Az oktatás hossza közegészségügyi tényező
Az oktatásban eltöltött idő növelésével alapvető mértékben csökkenthető a koronáriabetegség kialakulásának kockázata. Mennyit ér egy 3 éves képzés a szív szempontjából? – teszi fel a kérdést a The BMJ tanulmánya.
A University College London, a University of Lausanne és a University of Oxford kutatóinak vizsgálata – Taavi Tillmann és munkatársai:Education and coronary heart disease: mendelian randomisation study; The BMJ – szolgáltatja az eddigi legerősebb bizonyítékot azzal kapcsolatban, hogy minél tovább marad valaki az oktatási rendszerben, annál kisebb az esélye a szívbetegség kialakulására.
A kutatók az 543.733 európaira kiterjedő vizsgálat során a mendeli randomizáció felhasználásával kivédték, hogy az eredményt egyéb tényezők – pl. a diéta vagy a fizikai aktivitás – hatása eltorzítsa, írja a vizsgálatról beszámoló közleményében a szaklap, így bebizonyosodott, hogy az oktatásban eltöltött idő növelésének oki szerepe van a koronáriabetegség megelőzésében.
A kutatók és a tanulmány mellett megjelent szerkesztőségi közlemény (Back to school to protect against coronary heart disease?) a politikusok figyelmét is fel akarja hívni arra, hogy ha valaki 3,6 évvel többet tölt el az oktatásban, az egyharmadával csökkenti a koronáriabetegség kialakulásának kockázatát. Mint hozzáteszik: a közösségeknek beszélniük kell arról, hogy a populáció egészségének növelése érdekében érdemes növelni az oktatásban töltött idő hosszát.