2024. május. 05., vasárnap - Györgyi.

Szívós bioanyag segítheti a sérült szövetek helyreállítását

A szív, az izmok és a hangszálak helyreállításához kellően ellenálló bioanyagot fejlesztettek ki a montreali McGill Egyetem kutatói, közölte a GyártásTrend.

Luc Mongeau professzor és Jianyu Li adjunktus vezetésével a csapat egy olyan, injektálható hidrogélt hozott létre, amelyben a sejtek biztonságosan berendezkedhetnek, és tovább fejlődhetnek. Miután befecskendezték a szervezetbe, a bioanyag stabil, porózus szerkezetet alkot, amelyben az élő sejtek növekedésnek indulhatnak, vagy szabadon közlekedhetnek, hogy a károsodott szerveket „megújíthassák”.

Az Advanced Science folyóiratban közölt kutatásaik során a tudósok egy, az emberi hangszálak extrém biomechanikájának szimulálására kifejlesztett gépben tesztelték a hidrogél ellenállóképességét. A több mint hatmillió cikluson keresztül másodpercenként 120-szor megrezegtetett közeg sértetlen maradt. Más szabványos hidrogélek az intenzív próbatétel alatt darabokra törtek.

A „hangszálszimulátor" (Forrás: McGill Egyetem)

„Hihetetlenül izgatottak lettünk látván, hogy a teszt során [a bioanyag] tökéletesen működött – fogalmazott Guangyu Bao, a McGill Egyetem kutatója. – A projektünk előtt egyetlen injektálható hidrogél sem rendelkezett egyszerre magas porozitással és szívóssággal. A probléma megoldásához egy pórusképző polimert vezettünk be a formulába.”

A kanadai csoport azt állítja, hogy a szövetek helyreállításán túl az innováció például a gyógyszerek bejuttatásában, illetve a szöveti sebészetben is fontos szerephez juthat. A tudósok a COVID-19-gyógyszerek teszteléséhez egy mesterséges tüdőt is létre kívánnak hozni az új hidrogél-technológia felhasználásával.

(forrás: GyártásTrend)