Adherencia a hétköznapokban
Az utóbbi években az adherencia fogalma beépült ugyan a az egészségügy fogalomtárába, használjuk is a mindennapokban, és időnként kampányszerűen felkapottá válik, mégsem lehet arról beszélni, hogy a betegegyüttműködés jelentősebben javult volna. Bármennyire közhelynek is tűnik manapság, de azért gondoljuk meg, hogy a krónikus betegek közel felénél feleslegesen végeztük a drága vizsgálatokat, szántunk időt, energiát a diagnózis tisztázására, az a beteg számára semmiféle előnyt nem jelent, hiszen elmarad a kezelés, nem változik a betegség prognózisa. Szinte hihetetlen, hogy – még óvatos becslések szerint is - három krónikus betegből egy esetében olyan a helyzet a végeredmény tekintetében, mintha nem is létezne korszerű egészségügy, mintha a XIX. században volnánk. Pedig az adott beteg végigmegy – a meglehetősen költséges – kivizsgálás procedúráján, megállapításra kerül a betegsége, van rá megfelelő gyógyszer, de a kezelés elmarad. Különösen igaz ez a tüdőgyógyászatban használatos inhalációs eszközökre.
A beteg-együttműködést befolyásoló tényezők szerteágazók, és irodalma bőséges, az alábbiak a fontosabb szempontok csoportosítását adják egy összefoglaló tanulmány alapján. (Medicalonline: Adherencia tudástár)
A beteg jellemzői
- Életkor, alapvető személyiségjegyek
- Iskolai végzettség, jövedelmi helyzet
- Életvitel, egészségtudatosság
- Pszichológiai bántalmak, szenvedélybetegségek
- Alternatív gyógymódokhoz való viszony
- Babonák, hiedelmek
A beteg szemszögéből alapvető tényezőket jelzi a táblázat. A fentieken kívül egyre nagyobb szerepe lett az internetnek, mely nemcsak a tudományos tények megismerését segítette, hanem babonák, féligazságok, gyakran nettó hazugságok terjesztését is lehetővé tette, melyek aztán a hagyományos orvoslástól való elfordulást eredményezhetik. A háttérben gyakran gátlástalan haszonlesés áll, és az áldozatok csodaváró attitűdje.
A betegség jellemzői
- A tünetek súlyossága, észlelhetősége
- A progresszió sebessége
- Életmódot korlátozó tényezők
- A betegségre vonatkozó ismeretek
- Társbetegségek
A tünetek súlyossága, észlelhetősége javítja az adherenciát, míg az alattomos, lassabban, nem látványosan progrediáló betegség rontja azt. Például a COPD kezdeti stádiumaiban nem befolyásolja jelentősen az életminőséget, így aztán nehezebben tudjuk a beteget rávenni a rendszeres gyógyszerhasználatra.
A terápia jellemzői
- Adagolási mód, gyakoriság
- Terápiahossz, terápiaköltség
- Mellékhatások súlyossága
- Korábbi terápiák eredménytelensége
- A hatás észlelhetősége
- A gyógyszer alakja, mérete, színe
- Gyakori terápiaváltás
Egy ritkábban, parenterálisan beadott gyógyszernél lényegesen jobb a betegegyüttműködés, mint egy orális, esetleg naponta többször adagolt készítménynél. A mellékhatások elrettenthetik a beteget, illetve a hatás elmaradása a gyógyszerhasználat feladására készteti. A gyulladáscsökkentő inhalációs készítmények hatását közvetlenül nem észlelő a beteg – egy idő után – felhagyhat a gyógyszer használatával. Még a gyógyszer alakja, mérete, színe is befolyásolja a terápiahűséget.
Orvostól függő tényezők
- Személytelen vagy kaotikus ellátás
- Szakmai felkészületlenség
- Egymásnak ellentmondó utasítások
- „Rituálék hiánya”
- Utóbb tévesnek bizonyuló információk
- Célszerűtlenül megválasztott üzenetek
Az orvos, és az egyre nagyobb szerephez jutó gyógyszerész meghatározó a jó adherencia kialakulásában. A beteggel kialakított személyes kapcsolat, a szakmai felkészültség, vagy éppen felkészületlenség, az egymásnak ellentmondó utasítások (mást mond a háziorvos, mást mond a szakorvos), utóbb tévesnek bizonyuló információk – például a gyógyszer árára, kiadhatóságára vonatkozóan – mind befolyásolhatja a betegegyüttműködést. Érdekes módon az is hatással van a betegre, ha észleli az orvos elégedetlenségét a munkájával, munkahelyével.
