hirdetés
hirdetés
2021. szeptember. 25., szombat - Eufrozina, Kende.
hirdetés

Komoly piac lehet a jövőben az idősek ellátása

Eddig sok gyártó kerülte, hogy a 65 éven felülieknek ajánlja termékeit. Ahogy azonban az emberek egyre tovább élnek, számos cég felismerte az érettebb korosztály igényei által teremtett piac erejét.

"Bizony, nem könnyű megöregedni. Először érzem, hogy nem is olyan egyszerű művelet kiszállni a kocsiból. Tartásom görnyedt, és a korlátba kapaszkodom, hogy feljussak a lépcsőn. Negyvenöt éves vagyok, de Agnes miatt évtizedekkel idősebbnek érzem magam" - írta a The New York Timesban Natasha Singer, aki kipróbálta a Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) által kifejlesztett új berendezést. Az Agnes valójában betűszó, az Age Gain Now Empathy System szavak rövidítése, és egy olyan bonyolult, ruhaszerű szerkezetet takar, amelyet elnevezéséből fakadóan úgy lehetne jellemezni: bárki átérezheti, mit jelent megöregedni.

"Első pillantásra kissé erősebben felfújt ugróöltözéknek tűnik. Egy derékhámhoz erősített sisak begörbíti a nyakamat és a gerincemet. Látásomat sárga üveglencsék homályosítják el. Karjaim szabad mozgását a hámhoz erősített műanyagszalagok korlátozzák. Merevítő kötések veszik el a kedvemet a térdem behajlításától. Egyenlőtlen habszivacs talpbetétek billentenek ki egyensúlyomból, módosítva a súlypontot. Réteges kesztyűmben minden ujjamat külön érzem" - sorolta tovább tapasztalatait az újságíró. Az időskor korlátait érzékeltető öltöny a MIT korlaboratóriumának az Agelab-nak a terméke. A kutatók szándéka szerint arra szolgál, hogy a tervezőket és a piackutatókat segítse az idősebb felnőttek helyzetének jobb megértésében, illetve abban, hogy új termékeket hozzanak létre a korosztály számára.

Sok gyártó mindmáig kerülte, hogy kifejezetten a 65 éven felülieknek ajánlja termékeit, mivel úgy érezte, hogy az ártana az áruk népszerűségének a népesebb fiatal korosztályok körében. Ahogy azonban az amerikaiak egyre tovább élnek, és mind hosszabb ideig megőrzik aktivitásukat, számos cég felismerte az érettebb korosztály igényei által teremtett piac tartósságát és erejét. "Az öregedés sok területet érintő folyamat, amelyre új módon, új eszközökkel kell tekinteni" - hangsúlyozta az amerikai lapnak Joseph. F. Coughlin professzor, az AgeLab vezetője, aki az interjúhoz maga is felöltötte Agnest, ami kissé megviselte. A sárga lencséken át a professzor nyakkendőjének élénk színei kifejezetten halványnak tűntek. "Agnes maga is egyike ezeknek az új eszközöknek" - magyarázta görnyedten.

Az AgeLab - és néhány más amerikai egyetemi és vállalati kutatóközpont - olyan technológiák kifejlesztésén dolgozik, amelyek segítik az idősebb felnőtteket egészségük, függetlenségük és életminőségük megőrzésében. Szolgáltatásait olyan cégek veszik igénybe, amelyek e bővülő fogyasztói réteg számára terveznek új termékeket és szolgáltatásokat. Az AgeLab gyakran szembesíti őket kemény tényekkel: például azzal, hogy az idős emberek nem szeretik az olyan eszközöket, amelyek - mint például a nagy gombokkal működő mobil telefon - eleve azt mutatják, hogy ők öregek. "Nem érdemes öregeknek szóló tömegtermékeket gyártani, mert sem a fiatalok nem fogják vásárolni, sem az öregek" - szögezte le a professzor.

A fejlesztők ezért egyre inkább "életkorbarát" termékeket alakítanak ki, amelyek jellemzőit - például súlyát vagy hangreakciójuk sebességét - a fogyasztóhoz lehet alkalmazni. Ez a stratégia vonzó tulajdonságokat és csomagolást kínál egy adott demográfiai csoportnak, ám anélkül, hogy ezzel elidegenítene más fogyasztói kategóriákat. A burgonya chips például mindenki számára csábító, de az idősebbek számára még inkább, és ez elmondható a fehérítő hatást ígérő fogkrémekről is. Az Agelab kutatói tanulmányozzák a Ford autóira kifejlesztett, hangfelismerővel kombinált automatikus parkoló rendszert is, amelyhez a vezetőnek nem kell tekernie a kormányt és a nyakát: ez is mindenkit érdekelhet, és az eladók esetleg nincsenek is tudatában annak, hogy idősebb felnőtteknek szóló terméket kínálnak.

Az amerikai baby boom nemzedék első tagjai januárban töltötték be 65-ik életévüket, várható élettartamuk pedig magasabb, mint bármely előző idős nemzedéké. A 65 éves vagy idősebb emberek száma 2010 és 2050 között 523 millióról világszerte várhatólag mintegy másfél milliárd főre nő. Ezért sok ember rákényszerülhet arra, hogy csak később vagy egyáltalán ne vonuljon nyugdíjba, mert csak így őrizheti meg a számára szükséges jövedelmet. 

Jó néhány közgazdász vallja, hogy a hetven-nyolcvanévesek létszámának robbanásszerű növekedése nem előnyt jelent, hanem költségvetési válságot vetít előre - az időskori demenciának, a szellemi képességek hanyatlásának kezelése máris világszerte 600 millió dollárnak megfelelő összeget emészt fel. A Standard and Poor's hitelminősítő Globális öregedés 2010 című tanulmányában megállapította, hogy sok ország nem lesz képes fedezni a megnövekedett idős populáció nyugdíj- és egészségbiztosítási szükségleteit. Ha nem változtatják meg gyökeresen az időskorral kapcsolatos költségvetési politikájukat, államadósságuk az éves GDP-nek akár több mint kétszeresére is duzzadhat.

A cikk folytatása az eredeti oldalon.

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés

Könyveink