hirdetés
2025. szeptember. 18., csütörtök - Diána.
hirdetés

 

A versengés célja nemcsak a győzelem lehet

A szociálpszichológusok 1945 után azzal a céllal, hogy a versengést és a háborút minél előbb kiiktassák az emberi viselkedési repertoárból, csak az együttműködést tanulmányozták. Napjainkban az inga átlendült, és az MTA Pszichológiai Kutatóintézetében tartott Együttműködés és/vagy versengés című konferencia előadói a versengés pozitívumait emlegették.

A paradigmaváltást az evolúciós pszichológia fejlődése hozta – mondta dr. Fülöp Márta egyetemi tanár, az MTA Pszichológiai Kutatóintézet tudományos igazgatóhelyettese, az ELTE Pszichológiai Intézetének szociálpszichológia professzora. Sok, első látásra meglepő tényre derült fény, így például arra, hogy van kooperatív versengés (új angol szóval: co-opetition), valamint versengő együttműködés is, és a kompetitív altruizmus során az önzetlenség csak eszköz a nyerésre (ha önzetlennek tűnünk, az növeli reputációnkat). A versengő személyiségűek rugalmasabbak: tudnak együttműködők is lenni, például, ha egy csoport tagjaként egy másik csoporttal versenyeznek, a saját csoporton belül kreatívan kooperálnak (remekül mutatják ezt a csapatsportok). Az együttműködők viszont csak együttműködésre képesek.

Konstruktív versengés

A versengés célja nemcsak a győzelem lehet – ezt japánokkal folytatott vizsgálataival illusztrálta Fülöp Márta –, hanem a fejlődés vagy a szórakozás is, például sportolás során. Ekkor nem a rivális elpusztítása, kiiktatása, ellenkezőleg, megtartása a cél, különben elvész a cél elérésének lehetősége. Míg a versengés célja Japánban a fejlődés (a versengők egymást fejlesztik), Magyarországon a szelekció, az, hogy legyőzzük a másikat. (A harmadik, Fülöp Márta által kutatott országban, Kanadában a versengők a verseny céljának egyszerűen a cél elérését nevezték meg.) Van tehát destruktív és konstruktív versengés is, és a jelenlegi vélemények szerint nem a versengés megszüntetése a cél, hanem az, hogy a versengés legyen konstruktív: ekkor egyszerre magas a versengés és az együttműködés szintje.

Azaz a dichotómikus szemléletet (az együttműködés és a versengés egymást kizáró ellentétek, az előbbi jó és kívánatos, az utóbbi rossz és kiirtandó) többdimenziós modellek váltották fel, és a szociálpszichológusok azt vizsgálják, milyen feltételekkel egyeztethető össze a kettő, mi kell az együttműködő versengés kialakulásához.

Időnként annyi is elég, hogy az együttműködés és a versengés kombinációja nemcsak eredményesebb lehet bizonyos helyzetekben, de élvezetesebb is. Fülöp professzorasszony felidézte Pearl Greenberg iskolába még nem járó gyerekekkel folytatott kísérleteit: a gyerekeknek párban kellett versenyezniük egymással, hogy melyikőjük tud fakockákból nagyobb és szebb várat építeni. A párok ügyesebb tagjai jelentős előnyre tettek szert, majd az volt a jellemző, hogy az előny birtokában elkezdték társukat tanítani az eredményesebb technikákra. A rivális oktatása addig tartott, amíg az megközelítette a „tanár” teljesítményét, aki ekkor újra saját várának építésére koncentrált. A ciklus többször megismétlődött; a gyerekek saját magyarázatuk szerint azért tanítgatták versenytársaikat, mert így sokkal jobban élvezték a várépítést.

Destruktív együttműködés

Orosz Gábor, a Szegedi Tudományegyetem Pszichológiai Intézetének adjunktusa azokat a helyzeteket vizsgálja, amelyekben az együttműködés a tisztességtelen versengés eszköze, azaz a kollaboratív csalásokat: az iskolai súgás jelenségét, a korrupciót, a bűnszövetkezeteket. Előadásában példaképp említette Oroszországot, ahol a rendszerváltáskori ideológia elítélte a versengést, ennek következtében a diákok között életre szóló együttműködés alakult ki a csalásban is. A csoportkollektivista korrupció, kisebb mértékben bár, de Magyarországra is jellemző, ahol az elmúlt években nő a versengésen alapuló piacgazdaság elutasítása, mivel a lakosság egy része úgy véli, hogy az az igazságtalanság forrása – tette hozzá a kutató.

Személyiségvonás vagy a helyzet jellemzője?