Ellátórendszerekkel kapcsolatos jellemzők
- A rendelő fizikai megjelenése
- Várakozási idő
- Kisegítő személyzet viselkedése
- A rendelő vagy gyógyszertár rossz megközelíthetősége
- Gyakran változó igénybevételi és jogosultsági szabályok
A beteg nem hiszi el, hogy egy lepusztult rendelő, türelmetlen, esetenként agresszív személyzetétől megfelelő kezelést kap. Az is fokozza a beteg bizalmatlanságát, ha a várakozás közben az egészségügyi személyzet privát tevékenységeit, magánbeszélgetéseit észleli. Főleg, ha ez a várakozás túl hosszúnak és indokolatlannak tűnik.
Az alternatív gyógymódok virágzása is komoly kihívást jelent a hagyományos gyógyítók számára. Hiszen aki tévét néz, rádiót hallgat, újságot olvas és főképp netezik, mindenütt azzal találkozik, hogy a gyógyszer szitokszóvá vált. Azzal reklámozzák a termékeiket, hogy nem gyógyszer – tehát nem valami olyan, ami mérgezi a szervezetet, hanem úgymond természetes anyag, aminek nem lehet mellékhatása. Bíztató jelek azért vannak, például az, hogy a nyugati orvostudomány végre felvette a harcot a homeopátiával szemben.
Meglepő módon – különböző vizsgálatok szerint – a költségtényezők kevésbé meghatározók, mint azt várnánk, bár az alternatív szerekre kiadott hatalmas összegek alapján ez logikusnak tűnik. Természetesen egy bizonyos jövedelemszint alatt már nincs értelme terápiahűségről beszélni, hiszen a beteg egyszerűen nem tudja kiváltani a gyógyszerét. Ugyanakkor azt is megfigyelték, hogy azoknak jobb az adherenciájuk, akiknél a létfenntartás költségeiből nagyobb részt képvisel a gyógyszerköltség.
Összességében elmondható, hogy Magyarországon alapvetően az attitűdalapú – főleg érzelmi beállítódáson alapuló döntés a leggyakoribb, amelyet az orvosról, ellátórendszerről szerzett benyomások módosítanak.
Az adherencia javítható
A beteg első alkalommal szerzett benyomásai meghatározóak a terápiahűség kialakulásában. Ha a vizsgálat után azzal az érzéssel távozik, hogy érdemben foglalkoztak vele, megkapta az őt érdeklő tájékoztatást, foglalkoztak az esetleges szorongásaival – például a szteroidfóbiát csökkentendő, elmagyarázzuk az inhalatív és szisztémás kortikoszteroid közötti különbségeket – biztosan jobb adherenciát fogunk tapasztalni, mint ellenkező esetben.
Hogyan tudnánk javítani a kommunikációnkat? Első lépésként érdemes elgondolkozunk azon, hogy valójában azért dolgozunk, hogy a betegek gyógyuljanak. És ha belátjuk, hogy ennek a célnak az elérésében az adherencia javítása kulcsfontosságú, akkor nem fogjuk elfecsérelt időnek tartani a betegoktatást. Egyáltalán a beteg irányában megnyilvánuló empátia, türelem, kedvesség nemcsak a beteg jóérzése miatt számít, hanem mérhető adherencianöveléssel hatékonyabbá teszi a gyógyítást.
A tájékozott beteg nagyobb valószínűséggel tartja be a terápia szabályait. A megfelelő tájékoztatás tudatosítja a kezeletlen betegség következményeit, eloszlatja az alaptalan félelmeket, hiedelmeket például a mellékhatásokkal kapcsolatban. Mindannyian láttunk már gyógyszertájékoztatókat. A mellékhatáslistát áttanulmányozva csodának tűnik, hogy valaki egyáltalán bevesz egy tablettát. Ezért – lehetőség szerint – minden alkalmat, amikor a beteggel találkozunk érdemes felhasználni az ismeretátadásra.
