2024. május. 12., vasárnap - Pongrác.

Miért csak az ember képes beszélni?

Az egyik legnagyobb rejtély mind a mai napig, hogy mikor és hogyan alakult ki a tagolt emberi beszéd. Az Index szerint egy friss kutatás meglepő felfedezésre jutott.

Arra, hogy miként lettünk képesek szavak artikulált kiejtésére, eddig egyetlen magyarázatot hoztak fel a tudósok: azért csak mi tudunk beszélni a főemlősök között, mert körülbelül 200 ezer évvel ezelőtt elkezdett leereszkedni a Homo sapiens gégéje, és üreget képzett a nyelv mögött, emiatt sokkal szélesebb hangskálát voltunk képesek megszólaltatni.

Úgy tűnik, hogy pusztán a gége helyzetével azonban nem lehet megmagyarázni, miért vagyunk képesek olyan sokféle beszédhangot kiadni. Most áttörés született a beszéd evolúciójának megértésében, írja a lap, amely közli: a Kiotói Egyetem Emberi Viselkedés Evolúciós Kutatóintézetében a Takesi Nisimura vezette nemzetközi kutatócsoport 43 főemlősfaj gégéjét vizsgálta meg, és meglepő felfedezést tettek: az egyre összetettebb hangképzést és a beszélt nyelv kialakulását az anatómiailag egyszerűbbé váló gége tette lehetővé.

Kiderült ugyanis, hogy rajtunk kívül minden főemlősfaj rendelkezik egy speciális hangmembránnal, a hangszálak kis, szalagszerű nyúlványaival, amelyekkel sajátos hangjaikat megszólaltatják. Az ember azonban elveszítette hanghártyáját viharos evolúciója során, aminek az lett a következménye, hogy nélküle könnyebben tudtunk dallamosabb és a beszédhez szükséges magas hangokat kiadni.

(forrás: Index)