hirdetés
2022. december. 03., szombat - Ferenc, Olívia.
hirdetés

Október, a Látás Hónapja

Október idén is a Látás hónapja. A Magyar Látszerész Szövetség már 17. alkalommal szervezi meg az akciót, amelynek keretében igyekszik felhívni a figyelmet az éleslátás, illetve a gyakori szemvizsgálat fontosságára. A csatlakozó optikák ilyenkor díjmentes szolgáltatásokkal készülnek, ezúttal országszerte több mint 300 vizsgálati ponton várják képzett szakemberekkel, kiváló felszereltséggel az érdeklődőket.

Egyre rosszabb állapotban van az emberek szeme, világszerte legalább 2,2 milliárd embernek van látásromlása. Manapság a leggyakoribb és az egyik leggyorsabban terjedő szemészeti probléma a rövidlátás, ez világszerte 2,6 milliárd embert érint. Idehaza is egyre többen vannak, a 2014 és 2019 között vizsgált, mintegy 80 ezer lakos felénél merült fel ez a probléma. Ráadásul a 23-40 évesek között a rövidlátás már háromszor gyakoribb, mint a 60 év felettieknél. Ennek egyik oka a megváltozott életmód – az emberek rengeteg időt töltenek a képernyő előtt, hiszen folyamatosan használják a számítógépet, tabletet, okostelefont. A pandémia alatt még jobban rászorultunk ezekre az eszközökre – az érintettek 45 százaléka tapasztalt szemszárazságot, látásromlást.

A rövidlátás gyakori probléma, tünete, hogy a páciens közelre jól, távolra azonban homályosan lát – ez a csoport visel mínuszos, kicsinyítő szemüveget. A fénytörési hiba általában jól korrigálható szemüveggel vagy kontaktlencsével. Fontos azonban, hogy csak kontaktlencsét hordani nem szabad, kell, hogy legyen szemüvegünk, hogy a szemünk pihenhessen, regenerálódhasson, és probléma esetén rögtön átvehessük.

A látásvesztés legfőbb oka a szürkehályog. Szakértők szerint azonban évtizedeken belül a népbetegségnek számító cukorbetegséggel küzdők közül is, sokan kerülhetnek ebbe a helyzetbe.

Szintén nem ritka probléma a távollátás, amely genetikailag meghatározott. Ilyenkor a közeli tárgyak homályosak, a távoli tárgyak viszont élesen látszanak. Pluszos lencsékkel korrigálható. Ezt nem szabad összetéveszteni a negyven év felett jelentkező presbyopiával, vagy “öregszeműséggel”. Mindkét látáshiba egyszerűen korrigálható, csak különböző típusú szemüveg vagy kontaktlencse szükséges hozzájuk.

A szemszárazság is egyre gyakoribb panasz, amikor a szemünk ég, viszket, esetleg úgy érezzük, mintha homok lenne benne. A száraz szem szindrómát az időjárás-változásoktól kezdve a hormonális problémákig bármi kiválthatja, de a nagyfokú digitalizáció, az egészséges szemre is rosszul hat, és a túlzott klímahasználat is fokozza a száraz szem érzetet. A probléma legtöbbször könnyen orvosolható például műkönny használatával, és a helyes vízbevitellel. Ha erre sem javul, nem árt egy alapos vizsgálat, a tünetek ugyanis akár komolyabb betegségre is utalhatnak.

Megelőzés és minőség

A problémák megelőzésében vagy korai felismerésében nagy szerepe van a látásvizsgálatnak. Másfél-két évente mindenkinek érdemes ellenőriztetni a látását, főleg akkor, ha már enyhe tüneteket is észlel. Negyven éves kor felett a szem elkezd romlani, és sokan nem veszik komolyan az intő jeleket, hagyják, hogy eluralkodjanak rajtuk a panaszok, például a fejfájás vagy a fáradtság, pedig egy vizsgálattal, hamar kiderül, hogyan lehet segíteni a panaszaikon. A fiataloknál egy jó szemüveg segíthet abban, hogy a szem lassabbabban változzon. Nekik érdemes kis lépésekkel haladni, tehát inkább másfél-két évente új szemüveget készíttetni, és nem ritkábban alkalmazkodni egy nagyobb dioptriaváltáshoz.