A gyógyszeripari szakemberek már régen felismerték az adherencia jelentőségét, így a kutatások-fejlesztések egyik célja a betegegyüttműködés javítása. A napi két-háromszor adandó gyógyszerek helyett a napi egyszeri vagy ritkábban alkalmazandó készítmények kerültek előtérbe. A dozírozás komfortosabbá válása mellett további lehetőség az adherencia javulására a kombinációs gyógyszerek bevezetése. Az adagoló szerkezetek különösen fontosak akkor, ha a beteg többféle gyógyszert szed. Segítenek a feledékenységből adódó tévesztés csökkentésében.
Ha a beteg nehezen, komoly utánajárást követően jut hozzá a gyógyszeréhez, az jelentősen csökkentheti a betegegyüttműködést. Akár a saját szakmánkban is tapasztalhatjuk, hogy esetenként azért marad félbe a kezelés, mert szakorvosi javaslatot kellene beszerezni. Sokszor a fizikai hozzáférés bonyolultsága – például nincs a közelben gyógyszertár – akadálya a kezelésnek. A beteg érdekeltségét javíthatják különböző pozitív ösztönzők (magasabb támogatási kulcs). De semmiképpen sem várható eredmény attól, ha a rosszabbul kooperáló beteget szankcionáljuk.
A leghatásosabb az, ha az eddigieket együttesen, komplex intervencióként alkalmazzuk. Egy az adherencia szempontjából kedvező készítményt összekapcsolva az ellátási kapacitások szervezésével, orvos- és betegedukációval komplex gondozási programot indíthatunk be. Elegánsabban nevezhetjük ezt terápiamenedzsment programnak, melynek finanszírozását most elsősorban a gyógyszergyártóktól várhatjuk, de a jövőben elképzelhető, hogy a társadalombiztosítók is belátják előnyeit. Jelenleg a szponzorok az új betegek bevonását preferálják, de egyre nyilvánvalóbb, hogy a már ismert (nem kifogástalan kooperációjú) betegek bevonása a gondozási programba nagyobb haszonnal kecsegtet. Néhány kezdeményezésbe már magunk is bekapcsolódtunk – például telefonos, internetes kapcsolattartás – melyek meglehetősen jó eredményeket jeleznek.
Első ránézésre az adherencia javulása többletköltséggel jár a társadalombiztosító, illetve a beteg számára, hiszen a több elfogyasztott gyógyszer többe kerül, nagyobb támogatási összeget visz el. De bizonyított tény, hogy a gyógyszerhasználat növekedésével jelentős kórházi ápolást lehet kiváltani, könnyen belátható, hogy az ápolási költségek megtakarítása a társadalombiztosításnak, illetve a táppénzes napok csökkenése a betegnél bőven fedezi a rendszeres gyógyszerhasználatból adódó költségnövekedést. És akkor még nem beszéltünk a maradandó egészségkárosodás következményeiről, a rehabilitáció költségeiről.
Anyagi formában nem fejezhető ki az a nyereség, amely az életminőség javulásában mutatkozik.
Összefoglalva az adherencia javulásával mindenki jól jár. Jól jár a beteg – hosszú távon tapasztalja a kezelés eredményességét. Jól jár az egészségügyi személyzet – eredményesen gyógyít. Jól jár az állam – a kórházi kiadások csökkenése meghaladja a gyógyszertámogatásra kifizetett összeget. És jól járnak a gyártók is az egyenletes, kiszámítható kereskedelemmel.
És végül a jó adherencia kialakulásának egyik legfontosabb gátja az egészségügy túlterheltsége, az időhiány (és persze az ebből adódó fásultság). Az egészségügy hatékonysága nem feltétlenül az ellátott betegek számán múlik. Sokkal fontosabb a sikeres kezelések aránya. Az egy betegre fordított idő növekedésével javul a beteg-együttműködés, ezzel együtt nő a megfelelően kezelt betegek aránya, és ezzel közelebb jutunk a „mindenki jól jár” állapothoz.
1. Medicalonline: Adherencia tudástár 2013. 05. 17.
2. Orvostovábbképző szemle 2010.17 évf.4sz.
a szerző cikkei