2024. március. 29., péntek - Auguszta.

Lokális agyi hipoxiát okoz a túlzott sófogyasztás

A Georgia State Egyetem kutatói a funkcionális MRI módosításával létrehozott új képalkotó eljárás segítségével képesek voltak megfigyelni, mi történik az agy mélyebb rétegeiben sófogyasztás hatására, és igencsak szokatlan jelenséget tapasztaltak.

A neuronok aktiválását követően ugyanis az adott területen a vérellátás általában fokozódik, ez az úgynevezett neurovaszkuláris kapcsolat (neurovascular coupling) vagy funkcionális hiperémia, ám a Cell Reports folyóiratban megjelent cikkben a kutatók sófogyasztás hatására épp ennek a fordítottjáról számoltak be. Új képalkotó eljárásukkal képesek voltak a hipotalamusz területén bekövetkezett változásokat megfigyelni, ahol a só bevitelét követően a vérellátottság lokális csökkenését tapasztalták (ezt a jelenséget inverse neurovascular coupling-nak nevezték el). Ez az új felfedezés érdekes kérdéseket vet fel annak tekintetében, hogyan hat az agyra a magas vérnyomás – hiszen a hipertóniás esetek 50-60%-át a túlzott sófogyasztásnak tulajdonítják. A mostani eredmények szerint ez akár az agyszövetek károsodásához is vezethet, ami esetleg magyarázatot adhat más betegségek, például depresszió, obezitás vagy neurodegeneratív kórképek etiológiájára is.

Fotó: MedicalOnline/Shutterstock archív