2024. április. 28., vasárnap - Valéria.

Emberi sejteket tartalmazó vesék sertésembriókban

Először sikerült kutatóknak emberi sejteket tartalmazó veséket növeszteni sertésembriókban – írja a Cell Stem Cell nyomán a Qubit.

Kínai kutatóknak először sikerült emberi sejteket tartalmazó veséket növeszteni sertésembriókban, ami a remények szerint a jövőben segíthet a szervadományozási hiányosságok kezelésében. A Cell Stem Cell folyóiratban csütörtökön megjelent tanulmány azonban etikai kérdéseket is felvet: a szakértők szerint különösen azért, mert a sertésembriók fejlődő agyában is találtak emberi sejteket.

A Kantoni Orvosbiológiai és Egészségügyi Kutatóintézet szakemberei a leggyakrabban átültetett, és egyben az egyik legkorábban kifejlődő szervet, a vesét vizsgálták. Mint a kutatást vezető Laj Liang-hszüe elmondta, egerekben már állítottak elő patkányszerveket, ahogy patkányokban is egérszerveket, de az emberi szervek disznókban való növesztésére irányuló korábbi kísérletek mind kudarcot vallottak.

Mielőtt az embriókat beültették volna a kocákba, olyan kémcsövekben növesztették azokat, amelyek emberi és sertéssejteket is tápláló anyagokat tartalmaztak. A 13 kiválasztott béranya-kocába végül összesen 1820 embriót ültettek, majd a vemhességüket 25-28 nap után megszakították. A kutatók öt embriót elemeztek, és kiderült, hogy a fejlődési szakaszukhoz képest funkcionális, egészséges vesékkel rendelkeznek. A vesék 50-60 százalékban tartalmaztak emberi sejteket.

A kutatást kommentáló Darius Widera, a Readingi Egyetem őssejtbiológusa szerint kulcsfontosságú, hogy a szaporítószervekbe nem tudtak behatolni emberi sejtek (ellenkező esetben fennállna az ember-sertés hibridek létrehozásának veszélye), ám az emberi sejtek jelenléte a sertések agyában így is aggodalomra ad okot. Azt a kínai kutatók is elismerik, hogy technikájuk még nem áll készen arra, hogy az állatokban növesztett szerveket emberekbe tudják ültetni – a vesékben például sertésekből származó érsejteket is felfedeztek, amelyek kilökődést okozhatnának az emberekbe való átültetést követően, írja a Qubit.

(forrás: Qubit)