2024. április. 19., péntek - Emma.

Gyógyszeres hűtéssel az agykárosodás elkerüléséért

Az egész test lehűtése megmentheti az agykárosodástól azokat, akik éppen szélütésen vagy szívrohamon estek át, mert csökkenti az agy oxigénigényét. Amerikai kutatók olyan hatóanyagot találtak, amely lehetővé teszi, hogy a testhőmérséklet csökkenjen – számolt be róla a Scientific American című ismeretterjesztő portál.

Az emberi test lehűlését saját hideg elleni védelmi mechanizmusa akadályozza meg. Hacsak nincs altatásban a páciens, a bőr erei összehúzódnak, dideregni, remegni kezd az illető, a barna zsír pedig hőt termel. Mindezek a természetes válaszok azt a célt szolgálják, hogy az emberi szervezet fenntartsa 37 Celsius-fok körüli belső hőmérsékletét.

A phoenixi Orvosi Központ és a Fever Lab kutatói azonban kísérleti szerrel demonstrálták, hogy ezt a védelmi mechanizmust ki lehet kerülni. Az alkalmazott hatóanyag egereknél és patkányoknál blokkolja azt az idegsejteken lévő receptort (jele: TRPM8), amely normális esetben aktiválódik a bőr lehűlésekor. Az M8-B jelű új vegyület még közepesen lehűlt állatoknál is leállította a hővédelmi választ, így lehetővé tette, hogy a test belső hőmérséklete csökkenjen.

"A test felhagy vele, hogy megvédje hőmérsékletét" – magyarázta Andrej Romanovsky, a laboratórium vezetője.

Az M8-B jelű szer előnye, hogy bárhol beadható, akár harci körülmények között is, vagy más mentésnél, mert nem szükséges hozzá kórházi felszerelés és tisztaság. Romanovsky szerint a terápiás hipotermia mellett az anyagcsere lassítására is használható lesz a TRP-receptorokra ható új szer. Úgy véli, hogy ez utóbbit például hosszabb űrutazásoknál hasznosíthatják a jövőben.

A tanulmányt részletesen a The Journal of Neuroscience című szakfolyóiratban ismertették.

(forrás: MTI)