2024. április. 19., péntek - Emma.

Miben más az agyuk a pszichopatáknak?

Megtalálták a kutatók azt az agyi rendellenességet, ami magyarázatot adhat arra, miért válik valaki pszichopatává, írja a hvg.hu.

A pszichopátia az egyik leggyakrabban felismerhető és legtöbbször tanulmányozott személyiségzavar, amely néha akár igen veszélyessé is válhat. Bár e betegségnek nincsen egyértelmű oka (azért genetikai és környezeti tényezők szerepet játszanak a kialakulásában), szingapúri és amerikai idegtudósok tanulmánya rávilágít egy fontos biológiai eltérésre az ilyen emberek agyában – írja a ZME Science nyomán a lap.

A kutatók 120 önkéntest vontak be a kísérletükbe. Valamennyi résztvevővel elvégeztek egy szabványosított, a pszichopata tulajdonságok meglétét kimutató pszichológiai tesztet, majd fMRI készülékkel megvizsgálták az agyukat. Kiderült, hogy a pszichopatáknál az előagy egy része, a striátum (amely az agy egy nagyobb, kéreg alatti régiójának része, és tágabb értelemben a döntéshozatalt, a motivációt, a megerősítést és a jutalom észlelését koordinálja), körülbelül 10 százalékkal nagyobb, mint az egészséges embereknél.

Korábbi kutatások már összefüggésbe hozták a pszichoaktív tulajdonságokat a striátum fokozott aktivitásával, ami növelheti a stimuláció iránti igényt az izgalmat kereső viselkedésen keresztül, valamint az impulzív viselkedés nagyobb valószínűségéhez vezethet. A mostani kísérlet viszont összekapcsolta az MRI-vizsgálatokat és a pszichopátia szűrésének eredményeit, és az első olyan kutatás, amelyik összefüggésbe hozta a nagyobb striátumot a pszichopata tulajdonságokkal.

(forrás: hvg.hu)