2024. április. 20., szombat - Tivadar.

Fontos szerepe lehet a BMI1 génnek az Alzheimer-kór megelőzésében

A Montreali Egyetem és a Maisonneuve-Rosemont Kutatóintézet a Nature Communications folyóiratban közölte legújabb eredményeit, melyek szerint a BMI1 gén olyan új funkcióit fedezték fel, amelyek segíthetnek az Alzheimer-kór prevenciójában, írja a PharmaOnline.

A Cell Reports és a Scientific Reports lapokban korábban publikált cikkeiben ugyanez a kutatócsoport már leírta, hogy a BMI1 gén expressziója Alzheimer-betegségben szenvedő emberek agyában különösen lecsökken. A mostani vizsgálat során azt figyelték meg, hogy a gén megváltozott működése elengedhetetlen ahhoz, hogy a neuronok DNS-eiben úgynevezett G4-struktúrák alakuljanak ki, mivel ez a folyamat egészséges embereknél nem történik meg.

A G4-struktúrák a guaninok 4-bázisonként tandem ismétlődései, amelyek stabil egyszálú másodlagos struktúrákba szerveződnek. A kutatók megfigyelték, hogy a BMI1 gén egészséges működése esetén ilyen térszerkezeti formák nem alakulnak ki, így a gén preventív hatásának tisztázása újabb lépés lehet az Alzheimer-kór elleni hatásos kezelések kifejlesztése felé.

Forrás: Barabino, A. et al. G-quadruplexes originating from evolutionary conserved L1 elements interfere with neuronal gene expression in Alzheimer's disease. Nat Commun 12, 1828 (2021)