2024. május. 17., péntek - Paszkál.

Tudomány

Új típusú prosztatarák-őssejteket találtak

Korábban gyanú felett álló prosztatasejtekből származnak azok az őssejtek, amelyek a prosztatarák néhány típusát okozhatják – közölték amerikai kutatók a Nature tudományos magazin szerdán megjelent számában.

„Az őssejtek szerepe a prosztatarák kialakulásában sok éve áll a találgatások központjában” – reagált a hírre Helen Rippon, a nagy-britanniai Prosztatarák civil szervezet képviselője. Hozzátette, hogy a most felfedezett őssejtek túlélése és növekedése nem függ a férfi nemi hormonoktól, ami megmagyarázhatja, miért válik a prosztatarák gyakran ellenállóvá azokkal a kezelésekkel szemben, amelyek az androgén hormonok mennyiségét szabályozzák.

Az amerikai kutatók reményei szerint az új tudás birtokában előrébb léphetnek majd a betegség megelőzésében is. Michael Shen, a Columbia Egyetem orvosi központjának tudósa és munkatársai a CARN elnevezést adták az újonnan fellelt őssejtnek.

A betűszó a „kasztrálásnak ellenálló Nkx3.1-et termelő” sejtekre utal. Ezek a sejtek általában a dülmirigy belsejét kibélelő szövet egy részét regenerálják, azonban daganatokat is létrehozhatnak, ha bizonyos gének működése megváltozik.
Shen elmondta, korábban úgy vélték, hogy a tumorok a prosztata egy másik sejtrétegéből, az úgynevezett bazális sejtekből indulnak ki. „Korábbi kutatások arra utaltak, hogy a prosztatarák a bazális őssejtekből ered, és azok a rák kifejlődése során differenciálódnak luminális sejtekké – fejtette ki Shen. – Ezzel szemben a CARN őssejtek a prosztatarák luminális eredetére utalnak”.

A prosztatarák, amely férfiakban a tüdőrák után a második leggyakoribb rákos halálok világszerte, évente 254 ezer férfit öl meg.

MTI