2024. április. 27., szombat - Zita.

Áttörés a metasztázisok kialakulásának felderítésében

A Cambridge Egyetem kutatói a Nature Genetics folyóiratban megjelent cikkükben számoltak be felfedezésükről, ami jelentős hatással lehet a daganatok metasztázisainak szabályozására.

A kutatók arra jöttek rá, hogy az áttétek kialakulásának hátterében egyetlen protein, a nem-szelektív nátrium-csatorna fehérje, vagyis az NALCN áll. Miután daganatos egerekben gadolíniummal blokkolták a fehérjét, rendkívüli mértékben megnőtt a vérben a keringő tumorsejtek száma. A kutatók arra is rájöttek, hogy egészséges egerekben ugyanez a fehérje szabályozza az egészséges sejtek más szövetekbe történő vándorlását is, vagyis a metasztázis nem kizárólag kóros, hanem egészséges szervezetben is folyamatosan zajlik.

Az NALCN fehérje azonosítását követően a közeljövőben lehetségessé válhat olyan antimetasztatikus terápiák fejlesztése, amelyek jelentősen csökkenthetik az áttétek képződésének kockázatát, illetve szerencsés esetben előfordulhat, hogy már meglévő gyógyszerek is hatásosnak bizonyulhatnak erre a célra.

Forrás: Richard Gilbertson, The NALCN channel regulates metastasis and nonmalignant cell dissemination, Nature Genetics (2022).

Fotó: Shutterstock/archív