21. századi japán lakkművészet
Aranyfelhő, csillámpor
„Maki-e”, azaz nemesfémpor-felszórásos díszítő eljárással készült (fekete lakk alapon arany mintás) japán tárgyaiból, a gyűjtemény legkiemelkedőbb minőségű darabjaiból rendezett kiállítást a Hopp Ferenc Kelet-ázsiai Művészeti Múzeum – több mint kétszázötven, eddig sosem kiállított, frissen helyreállított kis szépséget rendezett el nagy műgonddal négy teremben.
Két évig folyt a tárgyak restaurációja, a felvezető tárlókban is bemutatott lapos, vékony, valamint szárazecsetekkel, felszórócsövekkel; szorgosan vásárolták az eredeti lakkot japán műhelyekből, a különböző szemcseméretű és összetételű aranyporral, a polírozáshoz használt szarvasagancsliszttel egyetemben. S az eredmény: soktárlónyi aranyporos, csillámló kis csoda. Csukják is szaporán a teremőrök az ajtókat, nagyokat fújtatva váltják egymást: a nemes lakktárgyak igen magas páratartalom mellett maradnak épen biztonsággal – a termekben a klíma nekik kedvez.
Ki ne szeretné a csinos dobozokat, szelencéket, tégelyeket – és most aztán talán az elképzelhető legszebbeket tekintheti meg az ember. A tárgyak egy része, az aranyporral díszített gazdag háztartási készletek, kozmetikai eszközök még a feudális japán életmódot idézik. A szépítkezőszettek, például: a pillangós, virágos, madárkás, tájképes, bambuszfüves kis dobozok, az obligát fésűtokokon, míves tükörtartó állványokon túl látható különleges szemöldökfestő ecsetkék, emeletes hajolajtartó dobozok, valamint – fogfeketítő kellékek. Következnek a gyönyörű írószeres skatulyák, sok-sok gusztusos kis rekesszel, gyöngyház kirakású, füles, illetve fül nélküli szekrénykék izgalmas titkos fiókok garmadájával. Inrók – leginkább kis kulacsra emlékeztető kis tégelyek, melyekről kiderül: többrekeszes, szétnyitogatható orvosságos szelencék, a kimonó övére kellett akasztani őket.
A teljes cikket csak regisztrált felhasználóink olvashatják. Kérjük jelentkezzen be az oldalra vagy regisztráljon!