2024. március. 28., csütörtök - Gedeon, Johanna.

Új génregulációs eljárás Alzheimer-kór kezelésére

A Massachusetts General Hospital és a Sangamo Therapeutics Inc. közös kutatócsoportja a Science Advances folyóiratban megjelent tanulmányában egy olyan új eljárásról számolt be, melynek alkalmazásával igen jelentősen sikerült csökkenteni az Alzheimer-kór során az agyban kialakult tau-kötegek mennyiségét.

Az intravénásan alkalmazható kezelést egyelőre egereken vizsgálták, és 11 hónapos utánkövetés során sem észleletek mellékhatást, miközben a tau-kötegek mennyisége 50-80 százalékkal csökkent. A cink finger protein transzkripciós faktor nevű génregulációs terápia lényege, hogy a DNS-hez kötődő fehérjék segítségével csendesíti azokat a géneket, amelyek a tau expresszióért felelősek. A kezelést beteg állatokon alkalmazva sikerült visszafordítani számos olyan idegrendszeri károsodást is, amelyek az Alzheimer-kór következtében már kialakultak az agyban. A kutatók szerint az új terápia egyelőre messze áll attól, hogy embereken is alkalmazni lehessen, ehhez további biztonságossági vizsgálatok szükségesek, ám az elméleti elgondolás működik a gyakorlatban, így igen biztató első lépésnek tekinthető.

Fotó: archív