2024. május. 20., hétfő - Bernát, Felícia.

"Úgy működik, mint a ChatGPT, csak mi képekkel operálunk"

A HUN-REN Szegedi Biológiai Kutatóközpont Lendület Mikroszkópos Képfeldolgozó és Gépi Tanulási Csoportja Horváth Péter vezetésével, egy nagy nemzetközi konzorcium részeként újabb jelentős mérföldköveket tett le azon az úton, amelyen az egyes sejtek elemzése lépésről lépésre előbbre viszi a biológiai alapkutatási kérdések megválaszolását, valamint ezek gyakorlati alkalmazásaként a diagnosztikát és a precíziós gyógyászatot.

Az amerikai Broad Institute (a Harvard Egyetem és az MIT közös intézete), valamint Mark Zuckerberg és felesége, Priscilla Chan alapítványának támogatását is élvező projekt keretében végzett kutatómunka célja, hogy a lehető legtökéletesebbre fejlessze azt a korábban kidolgozott, világviszonylatban is egyedülálló egysejt-analitikai eljárást, amely a szervezet építőköveinek egyedi elemzésével a legapróbb eltéréseket is képes felfedezni a biológiai mintákban, lehetővé téve ezzel a sejtbiológiai folyamatok és a kóros elváltozások jobb megértését. Az immár teljesen automatizáltan és rendkívüli precizitással alkalmazott módszertannal a kutatók az egyes sejtek szintjén kifejeződő, egyedi jellegeket (fenotípusokat) elemzik, írja a HUN-REN Magyar Kutatási Hálózat honlapja.

– A több milliárdnyi sejtből álló biológiai mintákban felfedezhető sejtszintű eltérések jól tükrözik a szervezet működésének hibáit, de ugyanígy például a gyógyszeres kezelések sejtszintű hatásait is – magyarázza Horváth Péter. – Az általunk összeállított komplex mikroszkóprendszer a mesterséges intelligencia segítségével bármilyen szövetmintában képes teljesen automatizáltan, emberi beavatkozás nélkül megtalálni a környezetüktől eltérő egyedi sejteket, amiket egy szintén MI vezérelt, speciális mikroszkóp segítségével rendkívül precízen ki is vág a mintából, hogy azután részletes analitikai vizsgálatoknak vethessük alá a kóros sejteket.

Frissen publikált közleményei egyikében a kutatócsoport egy olyan gyógyszerszűrési munkát mutat be, amelynek keretében mintegy 8 millió képből álló mintán tanították a mesterséges intelligenciát a különféle gyógyszeres kezelések hatására megváltozó sejtfenotípusok felismerésére.

A kutatócsoport egysejt-analitikai eljárását a konzorcium egyes partnerei kísérleti jelleggel már a melanóma személyre szabott kezelésében is alkalmazzák.

(forrás: hun-ren.hu)