2024. április. 27., szombat - Zita.

A T-sejtek hiányos betanítása állhat az autoimmun betegségek hátterében

A Nature közölte a Müncheni Műszaki Egyetem kutatóinak cikkét, amelyben az immunrendszer működésének egy olyan, korábban ismeretlen mechanizmusát írták le, amely új megvilágításba helyezheti az autoimmun betegségek kialakulásának folyamatát.

A korai gyermekkorban az immunrendszer csontvelőben keletkező B-sejtjei a csecsemőmirigybe migrálnak, és aktívan részt vesznek a T-sejtek “betanításában”, azaz itt mutatják be az immunrendszer rohamosztagosainak, hogy melyek a baráti, és melyek az idegen sejtek.

A mostani vizsgálatban a kutatók az AQP4 fehérje bemutatásának folyamatát akadályozták meg, és a proteint fel nem ismerő T-sejtek állati modellszervezetekben azonnal megtámadták a látóideget. Ez a folyamat zajlik le emberekben a neuromyelitis optica során, de több autoimmun betegség, például a sclerosis multiplex, sőt az agyban bekövetkező amiloid angiopátia bizonyos formáinak hátterében is ezt a mechanizmust gyanítják a kutatók.

Forrás: Thomas Korn, B cells orchestrate tolerance to the neuromyelitis optica autoantigen AQP4, Nature (2024). DOI: 10.1038/s41586-024-07079-8.

Generated with AI (Forrás: AdobeStock)