A dohányzás (k)ára
Az óvintézkedések ellenére a magyar iskolás gyerekek tizenkilenc százaléka alkalmi dohányos, derül ki az MNO összeállításából.
A 2017-es dohányzásmentes világnap alkalmából hozták nyilvánosságra a Tobbacoatlas.orgon, hogy mennyibe is kerül a világgazdaságnak a füstölés. A kétbillió dolláros összeg harminc százaléka a dohányzás hatásainak közvetlen költsége, azaz a betegségek kezelése – derül ki az MNO összeállításából.
Hazánkban 12 millió dollárra (több mint hárommilliárd forintra) rúgnak a dohányzás okozta költségek. Romániában ez 14,9 millió, Ukrajnában 12,9 millió, Ausztriában pedig 8,5 millió. A legnagyobb összeg az Egyesült Államoknál szerepel, 531 millió dollár, ezt követi Indonézia 196 millióval, majd Oroszország 153 millióval.
A Tobacco Atlas a jelentés mellett a dohánytermékek adójárulék-emelését említi mint a leghatásosabb leszoktató módszert.
És ami a hazai fiatalságot illeti, részletes képet kaphatunk a dohányzási szokásokról az idén nyilvánosságra hozott Nemzetközi ifjúsági dohányzásfelmérésből (Global Youth Tobacco Survey). A tavalyi év adataiból dolgozó kutatás 7., 8., és 9. osztályos gyerekeket vizsgált. Ebből az derül ki, hogy a magyar gyerekek 75 százaléka nem dohányzik, de 32 százalékuk már cigarettázott életében. Tizenkilenc százalék az alkalmi dohányzó és öt százalékuk naponta dohányzik. Ezen belül kilenc százalék otthon cigizik, 21 százalékuk pedig nemzeti dohányboltban vásárolja a cigarettát. A felmérést egyébként a WHO az amerikai CDC-vel karöltve 1998-ban indította útjára.
Magyarországon egyébként folyamatosak az intézkedések a dohányzás visszaszorítására. A dobozokon szereplő elrettentő képek, a nemdohányzó helyek és helyiségek, illetve az áremelés mellett nemrég megjelentek az egységes csomagolásban forgalomba hozott cigaretták is, amelynek lényege, hogy a doboz külső és belső felülete nem tartalmazhat semmilyen díszítőelemet.
– Az egységes csomagolás lényeges keresletcsökkentő intézkedés, amely ront a dohánytermékek vonzerején, fékezi azt, hogy a dohánytermékek csomagolását reklámok és promóciók formájában is felhasználják, korlátozza a csomagolás és címkézés megtévesztéseit, továbbá növeli az egészségvédő figyelmeztetések hatékonyságát. Az egységes csomagolás bevezetésével a cigaretta és a cigarettadohány nem lesz csábító többé, ami különösen a fiatalok egészségének védelme szempontjából kiemelendő.