2024. április. 18., csütörtök - Andrea, Ilma.

Rövid, de intenzív testmozgás, fokozott agyműködés

A portlandi OHSU szakemberei szerint a fizikai aktivitás révén akár még okosabbá is válhatunk, közli az Origo.

A kutatók egerekkel végeztek kísérleteket, és megfigyelték azokat az agyi válaszokat, amelyeket az állatok teste a különböző testmozgásokra adott. A kapott adatokat elemezték pihenő állapotban, rövid távú és hosszú távú futás után.

Megállapították, hogy a rövidebb időn át végzett gyakorlatok (ami emberi mértékkel heti egy baráti kosárlabda meccset vagy négyezer lépést jelent) elősegítették a hippokampusz szinapszisainak növekedését.

A kutatók ezt a kulcsfontosságú felfedezést az edzés során aktivált egyes neuronokban megnövekedett gének elemzésével végezték el, amelyek közül egy különösen kiemelkedett: a Mtss1L. Ezt a gént nagyrészt figyelmen kívül hagyták az agyban végzett korábbi vizsgálatok során.

Ez volt a kutatásunkban a legizgalmasabb dolog, mert a Mtss1L gén olyan fehérjét kódol, amely a sejtmembrán elhajlását okozza – magyarázta Christina Chatzi Ph.D., a tanulmány társzerzője. – Ezt a gént rövid testmozgás aktiválja, ami elősegíti a dendritikus tüskékként ismert neuronok kis növekedését, a szinapszisok helyét.
A vizsgálat kimutatta, hogy egy rövid idejű, ám fokozott intenzitású edzés elegendő ahhoz, hogy a tanulni tudjon. A kutatók a jövőben ezt szeretnék tovább vizsgálni a memóriát érő hatások tekintetében, írja a lap.

(forrás: origo)