2024. április. 27., szombat - Zita.

Hatalmas csapást mértek a tudományra Magyarországon

Kemenesi Gábor virológus szerint az elmúlt évtized egyik legnagyobb tudományos krízisét éljük. A Népszava cikke.

Bár Navracsics Tibor miniszter még a minap is optimistán nyilatkozott arról, hogy az Erasmus+ együttműködési és oktatási csereprogram, valamint a Horizont Európa kutatási és innovációs program ügyében lesz megállapodás az Európai Unióval és a hallgatói programok folyamatossága fennmaradhat, a kutatói együttműködések már ma is akadoznak, ha éppen nem szakadtak meg.

– Legutóbb egy olyan rovarok által terjesztett betegségekkel foglalkozó nemzetközi hálózati programból raktak ki minket egyik pillanatról a másikra, amely még tavaly december 15-e előtt elindult – mondta a lapnak Kemenesi Gábor víruskutató.

– A programokból való kizárás nemcsak azt jelenti, hogy nem érkezik pénz az EU-tól, hanem rendkívüli károkat is okoz a már meglévő vagy épülőben lévő nemzetközi együttműködésre is. Korábban járt nálunk kutató a Pasteur Intézetből, amelyből a mai napig fennálló, kapcsolat alakult ki, és amely később komoly kutatási pénzek bevonását tette lehetővé. A jelenlegi helyzet tehát súlyosan érinti a nyugati beágyazottságunkat – érvelt Kemenesi Gábor, majd úgy folytatta: – Ám hiába látjuk mi ezt világosan, én, mint kutató itt állok érdemi hivatalos tájékoztatás vagy jogi segítség nélkül, nem is tudom, hogy kihez, milyen formában fordulhatnék jogorvoslatért.

A virológus analógiaként a britek példáját idézte, akiknek tudósait a Brexit nyomán évekre kiírtak a nemzetközi kutatási programokból. Az Egyesült Királyságnak és az Európai Uniónak csak néhány napja sikerült megállapodnia arról, hogy a brit kutatók a jövő év elejétől ismét részt vehetnek a világ legnagyobb együttműködési kutatási programjában, a Horizontban. Kemenesi Gábor szerint míg a briteknél legalább három havonta megjelent a Nature folyóiratban vagy más nagy olvasottságú napilapban egy cikk, amely felhívta a közvélemény és a döntéshozók figyelmét a fenntarthatatlan állapotra, a tudósok kilátástalan helyzetére, addig Magyarországon csend van, olyan mintha ez a probléma nem érdekelne senkit.

Pedig óriási összegekről van szó, a G7 gyűjtése szerint a Horizont Európa programból csak bő másfél év alatt összesen 60,6 millió euró érkezett Magyarországra, és kétszáz megállapodást írtak alá magyar kutatókkal. Az alapítványi egyetemekre is 10 millió euró fölötti összeg érkezett a kifizetésstopig.

„Minket most szankcionálnak. A szankció arról szól, hogy ártatlan szereplőket sújtanak valamivel, ezzel helyezik nyomás alá a döntésben lévő embereket. Remélem, a hazai döntéshozók is mihamarabb megértik az ügy sürgető mivoltát és nem hagyják, hogy az ország tudományosan legtermékenyebb kutatói elhagyni kényszerüljenek az országot."

A teljes cikket ITT olvashatja