A Látás hónapja keretében sok cég kínál ingyenes látáshelyesség ellenőrzést, néhol pedig a teljes látásvizsgálatot is kínálják. Az eOptika budapesti belvárosi szaküzletében az utóbbit ajánlja a hozzá fordulóknak, és a vizsgálat végén receptet is ad, ellentétben egy sima látáshelyesség-ellenőrzéssel.

Egy normál látásvizsgálat során az optometrista, először felveszi az anamnézist, azaz előzményeket, panaszokat. Utána beméri komputerrel a szemet, természetesen ez fájdalom mentes. Utána a próbakeretes vizsgálat jön, itt külön szemen megvizsgálja a távoli látást, majd együtt a kettőt, ha itt minden rendben, áttér az olvasó szemüveg vizsgálatára, és utána a speciális kéréseket is megnézik. A vizsgálat 25-30 percet vesz igénybe.

Az optika látszerész munkatársai a pontos eredmények birtokában segítenek kiválasztani a megfelelő keretet és lencsét. Fontos, hogy a keret megfelelően illeszkedjen, felfeküdjön az orra, ne legyen túl szoros vagy széles. A lencseválasztásnál felmerülhet egyebek mellett a vékonyítás, laposítás, a keményítő vagy portaszító réteg, a kékfény-szűrő, és még sok más lehetőség, a munkatársak szakértelmére itt is számíthat a páciens. Októberben az ügyfelek ráadásul komoly kedvezményt is kaphatnak egy-egy komplett szemüveg árából a Látás hónapja alkalmából. A kiválasztott szemüveg általában 4-10 munkanap alatt elkészül.

Forrás: BUZZWORD Strategies
Forrás: BUZZWORD Strategies

Az eOptika tapasztalatai szerint az emberek nagyjából háromévente cserélik le szemüvegüket; ez leginkább akkor van így, ha nem változik nagyot a dioptria. A cég adatai azt mutatják, hogy a vásárlók tavaly 50-55 ezer forintot költöttek egy átlagos szemüvegre.

Egy szemvizsgálathoz természetesen személyesen meg kell jelenni a szaküzletben, a vásárlás azonban történhet az online térben is, ugyanakkor multifokális és bifokális szemüvegek még itt nem rendelhetők. Az e-kereskedelem folyamatosan bővül, Magyarországon 2020-ban a pandémia alatt 45 százalékkal növekedett. Az optikai termékkörök internetes eladásának részesedése a Covid előtti 9 százalékról 2021-re már 13 százalékra emelkedett. Ugyanakkor még mindig sokan tartanak az internetes vásárlástól, ha egy olyan „kényes” dolgokról van szó, mint például egy szemüveg. Pedig ahogyan cipő-, vagy ruhavásárláskor ismerni kell a méretet, úgy a megfelelő szemüveg kiválasztásánál is elég tudni néhány alapvető értéket, ebben is segítséget nyújt az eOptika vizsgálatán kapott recept. Fontos információ még a PD érték, azaz két pupilla közötti távolság is. Ez kulcsfontosságú szerepet játszik a szemüveg hatékonyságában, de egyszerűen, akár otthon is lemérhető az interneten elérhető eszközök segítségével.

 A 17 éves hagyománnyal bíró kampányban idén részt vevő optikák listája megtalálható a www.latashonapja.hu weboldalon. A kampányhoz kapcsolódó Fontos a látásom applikáció megmutatja a legközelebb eső, részt vevő optikát, emellett azon keresztül nyereményjátékban is részt lehet venni. Az utóbbi elérhető az Október a látás hónapja Facebook- és Instagram-oldalon is. (Forrás: MTI)
(forrás: BUZZWORD Strategies)

cimkék

hirdetés
hirdetés

Könyveink