hirdetés
2024. április. 16., kedd - Csongor.
hirdetés

Az elektronikus karton őrzi és megosztja a betegek adatait

Ha nehezen hozzáférhetőek az ellátás során keletkezett egészségügyi adatok, a gyógyítás egész folyamata komplikálttá válik a betegek számára.

Amennyiben a kezelőorvos nem rendelkezik információkkal a beteg kórelőzményeiről, korábbi és állandó gyógyszeres kezeléséről vagy allergiáiról, akkor bármifajta kezelés kockázatossá válhat. Ezért a tényleges kezelés előtt az orvosoknak sok olyan vizsgálatot kell elvégezniük, amelyek hosszadalmasak, költségesek, és az ismétlések miatt feleslegesen terhelik az egészségügyi ellátórendszert.

Hasonló volt a helyzet Szlovákiában is 2009-ig, amikor Szlovákia Egészségügyi Minisztériuma elindította az eHealth szolgáltatást. Az Asseco Central Europe (a Globenet Zrt. 100%-os tulajdonosa) a minisztérium megbízásából kifejlesztette az elektronikus egészségügyi kartont (Electronic Health Record - EHR). A közelmúltban a minisztérium pályázati felhívást tett közzé a projekt folytatására, ami az EHR további funkciókkal való kibővítését igényli.

A EHR megoldás tartalma

Az EHR egy olyan országosan információs rendszer, amely biztosítja a az egészségügyi ellátással és a betegek állapotával kapcsolatos adatok elektronikus formában történő tárolását, feldolgozását és hozzáférhetőségét.

Az EHR információs forrásai:

  • kivonatok az egészségügyi dokumentációkból,
  • nemzeti egészségügyi és adminisztratív adattárak,
  • az egészségbiztosítók által kezelt adatok,
  • a beteg saját feljegyzései saját egészségi állapotáról.

Az EHR az egyes betegekről a következő adatcsoportokat tartalmazhatja:

  • személyi és adminisztratív adatok,
  • összegezés a betegről,
  • oltási igazolvány,
  • laboratóriumi vizsgálatok eredményei,
  • gyógyszeres kezelések históriája,
  • gyógyszerfelírás,
  • ambuláns vizsgálatok eredményei,
  • pacs dokumentációval kapcsolatos hivatkozások nyilvántartása,
  • kórházi ellátásokról készült zárójelentések,
  • szabadon forgalmazható gyógyszerek használata,
  • egészségbiztosítási számla,
  • jövőbeni kivizsgálások időpontjai,
  • egészségügyi ellátásokkal és kapcsolatos szerződések,
  • a beteg személyes feljegyzései,
  • külföldi beavatkozások (epsos),
  • donorral kapcsolatos adatok.
  • genetikai kockázatok.

A kezelőorvos számára az EHR a beteg egészségi állapotát, kórelőzményeit, gyógyszeres kezelését és egészségügyi ellátását érintő lényeges adatok, valamint allergiával, terhességgel kapcsolatos figyelmeztetések értékes forrása. Egyrészt támogathatja az orvost a diagnózis felállításában és gyógymód megválasztásában, másrészt a beteg számára csökkenti a szövődmények kockázatát.

E-karton

Azáltal, hogy kapcsolódik az eHealth további projektjeihez - mint például az eRecept, a Nemzeti Egészségügyi Ágazati Portál - az EHR központi integrációt valósít meg az egészségügyi ellátások terén.

Az Asseco Central Europe az Elektronikus Egészségügyi Kartont szolgáltatásorientált architektúra alapján hozta létre, és megvalósítja a szinkron és aszinkron adatok cseréjét egyaránt. Fontos része a megoldásnak a hozzáférés- és jogosultságkezelő (Consent Management) modul, ami garantálja a személyi adatok védelmét.

A fejlesztés további fontos eleme a Beteg-összefoglaló bevezetése. Ez az egészségügyi dokumentáció egyik különleges fajtája, ami főleg a sürgősségi ellátás esetére szolgál jól áttekinthető, lényeges információkkal. A beteg-összefoglaló az epSOS európai projekt eredményeiből kiindulva jött létre. Átvették a javasolt szemantikus és szintaktikai szerkezetet úgy, hogy a receptírással és a beteg egészségi állapotával kapcsolatos lényeges adatok hozzáférhetőek legyenek akár egy külföldi ellátás esetében is.

Az EHR nemzeti projekt a modern technológiák és a nemzetközi szabványok használatának köszönhetően – ahogyan azt a gyakorlat is igazolja – fontos és hasznos segédeszköze a kezelőorvosoknak és a betegeknek a XXI. század egészségügyi közellátásában.

Az EHR megoldás előnyei

A beteg számára érezhető előnyök:

  • a kezelési idő lerövidülése – gyorsabb reakciók,
  • az egészségügyi ellátás magasabb minősége,
  • a teljes egészségügyi dokumentáció könnyű átvitele az orvosok között,
  • biztonságos kezelés (optimálisan megválasztott folyamatok),
  • a másodlagos (a helytelenül megválasztott gyógyítási eljárások miatti) szövődmények kockázatának csökkentése.

Az egészségügyi személyzet esetében:

  • a teljes egészségügyi dokumentációhoz való hozzáférés – döntéstámogatás,
  • a szakemberek védelme az átlátható dokumentálásnak köszönhetően,
  • a helytelen eljárás kockázatának jelentős csökkenése (az EHR-ban fellelhető információknak köszönhetően),
  • a beteg által a gyógyszertárból kiváltott receptek (beleértve a más orvos által felírtakat is), illetve gyógyszerek teljes áttekinthetősége.

Az egészségbiztosító szempontjából:

  • a felhasznált gyógyszerek és gyógyászati segédeszközökkel kapcsolatos költségek csökkenése,
  • a felesleges (párhuzamos) beavatkozások költségeinek csökkenése,
  • a szövődmények kezelésével kapcsolatos költségek csökkenése,
  • a revíziós tevékenység minőségének növekedése,
  • a pénzügyi keretek optimális felhasználása a fontos esetekre.

Az állam- és közigazgatás számára

  • az állampolgárok egészségi ellátásának magasabb színvonala,
  • több releváns egészségügyi ellátás az állampolgároknak,
  • a dolgozóknak a munkafolyamatokból való kiesésének lerövidülése,
  • kisebb kiadások az egészségbiztosításra,
  • az adóbevételek kiesésének csökkenése.

 

(forrás: Globenet)

cimkék

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!