eredményekhez vezethet?

– A teljes körű iskolai egészségfejlesztés a nemzetközi és a hazai szakirodalom bizonyítékai szerint jobb egészséget eredményez, miközben javít a tanulás eredményességén, csökkenti a lemorzsolódást, segít a szenvedélyek megelőzésében, javítja az alkalmazkodókészséget, a stresszkezelést, illetve a problémamegoldást. A teljes körű iskolai egészségfejlesztés megvalósítása népegészségügyi, pedagógiai és össztársadalmi cél.

– Mindezek ismeretében a hamarosan kezdődő új tanévre milyen útravalót adna a pedagógusoknak?

– Egyszerűen azt javaslom, hogy abban a nem kevés időben, amit a gyerekekkel töltenek, ne elavult, alkalmatlan módszerekkel foglalkozzanak velük. Bátran használják az új módszereket, és hamar rájönnek, hogy nemcsak a diákok, hanem ők maguk is jobban fogják érezni magukat az iskolában. Az oktatásirányítás minden erőfeszítése is éppen erre irányul.

A teljes interjút a Magyar Idők közli.

(forrás: Magyar Idők)

Könyveink

  • learn more A gyógyszerkutatás kémiája

    A gyógyszerkutatás értékteremtő folyamat, amit a legkülönbözőbb kémiai, biológiai és orvosi szak- és részterületek sokaságának...

  • learn more The Etiological Role of Hepatitis C Virus in Lymphomagenesis

    The acute inflammation of liver in patients (acute hepatitis) can be produced by different chemicals...

  • learn more Útmutató a SCID-5-CV használatához

    Nélkülözhetetlen segédlet a nemrégiben megjelent strukturált klinikai interjú (SCID-5-CV) alkalmazásához. Szakembereknek és leendő...

  • learn more A fejfájásról - Patika Magazin könyvek

    A Patika Magazin Könyvek sorozat az egészségügyi populáris könyvekhez képest több szempontból is újdonságot jelent. A...

  • learn more Velencei-tó látványtérképe

    Az elmúlt évek jelentős turisztikai fejlesztései is megtalálhatóak már a Civertan Grafikai Stúdiónak a Velencei-tavat és térségét bemutató...

  • learn more Balneoterápia és hidroterápia

    Magyarország termálforrásokban gazdag. Így számos természetes gyógytényezőt alkalmazunk a gyógyítás céljára. A balneoterápia...

  • learn more Hány barátod is van?

    Könnyű a hálózatok tudományában egy elvont matematikai elméletet látni. Pléh Csaba, Unoka Zsolt és munkatársaik könyve gyökereiben megváltoztatja...

  • learn more Patikai reklámtárgyak

    A kiadó tovább folytatja az 1999-ben elkezdett, nagy sikert aratott reprezentatív gyógyszerészettörténeti albumsorozatát ezen könyvével. A reklám a...

  • learn more Fukushima [3.11] Maradjunk vagy menjünk? (memoár) - Személyes történet a 2011-es tohokui földrengésről, tsunamiról és a fukushimai atomkatasztrófáról

    Popovics Péter a családjával együtt 10 évet élt Japánban, és Yokohamában (Fukushimától 180 km-re) élte át a 2011 márciusi történelmi földrengést, melynek következményei gyökeresen megváltoztatták mindannyiuk életét. Az emlékirat egyrészt a szerző gyerekeinek nyújt magyarázatot a család gyökereire, másrészt pedig feldolgozza családjuk azon megpróbáltatásait, melyekre a fukushimai atomerőműbaleset következtében az események sodrása nem adott lehetőséget. A könyv központi része a földrengés napjától számítva napi bontásban mutatja be a katasztrófa kibontakozásával párhuzamosan a velük történteket mindaddig, amíg el nem hagyták Japánt. Nyelv: magyar...

  • learn more Nők a fájdalom árnyékában - Endometriózis

    Árvai Nóra ebben a könyvében az endometriózisról szóló legújabb kutatások mentén ír a betegségről, kóreredetről,...

  • learn more A jungiánusok - Összehasonlító és történeti nézőpont

    Végre magyarul is olvasható a Carl Gustav Jung svájci pszichiáter követőiről elnevezett nemzetközi mozgalom,...

  • learn more Akadémikus portrék - Erdei Anna - immunológus

    A kötet Herzka Ferenc dokumentumfilm-rendező, szerkesztő által készített portréfilm szövegéből készült...

  • learn more A születés traumája

    A születés traumája néhány év híján százéves mű – romantikusan szövevényes, néhol szinte megfejthetetlen, néhol teljesen modern és ma is a...

  • learn more Transzfúzió

    A könyv a hazai palettáról évek óta hiányzó munkát pótol. A vérátömlesztés a mindennapi klinikai/kórházi munka során napjainkban is gyakori (olykor...

  • learn more Odú vagy kelepce?

    Hogy kik is vagyunk, mit akarunk az élettől és mi a szerepünk a világban, azaz identitásunk, mindegyikünk számára fontos kérdés. Valódi önmagunk...

  • learn more Árpád-kori templomok - látvány térkép

    A magyar történelem, a honfoglalás után korszak –az államalapítás korának- ötvenöt szép és jelentős műemlékét mutatja be...

  • learn more Pszichiátria - másképp

    A szerző mindazoknak ajánlja könyvét, akik kapcsolatba kerültek a pszichiátriával, akár mint vizsgázók, akár mint terapeuták. A könyv...

  • learn more Wagner: A Nibelung gyűrűje - Zene-pszichoanalitikus tanulmány

    Richard Wagner monumentális ünnepi színjátéka, A Nibelung gyűrűje a mítoszokra jellemző...

  • learn more 59 másodperc - Egy kis ésszel sokra mész

    Mitől válik kreatívabbá az, aki cserepes növényt tart az asztalán? Miért nagyobb az esélye, hogy visszakapjuk elveszetett...

  • learn more Szalagsérülések

    A „Traumatológia Témakörök” sorozat 1993-ban indult az akkori Országos Traumatológiai Intézetben. A zsebkönyvek szerzői többnyire traumatológusok, akik a...