Műtők a plázákban
Vérnyomásmérés két bevásárlás között, szemvizsgálat mozi előtt, CT-vizsgálat a tisztítóba menet. Jó-e ha üzletközpontokba települ egy orvosi rendelő? – tette fel a kérdést az MR1-Kossuth Rádió Napközben című műsora.
Hipermarketes, személytelen, gyári rendszer – mondják az új típusú szolgáltatás ellenzői, akik úgy vélik, nem alakul ki bizalmi légkör, mert mindig más-más orvos rendel, nehéz ugyanazzal találkozni. Hiába azonban az ellenzés, a csehországi, Az Én rendelőm elnevezésű hálózat egyre népszerűbb, hiszen az előre egyeztetett időpont miatt nem kell várni, és az egészségbiztosító finanszírozza. Az Én rendelőm hatással van az ellátó rendszerre: egyre több cseh háziorvos hosszabbítja meg rendelési idejét, hátha így felvehetik a versenyt plázákban dolgozó orvostársaikkal.
Magyarországon egyelőre csak magánkézben lévő, akár egynapos műtéteket is végző orvosi rendelők találhatók bevásárlóközpontokban, szemben Csehországgal és elsősorban az Egyesült Államokkal, ahonnan az ötlet származik. Bács Éva az egyik budapesti hipermarketben található privát diagnosztikai központ orvos igazgatója azt mondta, azért nyitották rendelőjüket egy plázában, mert az emberek a mindennapos bevásárlásaik, rohanásuk során szembe találják magukat az egészségük ügyével, s így talán könnyebben bemennek hozzájuk. „A lehetőség megálmodója valamim olyasmit képzelhetett el, mint a amilyen a régi Rómában a fórum volt: minél több ember lássa a tevékenységünket” – magyarázta Bács Éva.
Bár üzletük forgalma, akárcsak a többi hasonló rendelőé, nem tükrözi a bevásárlóközpontokban látogatottságát, de az elmondható, hogy az emberek könnyebben felkeresik és oldottabban viselkednek náluk, mint egy hagyományos rendelőben. A páciensek könnyebben feltesznek olyan számukra fontos kérdéseket, amelyek megválaszolására más egészségügyi intézményben nem nagyon van mód.
Az orvosszakma azonban nem fogadta egyértelmű lelkesedéssel a rendhagyó helyszínválasztást, néhányan megütköztek a kezdeményezésen.