2024. március. 29., péntek - Auguszta.

Embrionális őssejtek az anyatejben?

Nagy számú embrionális őssejtet izoláltak az anyatejből – állítják ausztrál kutatók. A felfedezés felveti azt a lehetőséget, hogy anélkül is lehet embrionális őssejteket kinyerni az emberből, hogy embriókat kellene tönkretenni. Így egy csapásra eltűnhetnének az ezzel kapcsolatos etikai dilemmák is.

Peter Hartmann és munkatársai a crawley-i Nyugat-Ausztráliai Egyetem kutatói először 2008-ban számoltak be arról, hogy őssejteket találtak az anyatejben. Mostanra már szaporították őket laboratóriumukban, és kimutatták, hogy át tudnak alakulni mindhárom embrionális csíralemez (endoderma, mezoderma, ektoderma) sejtjeivé – ez a képesség az embrionális őssejtek megkülönböztető sajátsága.

Lehet belőlük csontsejt, ízületi sejt, zsírsejt, inzulintermelő pankreászsejt, albumint képző májsejt vagy idegsejt– mondta Foteini Hassiotou, a Hartmann-laboratórium egyik tagja, aki a jelen kutatás vezetője volt. Ezek a sejtek is expresszálják azoknak a fehérje markereknek a többségét, amelyek az embrionális őssejtekben találhatók. „Ami igazán csodálatos, az az, hogy ezek a sejtek meglehetősen nagy mennyiségben vannak jelen az anyatejben” – tette hozzá Hassiotou.

embrionalis_ossejtek_az_anyatejben

A kutatónő elmondta, hogy az anyatejben található összes sejt mintegy 2 százalékát teszik ki az embrionális őssejtek, bár ez az arány függ attól, hogy mióta szoptat az anya és hogy mennyire teltek tejjel a mellei. A kutatócsoport eredményeiről Hassiotou a jövő év elején számol be részletesen a 7. Nemzetközi Szoptatási és Laktációs Szimpoziumon, amelyet Bécsben rendeznek meg.

Sok kutató azonban egyelőre szkeptikus. „Talán vannak olyan emlőmirigy sejtek, amelyeknél elérhető, hogy a normálisnál valamivel többféle sejtté tudjanak átalakulni, de nagyon kétlem, hogy az emlőben előfordulnának az embrionális őssejtekhez hasonló sejtek” – fejezte ki véleményét Robin Lovell-Badge, a londoni Országos Orvosi Kutatási Intézet munkatársa. „Hogy mást ne mondjak, ha így lenne, akkor sokkal több daganatnak kellene keletkeznie az emlőben” – tette hozzá.

A hipotézis igazi tesztje az lesz, ha ilyen sejteket injektálnak egerekbe, és megnézik, hogy keletkeznek-e belőlük teratómák, azaz olyan tumorok, amelyben mindhárom csíralemez sejtjei megtalálhatók.

„Ez az arany standard vizsgálata annak, hogy valóban pluripotens sejtekről van-e szó” – mondta Chris Mason, a University College London munkatársa. Hassiotou azt válaszolta, hogy már a következő hetekben elkezdik ezt a vizsgálatot.

Az embrionális őssejtekhez hasonló sejteket eddig az amnionfolyadékban és a köldökzsinórban mutattak ki, de ez lenne az első példa arra, hogy felnőttekben is megtalálhatók. Másféle őssejtek vannak a felnőttekben is, például a hemopoetikus őssejtek, amelyekből az összes fajta vérsejt kifejlődhet, vagy a mezenchímális sejtek, amelyek csont-, porc- vagy zsírsejtekké alakulhatnak. Ezek azonban olyan sokféle sejtté nem tudnak válni, mint az anyatejben talált őssejtek.

Még ha ki is derülne, hogy nem valódi embrionális őssejtekről van szó, az anyatej őssejtjei akkor is nagy lehetőséget jelentenének a regeneratív orvoslás számára. „Tenyészteni, majd fagyasztva tárolni lehetne ezeket a sejteket, és ha később az anyában valamilyen betegség alakulna ki, például diabétesz, akkor fel lehetne engedni a sejteket és inzulintermelő pankreászsejtekké lehetne differenciáltatni őket” – mondta Lyle Armstrong a Newcastle-i Egyetemről.

A felfedezés érdekes kérdéseket vet fel arra vonatkozóan is, hogy mi lehet ezeknek a sejteknek a szerepe a szoptatott csecsemőkben. „Egérben kimutatták, hogy az anyatejben levő élő immunsejtek átjutnak a egérkölyök bélnyálkahártyáján, a keringésbe kerülnek és számos szervben megtelepednek. Ha ezek az őssejtek ilyen jelentős számban találhatók az anyatejben, akkor nyilván ezeknek is van valamilyen funkciójuk. Talán a szöveti regenerációban és a csecsemő fejlődésében vesznek részt vagy akkor jutnak szerephez, ha betegség lép fel” – fejtegette Hassiotou.

Dr. Weisz Júlia