2024. március. 28., csütörtök - Gedeon, Johanna.

Mi történik az immunsejtek szinapszisaiban?

Az immunrendszer sejtjei között az agyi szinapszisokhoz hasonló összeköttetések vannak, amelyeken ugyanolyan gyorsan és hatékonyan történik a kommunikáció, mint a neuronok között. A Nature cikke a T és B sejtek közötti, dopamin segítségével történő információcserét vizsgálja, az eredmények segíthetik a fertőzések és az autoimmun betegségek elleni küzdelmet, hatékonyabbá tehetik a vakcinációt.

A magasabb rendű szervezetekben az ideg- és az immunrendszer egyaránt a környezet monitorozását végzi, és egyre több bizonyíték támasztja alá, hogy a központi idegrendszer és az immunrendszer nem rendszer-specifikus, hanem közös jelátviteli útvonalakat használ. A limfociták a neuronok molekuláris apparátusát használva szinapszisokat hoznak létre, amelyeken keresztül antigéneket és serkentő jeleket adnak-vesznek, a B sejtek pl. képesek neurotranszmitterek (adrenalin, noradrenalin, dopamin) felvételére, leadására, míg a dendritikus sejtek és a T sejtek esetében már azt is kimutatták, hogy képesek a dopamin termelésére is, írják tanulmányukban Ilenia Papa és munkatársai (TFH-derived dopamine accelerates productive synapses in germinal centres; Nature).

A hosszú ideig fennmaradó B-sejt-válasz létrehozása a másodlagos nyirokszervek germinális centrumában történik (jelen vizsgálatban tonzillákat tanulmányoztak), a B és a follikuláris helper TFH-sejtek itt kerülnek kapcsolatba egymással.

A B és T sejtek közötti interakció sebessége és komplexitása az idegrendszer sejtjei közötti kapcsolattal analóg, az információátvivőként szereplő dopamin segíti a hosszú életű B sejtek szelekcióját és érését, ezáltal segítheti a gyorsan evolválódó vírusokra és egyéb fertőző ágensekre, toxinokra adott gyors immunválasz kialakulását, és segíthet az autoimmun folyamatok megfékezésében.

A kutatás az Egyesült Királyság, az USA, valamint Német- és Olaszország számos kutatóját tömörítő Human Frontier Science Program konzorcium keretében, a Australian National University vezetésével zajlott. Mint nyilatkozatukban a kutatók kifejtik, a T sejtek által kibocsátott dopamin a B sejteket arra készteti, hogy a legmegfelelőbb antitesteket termeljék; a remények szerint a felfedezést hatékonyabb vakcinációs módszer kifejlesztésében is fel lehet használni, továbbá hatékonyabbá tehető általa számos már meglévő kezelés, amit a limfómák, immunhiányos és autoimmun betegségek terápiájában használnak.