Sipos Sándor, a Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézetének tanársegéde arról beszélt, hogy az együttműködő viselkedés során felmerülő kettősségek – a saját és a másik érdeke, szituatív vagy egyéni tényezők, eredmény és folyamat – kibékíthetők. Kifejtette: együttműködni valójában csak a nem-zéró összegű helyzetekben lehetséges, amikor a kooperációval mind a két fél nyer, míg annak hiányában mindkettő veszít. És bár az élethelyzetek többsége nem-zéró összegű, mégis gyakrabban észleljük a helyzeteket nulla összegűnek (ilyenkor a nyeremények összege rögzített, egy-egy játékos csak a másik kárára nyerhet). Ennek oka Sipos Sándor szerint az agyi kapacitásunk hiányossága, illetve lustaságunk lehet.

A szociálpszichológus javaslata: alakítsuk a nulla összegű szituációkat nem-zéró összegű helyzetekké és kooperáljunk! Az emberek többsége számára ugyanis a helyzetspecifikus nyereség nem is olyan fontos, mint a nem-specifikus pszichés szükségletek kielégülése. Ha egy főnöknek például arról kell tárgyalnia egy beosztottjával, hogy az milyen szolgálati autót kapjon, de már előre tudja, hogy nem ad jobbat (fix végeredmény), a beosztott sokkal együttműködőbbnek fogja érezni a főnökét, ha az tájékozódik a beosztott szempontjairól, visszajelez, megértő, kedves a stílusa. És bár nem kap jobb autót, úgy érzi, hogy igazságos volt a folyamat, mert önértékelése nem szenvedett csorbát.

A szituációt más módon is befolyásolhatjuk: elősegíti az együttműködést, ha a nem-kooperálók büntethetők, ha van lehetőség kommunikációra (megismerhetjük és módosíthatjuk a többiek szándékait), illetve ha nem anonim a helyzet, vagyis ha hírnevet építhetünk (az viszont személyiségi tényező, hogy kinek mennyire fontos a többiek róla alkotott véleménye).

Az együttműködés tehát folyamat – hangsúlyozta a debreceni pszichológus –, kommunikációs, tájékozódási lépések sorozatából áll, és a különböző helyzetekben megvan a létjogosultságuk a különböző konfliktuskezelési stratégiáknak.

Az együttműködők nem empatikusak

Az egyes kultúrákban stabil az együttműködő, az individualista és a versengő emberek aránya – fejtette ki Molnárné Kovács Judit, a Debreceni Egyetem Pszichológiai Intézetének docense – 46, 38 és 12 százalék (a maradék 4 százalék altruista vagy agresszív). A társas értékorientáció elmélete szerint az, hogy valaki egy konkrét (nem nulla összegű) helyzetben az együttműködést vagy a versengést választja, a személyiségétől függ, attól, hogy milyen motivációk alapján hoz döntéseket másokat is érintő kérdésekben. A kooperatív a közös jóllétet akarja maximalizálni, az individualista, tekintet nélkül a többiekre, a sajátját, a versengő pedig a többiekhez viszonyított jóllétét (az altruistát csak a többiek jólléte érdekli, az agresszív számára az a fontos, hogy minimalizálja a többiek boldogságát).

Miről ismerszik meg az együttműködő? Képes áldozathozatalra a közeli kapcsolatokban és általában is jellemző rá a segítő viselkedés, akkor is, ha éppen más dolga lenne vagy információszegény a környezet; tudja követni az összetett szervezeti célokat, jobb eredményt ér el tárgyalásos helyzetben, ökocentrikus: a tömegközlekedést választja és akkor is elkülönítve gyűjti a szemetet, ha messze van a szelektív hulladéktároló. Csak úgy tűnik a másik számára, hogy empatikus, valójában belső szabályok vezérlik, nem a másik jelzései.

A machiavellisták sikerének titka

Dr. Bereczkei Tamás, a Pécsi Tudományegyetemen működő Evolúciós Pszichológia Kutató Csoport vezetője tovább árnyalta a kooperációról kialakult képet: az önérdek-követők, azaz az individualisták és a versengők hajlamosak megtévesztő együttműködésre, például ha nyilvános a helyzet. Kísérletek tanúbizonysága szerint például publikus esetben az emberek 35 százaléka vállal jótékonykodást, míg nem nyilvános helyzetben csak 8 százalék. A professzor elmondta, hogy a valódi együttműködőt nehezebb, a csalót könnyebb felismerni: az érzelmek (bűntudat, káröröm) kifejeződnek az arcán, árulkodó jelzések a lecsukódó felső szemhéj, az alsó szemhéj feszítése, a szűk szemrés, az összeszoruló szájvonalak.

Kiváló megtévesztők – bár maguk rosszak a csalás felismerésében – a machiavellisták (definíció szerint akik a másik embert eszköznek használják saját céljaik elérése érdekében). Az ilyen személyiségű emberből (aki lehet individualista vagy versengő is) inkább lesz vezető, és a csoportok is inkább választanak machiavellistát vezetőjüknek (azt hiszik, ha olyan ügyesen képviseli a saját érdekeit, a csoportét is fogja tudni), holott a machiavellista nem a csoport tagjaként definiálja magát, hiányzik belőle a csoporttudat.

