Tudomány
A „lövöldözős” számítógépes játékok javítják a látást
Megnő a kontrasztok megkülönböztetésének képessége, így például a szürke különböző árnyalatait is jobban felismeri az illető az egyszínű háttérben, ami a mindennapi életben roppant hasznos szürkületi és éjszakai autóvezetés során. Ezt a korral gyakran romló képességet használjuk akkor is, amikor olvasunk, ezért nagy jelentőségű az olyan módszer, amely tartós javulást biztosít. Korábban úgy gondoltuk, hogy ezek a képességek nem fejleszthetők.
A New York-i Rochester Egyetem kutatója, Daphne Bavelier az agy plaszticitását vizsgálja, azaz azt a képességünket, hogy tanulással növelhető az idegsejtek és a közöttük lévő összeköttetések, szinapszisok száma, az agy szerkezete újjáépíthető. Munkatársaival foglalkozik a süketség látórendszerre gyakorolt hatásával, a nyelvtanulás agykérgi szerveződésével, valamint a videójátékok és a látás kapcsolatával. Ez utóbbi téma akkor kezdte érdekelni, amikor öt éve egy munkatársa, aki napi rendszerességgel játszott akciódús számítógépes játékokat, társainál sokkal jobban szerepelt a laborjukban használatos standard látástesztek során.
Bavelier munkacsoportja az első kísérletben arra kérte az alanyokat, hogy tíz napon keresztül napi 1 órát játszanak lövöldözős számítógépes játékot. Az eredmény: bizonyos látási képességek megduplázódtak, így a mozgó céltárgy felismerése, lokalizációja a zsúfolt képernyőn, a hirtelen, rövid időre felvillanó tárgyak megszámlálása, a gyors egymásutánban felvillanó objektumok megkülönböztetése. Ezek a képességek természetesen nem fejlődtek akkor, ha másféle játékokat játszattak a kísérleti alanyokkal: a Tetris például, amelynek játszása közben egyetlen objektumra kell koncentrálni, nem javította a látási paramétereket (a figyelem fókuszálását azonban igen).
Bavelier legújabb kísérletének alanyai 9 héten keresztül összesen 50 órát játszottak, aminek következtében vizuális teljesítményük átlagosan 43 százalékkal nőt, és a javulás akkor is fennmaradt hónapokon keresztül, ha az illetők a kísérlet befejezése után nem játszottak tovább.
Azok a komplex követelmények, amelyek elé az akciójátékok állítják a látórendszert, a remények szerint máshogy is előállíthatók, és akkor nem erőszakos történet részvevőjeként is serkenthetjük látásunkat. Ezzel javíthatóvá válik a látás olyan esetekben is, amelyeken eddig csak a műtét segített, így például az amblyopiában, és letehetővé válik sok szemüveg, kontaktlencse.
Mivel a látás nem csak a szemben jön létre, hanem abban az agy is közreműködik, bizonyos agyvérzéses betegek látása is helyreállítható lesz az új, még kidolgozásra váró, számítógépes játék-inspirálta módszerrel.
Az egészségesek is profitálhatnak az akciójátékokból: a megnövekedett vizuális teljesítmény hasznos a sportban, illetve az idősödők vezetési képességének romlása is megállítható.
Kazai Anita