Minden 5. autóbalesetért az OSAS és az alvászavar felel az USA-ban
Alvási apnoe, alváshiány, baleset
Az alváshiány és az alvási apnoe akár triplájára is emelheti a közlekedési balesetek kockázatát; egyértelmű a kapcsolat az OSAS és a balesetek között.
Az Amerikai Egyesült Államokban jelenlegi becslések alapján a 30 és 70 éves kor közötti férfiak 34 százaléka, míg a nők 17 százaléka alvási apnoe-ban szenved. Az alvási apnoe olyan súlyossági foka, ami már a közlekedésben való éberségre is rányomja a bélyegét, a férfiak 14, míg a nők 5 százalékára jellemző.
Több, mint 3000 alvási apnoe-s bevonásával végzett vizsgálat
Bostoni kutatók az alvás és a szív egészségének kapcsolatát vizsgáló „Sleep Heart Health” tanulmány (1745 férfi és 1456 nő; 40 és 89 év közöttiek) adatainak a felhasználásával azt számszerűsítették, hogy az alvási apnoe és az alvászavar milyen mértékben emeli a közlekedési balesetek gyakoriságát. A kiértékeléshez az AHI-t (apnoe-hypopnoe index), vagyis az alvásfüggő légzészavarok súlyossági fokának megítélésére szolgáló mérőszámot alkalmazták, ami az alvás során megélt légzési események (légzéskihagyások, azaz apnoék és légáramlás csökkenések (hypopnoék)) óránkénti számát jelzi. Az AHI étéke az alvási apnoe súlyosságának fokozódásával nő.
Egyértelmű kapcsolat az alvási apnoe és a balesetek között
Azoknál, akiknél enyhe mértékű alvási apnoe (AHI 5 és 14,9 között) állt fenn, azt tapasztalták, hogy az elmúlt két évben 7 százalékkal több közlekedési balesetük volt, mint a kontroll-csoportba sorolt, nem alvási apnoe-s személyeknek. Közepes súlyosságú alvási apnoe esetén (AHI 15 és 29,9 között) már 13 százalékkal voltak gyakoribbak a közlekedési balesetek, míg a súlyos fokú alvási apnoe (AHI nagyobb, mint 30) jelentősen, 123 százalékkal emelte a közlekedési balesetek előfordulási gyakoriságát. A bemutatott százalékos adatok függetlenek attól, hogy az érintett alvási apnoe-s személyek beszámoltak-e szubjektív napközbeni álmosságérzetről vagy sem.
Az alváshiány tovább rontja a helyzetet
Az alváshiány a modern világban, így az USA-ban is széles körben elterjedt. A felnőttkorú lakosság 25–30 százaléka kevesebbet alszik éjszakánként 6 óránál. Amellett, hogy az alváshiány – többek között – az elhízás, a diabétesz, a hipertónia és a koronáriás szívbetegségek ismert rizikófaktora, emeli a közlekedési balesetek gyakoriságát is.
Minden egyes alvásból hiányzó órával 13 százalékkal nő a baleseti rizikó. Azoknál pedig, akik az alváshiány ellenére ébernek érzik a magukat, a helyzet még rosszabb, náluk 22 százalékos rizikó-fokozódással lehet kalkulálni – derül ki Daniel Gottlieb és munkacsoportjának számításaiból. Azoknál, akik éjjelente csak 5 vagy kevesebb órát alszanak, 47 százalékkal nő a közlekedési balesetek kockázata azokhoz képest, akik 7-8 órát töltenek alvással.
20, de akár 200 százalékkal is nőhet a balesetek kockázata
Az eredmények összegzése alapján az alvási apnoe és az alváshiány az USA-ban a közlekedési balesetek mintegy 19 százalékáért okolható. Ezek a számadatok nem vihetők át változtatások nélkül egyéb országokra, mert egyrészt az adott országban az alvászavarok gyakorisága is más lehet, másrészt az autóvezetés, a közlekedésben való részvétel, az eltérő forgalmi viszonyok és közlekedési szabályok miatt eltérő mértékű koncentrációt igényel. A Németországi Diabetes Társaság például 200 százalékos baleseti kockázatnövekedést adott meg arra vonatkozóan, ha valaki alvási apnoe-s és a volánhoz ül.
(Forrás: BMC Medicine, Deutsches Aerzteblatt)