A legújabb kutatások meglepő eredményt hoztak, mondta a tanszékvezető egyetemi tanár: a machiavellisták rosszak a másik elmeállapotának olvasásában (rossz mentalizálók), és rosszak a szituáció értelmezésében is, határozott kognitív deficienciákat mutatnak tehát. Sikerük titka az, hogy az átlagnál erősebb a motivációjuk a mentalizációra és a helyzetértelmezésre.

Dr. Kazai Anita
a szerző cikkei

cimkék

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés

Könyveink

  • learn more Levelek a túlvilágra - Egy 20. századi életút

    "„Az utóbbi időben több időt töltök unokáim korosztályának társaságában és látom, hogy a legtöbben milyen...

  • learn more Az elsődleges gyermekorvoslás gyakorlata

    A HGYE és a PharmaMedia gondozásában készült "Az elsődleges gyermekorvoslás gyakorlata orvosi kézikönyv" egyedülálló ezen...

  • learn more Gyógyszertámogatás

    A fejlett és közepesen fejlett országokban a gyógyszerek jelentős részét az állam, illetve az annak alrendszereként működő társadalombiztosítás...

  • learn more Sorsdöntő génjeink

    Az USA-ban már nagy sikert aratott könyv Európában először magyarul jelent meg. A szerző a könyvében leírja, hogy milyen előnyökkel jár, ha valaki...

  • learn more Onkológiai kézikönyv

    Ez a könyv szakvizsgára készülő fiatal orvosok ötleteként született meg, akik azt kérdezgették maguktól: hogyan is tudhatnánk a választ az...

  • learn more A kollektív áldozati szerep szociálpszichológiája

    Fülöp Éva és Kővágó Pál (szerk.) A kollektív áldozatiság lélektanával foglalkozó kutatások viszonylag...

  • learn more HOUSE A SEBZETT GYÓGYÍTÓ A TELEVÍZIÓBAN

    A Dr. House egy világszerte ismert, régóta sikeres orvosi dráma. A House – A sebzett gyógyító a televízióban Jungiánus...

  • learn more A pancreas betegségei

    Az internetről áradó legfrissebb tudományos információk birtokában jogos lehet a kérdés, hogy szükség van-e még magyar nyelvű, magyar szerzők...

  • learn more A csontritkulásról - Patika Magazin könyvek

    Hogyan működik a csontszövet? Mik a csontritkulás rizikófaktorai? Mennyire meghatározó a gyermekkor, és mire kell...

  • learn more Jó étel, jó élet

    "Elakadt a táplálkozás útvesztőjében? Ez a kézikönyv segít a fiataloknak, kezdő háziasszonyoknak, babás családoknak és mindenkinek, aki szeretteinek,...

  • learn more Májsebészet

    A könyv elsődleges célja olyan májsebészeti munka létrehozása, amely segítséget nyújthat ügyeleti éjszakán a fiatal szakorvosnak, ha többek között rupturált...

  • learn more Mi is emberek vagyunk

    A húsz interjút és egy szívinfarktus személyes történetét tartalmazó könyv orvosok nyilatkozatai alapján mutatja be a száz sebből vérző magyar...

  • learn more Az Önök Bizottsága

    Ebben a sorsfordító korszakban mit jelentett az amerikai pszichoanalitikusok kezdeményezésére 1938-ban létrehozott szervezet, az Emergency Committee on...

  • learn more Pszichiátriai interjú a klinikai gyakorlatban (3. kiad.)

    A könyv a Magyarországon 2010-ben megjelent kiadvány bővített, aktualizált kiadása, ami Amerikában az...

  • learn more Kisklinikumi szakismeretek

    Fejezetei a különféle betegségben szenvedők ápolását mutatják be betegségtípusonként, jól áttekinthető, tagolt formában, amely...

  • learn more Diabetes mellitus – A gyógyszerészi gondozás alapelvei

    A hasznos kiadvány az alapismereteken túl részletesen kitér a cukorbetegség kezelésére, a gyógyszeres...

  • learn more A szociális agy kultúrtörténete

    E kultúrtörténeti kötet a kezdetektől egészen máig feltárja az emberi agy fejlődését, bemutatva azt is, hogyan alakított ki...

  • learn more Gyermekszemészet

    A könyv összegzi mindazon tapasztalatokat, amelyek az utóbbi évtizedek során felhalmozódtak a gyermekkor szemészeti betegségeinek ellátásában. A szakemberek...

  • learn more Férfigyógyászat

    Az orvosi szakterületek szétválása óta létezik a nőgyógyászat, amely alapvetően a női reprodukcióval és annak szerveivel foglalkozik. A FÉRFIGYÓGYÁSZAT...

  • learn more Az egészség, az egészségügy négy éve 2010-2013

    Milyen helyzetben van az egészségügy? Mennyire egészséges a magyar lakosság? Vagy menyire beteg? Mi történt az...