hirdetés
2024. április. 20., szombat - Tivadar.

Kockázatos a budapesti kórházak előtti légszennyezettség

Kritikus lehet a légszennyezettség több, gyermekeket, kismamákat és tüdőbetegeket ellátó egészségügyi intézmény bejáratának környékén – derül ki a Greenpeace friss mérési eredményeiből.

A Greenpeace Magyarország tíz fővárosi egészségügyi intézménynél [1] vizsgálta a légszennyezettséget 2019. augusztus 29. és szeptember 19. között. A nitrogén-dioxidot mérő diffúziós csövek [2] a gyermekeket, kismamákat és tüdőbetegeket ellátó egészségügyi intézmények bejáratának közelében mérték a levegő szennyezettségét, ugyanis a lakosság ezen része különösen érzékeny a légszennyezésre. A Greenpeace mérései azt mutatják: a vizsgált időszakban jóval kritikusabb volt a nitrogén-dioxid-szennyezettség a vizsgált egészségügyi intézményeknél, mint a környező hivatalos mérőállomásoknál. Hasonlóan szennyezett levegőt kizárólag az órás és éves határértéket egyaránt rendszeresen meghaladó, forgalmas közlekedési csomópontnál működő Erzsébet téri mérőállomás mutatott.

A legsúlyosabb értékeket a Semmelweis Egyetem (SE) Szülészeti és Nőgyógyászati Klinikájának Üllői úti részlegénél (89,4 µg/m3), a Heim Pál Gyermekkórháznál (79,0 µg/m3), az MH EK Honvéd Kórháznál (74,0 µg/m3), valamint a Tölgyfa utcai Gyermek-Tüdőgyógyászati Járóbeteg-szakellátás épületénél (73,4 µg/m3) elhelyezett mérőeszközök mérték. A három hetes mérés alatt tíz mérési pontból kilenc helyszínen magasabb volt a szennyezettség mértéke, mint az éves nitrogén-dioxid határérték (40 µg/m3). Az egyetlen, éves határérték alatti szintet az Auróra utcai Józsefvárosi Szent Kozma Egészségügyi Központ bejáratánál kitett mérőeszköz mutatta (39,3 µg/m3). Az SE Szülészeti és Nőgyógyászati Klinikájának Üllői úti részlegénél mért szennyezettség három hetes átlaga még a 24 órás határértéket (85 µg/m3) is meghaladta (89,4 µg/m3), és több mint duplája volt az egy évre megadott határértéknek.

A nitrogén-dioxid-szennyezés számottevő része a dízel járművekből származik, melyek száma és átlagéletkora is nőtt Magyarországon az elmúlt másfél évtizedben [3] Az EU-ban Magyarországon fut arányaiban az egyik legtöbb, az európai kibocsátási normáknak nem megfelelő dízel személyautó [4], melyek jelentős része a nyugat-európai nagyvárosokból kitiltott szennyező dízel [5].

A Greenpeace mérései azt mutatják, hogy a budapesti iskolák [7] és a buszmegállók mellett [8] a kórházaknál is kritikus a légszennyezettség. A környezetvédő szervezet közel harmincezer emberrel együtt [9] azt várja a főváros vezetésétől: hasonlóképpen a nyugat-európai városok gyakorlatához, állapítson meg céldátumot a szennyező, régi dízel járművek kivezetésére, mind a személyautók, mind a tömegközlekedésben használt buszok, hajók, és egyéb dízel járművek esetében. Ezzel lehet ugyanis a legtöbbet és a leggyorsabban tenni több millió állampolgár egészségének védelmében.

További részletek és hivatkozások a Greenpeace honlapján

(forrás: Greenpeace)
hirdetés

Könyveink