2024. április. 27., szombat - Zita.

Genetikai háttere lehet az öngyilkos hajlamnak

A University of Utah kutatói az American Journal of Psychiatry hasábjain számoltak be arról a genetikai vizsgálatról, amelyben 12 olyan génvariánst sikerült azonosítaniuk a humán genomban, amelyek összefüggésbe hozhatók az öngyilkossági kísérletek elkövetésével.

A kutatók több, mint 43 ezer, dokumentáltan öngyilkossági kísérletet végrehajtó személy és 915 ezer kontroll személy génváltozatait hasonlították össze, és elemezték statisztikai módszerekkel.

A hajlamosító tényezők között főleg olyan génváltozatokat találtak, amelyek asszociálhatók egyéb pszichiátriai kórképekkel (pl. ADHD), betegségekkel (pl. szívbetegségek) és viselkedési mintázatokkal (pl. dohányzás). Fontos megjegyezni, hogy a kimutatott 12 genetikai variáns csupán asszociációt, és nem ok-okozati összefüggést tárt fel az öngyilkosság és az egyes génváltozatok jelenléte között, valamint egyetlen génváltozat önmagában nem volt elégséges a szuicid hajlam statisztikai alapú megmagyarázásához.

Forrás: Anna R. Docherty et al, GWAS Meta-Analysis of Suicide Attempt: Identification of 12 Genome-Wide Significant Loci and Implication of Genetic Risks for Specific Health Factors, American Journal of Psychiatry (2023). DOI: 10.1176/appi.ajp.21121266