2024. április. 28., vasárnap - Valéria.

Először a Nature-ben a DE Fogorvostudományi Kar munkatársai

A fogzománc érintettségét a bélben, illetve a táplálékban található fehérjék ellen termelt antitestek is létrehozhatják úgy, hogy hozzákötődnek a fogzománc fejlődését irányító fehérjékhez is.

Összefüggést talált az egészséges fogzománc kialakulásáért felelős fehérjék elleni autoantitestek megjelenése és az egyes autoimmun betegségekben, például lisztérzékenységben megfigyelt fogzománc-fejlődési zavar között az a nemzetközi kutatócsoport, melyben a Debreceni Egyetem Fogorvostudományi Karának munkatársai is részt vettek. Eredményeiket a világ egyik legrangosabb tudományos folyóiratában, a Nature-ben publikálták.

A lisztérzékenység az egyik leggyakoribb autoimmun betegség napjainkban, ami többnyire gyermekkorban alakul ki. Minden századik ember lisztérzékeny. Szondy Zsuzsanna, a Debreceni Egyetem Fogorvostudományi Kar (DE FOK) professzora a hirek.unideb.hu-nak elmondta: a betegség kialakulásában a DE FOK kutatói által tanulmányozott transzglutamináz 2 (Tgm2) kulcsszerepet játszik azzal, hogy a bélben működve a táplálékban lévő glutén egyik komponensét, a gliadin fehérjét módosítja. Az érintett emberek immunrendszere az enzim/gliadin komplexre reagál és autoantitestet termel mindkét fehérje ellen. A Tgm2 ellenes antitestek megjelenése annyira specifikus a betegségre, hogy a lisztérzékenység szűrésére is használják. Bár a betegség fő tünete a bélgyulladás, jól ismert, hogy gyermekkorban gyakran a fogzománc sem fejlődik megfelelően. Sokszor a gyermek fogorvos gyanakszik először lisztérzékenységre.

Autoantitestek hatására károsodott fogzománc. Fotó: Mihaela Cuida Marthinussen

– Sokáig úgy gondolták azonban, hogy a fogak érintettségét elsősorban a bélgyulladáshoz társuló táplálékfelszívódási zavar okozza. Az izraeli, cseh és norvég kutatókkal közös tudományos cikkünkben azt mutatjuk be, hogy a fogzománc érintettségét a bélben, illetve a táplálékban található fehérjék ellen termelt antitestek is létrehozhatják úgy, hogy hozzákötődnek a fogzománc fejlődését irányító fehérjékhez is. A mi teamünk ehhez a munkához azzal járult hozzá, hogy bemutatta a Tgm2 enzim jelenlétét a fogzománc kialakulását irányító sejtekben, az ameloblasztokban, hogy mi történik a fog fejlődésével, ha az enzim hiányzik, és azt is, hogy a lisztérzékenyek Tgm2 ellenes antitestjei képesek hozzákötődni a fejlődő foghoz, így a fog fejlődését zavarhatják – magyarázta Szondy Zsuzsanna.

A bő két évig tartó kutatásban összesen negyvenen, kutatók és klinikusok együttesen vettek részt. Csoportunk mutatta meg először, hogy az általunk már rég óta tanulmányozott Tgm2 fehérje is hozzájárul az egészséges fogzománc kialakításához – tette hozzá a professzor.

(forrás: Debreceni Egyetem)