Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere nemzeti ünnepünk, március 15. alkalmából művészeti és egészségügyi díjakat, valami állami kitüntetéseket adott át kedden Budapesten.
Márciusban a kormány elé kerül a kórházi struktúra átalakításáról szóló javaslat - mondta az egészségügyért felelős államtitkár szerdán újságíróknak egy budapesti rendezvény után.
Első fokon, nem jogerősen négy év börtönbüntetésre ítélte a Budapest Környéki Törvényszék csütörtökön a váci Jávorszky Ödön Városi Kórház egykori főigazgatóját, akit vesztegetés bűntettében találtak bűnösnek.
A Budapest Környéki Törvényszék jogerősen felmentette az emberölés vádja alól azt a férfit, aki tavaly májusban leszúrta betegtársát a váci kórházban - tudatta az MTI.
Vesztegetés és más büncselekmények miatt több orvos is van a vádlottak közt a Debreceni Ítélőtáblán kezdődött büntetőperben. Az elsőfokú bíróság szerint valótlan szakértői véleményeket adtak ki, ezzel segítve ügyfeleiket rokkantnyugdíjhoz.
Legutóbb a Nemzeti Múzeummal karöltve rendezett pompás kiállítást a KoGart Ház, most a fennállásának ötvenedik évfordulóját ünneplő Nemzeti Galériát invitálta falai közé, A művészet arca, a művészek arca című tárlatra – eredeti elgondolással. Két évszázad művészportréiból, önábrázolásaiból válogattak: elmélyült vagy vidám, erős, olykor erőszakos, szorongó vagy épp lelkesen kitárulkozó arcok társulnak a művészet-, zene-, irodalomtörténetből jól ismert nevekhez, megannyi jellem, karakter, személyiség – korszakról korszakra másképp. Az első szinten látható 19. századi realista képek még pontosan rögzítik az arcvonásokat, tekinteteket, a miliőt, könnyű lélekbúvárkodni. Donát János jó kiállású, kackiás bajszú, nyalka testőrnek ábrázolta Berzsenyit, talán csak a szempárból sugárzó koncentrált figyelem sejteti az uniformisban megbújó művészt – a nyelvújító Kazinczyban viszont az intellektus, az érzékenység mellett szigort, árnyalatnyi könyörtelenséget is láttat. Barabás Miklós prémes kabáttal, tollal, rajzfüzettel, a státus és külső magabiztosság megannyi rekvizitumával ruházza fel saját alakját, miközben méretes szakáll, bajusz, távolságtartón felvont szemöldök mögé rejtőzködik – tart a külvilágtól. Nyilván divatot követ Liszt Ferenc kissé hivalkodón csípőre tett keze az elmaradhatatlan zongora mellett Barabás híres portréján, de az erőszakos áll, a mélyen ülő égő szemek, a céltudatos homlok is jelzik az erőt, a zseniális egyéniséget. Lélektanulmánnyal felér Kovács Mihály önarcképe: kalapban, ráadásul Kossuth-kalapban ábrázolja magát, keskeny, bizonytalan arca viszont mélyen elbújik a karima méretes árnyékában, fájdalmas tekintet rémlik elő a sötétből, sajnálatért esengenek a mélybarna szemek. Madarász Viktor önarcképén lelkes- riadt, becsapott gyermek, peszszimistán lefelé görbülő szájával, az előkelő hacuka dacára, Mészöly Géza egyenesen kifordul Lotz Károly képéből, csak a fáradt tartás, egy idősödő, kopaszodó koponya, az önmagába mélyedő tekintet látható belőle. Benczúr Gyula viszont díszmagyarba öltöztette önmagát, érdemrendekkel dúsan kidekorálva, nehéz megítélni, lát-e még valamit a lényegből az a tompuló acélkék szempár a látványos klisék közepette? Székely Bertalan forradalmi hajviseletével látszólag könnyed, örök bohém – a távolságtartó, kimért szemöldök, a hideg, kutató tekintet, a szűkszavú száj, erőteljes áll érdekes karaktert sejtet. Munkácsy szemlátomást a szigorú, önmagának megfelelni akaró művész archetípusa, Vaszary arcán kalandvágy és érzelemgazdagság „beszélget” a rendszerető szigorral és erőteljes bizonyítási vággyal, megindító Szinyei riadt-ábrándos tekintete. Telnek-múlnak az évek, változik a stílus. A második szinten egyre nagyobb szerepet kapnak a jellemzésben a színek, a dinamika, a kontrasztok. Czigány Dezső kalapos önarcképén megcsillan a fény egy fehér sálon, s hófehéren villannak a fogak – máris megragadják egy világjáró bohém életerős energiáit. Koszta a maga modorában: földközeli, mély tónusokkal ábrázolja szigorú, befelé figyelő önmagát. A jól ismert Csontváry-önarcképen izzik az egzaltált, lázas tekintet, sugárzik a belső erő és – megint – a könyörtelen szigor, csak egy világos ablak enged be egy kis levegőt, fényt, könnyedséget a baljós, fojtott szobába. Gulácsy – nem meglepő – elmosódó, bizarr, másvilági képet mutat magáról, Márffy Ödön önarcképén a bizonytalanul elkeskenyedő arc, a távolságtartó szemöldök talán magyarázza a vásznat megülő szomorúságot – az ajkak pirosa, a háttér erőteljes kékje azért némi életet csempész a képbe. Egyedül Egry József és Dési Huber tűnik természet adta módon magabiztosnak és kiegyensúlyozottnak az egész emeleten. Czóbel Béla szinte ijesztő sötét árnyakat festett magára, Berény Róbert kétszer, két életkorban is megfestette magát szalmakalapos, esdeklő tekintetű, idősödő, értetlen- csalódott „kisgyermeknek”, Nagy István harcosan-dacosan, erőteljesen néz szembe velünk merőn, az akaratos állával. Érdekesen állítja be az egyensúlyt Aba-Novák: ő maga megütközött tekintettel, beharapott szájjal üldögél, mellette a lefelé görbülő ajkú felesége – a harmonikus, derűs színek közepette. Mellbe vág Perlrott Csaba Ziffer Sándorról készült vászna, ahol feketén, behúzott nyakkal ül a pályatárs állig begombolt nagykabátban, pergamensárga arccal – a mindkettejük által kedvelt életteli színekkel megfestett háttér komor kontrasztjaként. Rippl-Rónai is nagyon komolyan kémlel az amúgy kedves, erőteljes piros sapka alól maga készítette képmásán, Babitsról készült ismert festménye drámai: az erős áll, a mélyen ülő, befelé néző, feketén lángoló szemek, a fegyelem és a hosszú, érzékeny ujjak feszült dinamikája a téma. Nemes- Lampértnak a saját arcára feltett életigenlő sárgái, rózsaszínjei örök vándorpiktort mutatnak, a mesteri árnyékok a koncentrált figyelmet is hangsúlyozzák. A harmadik szinten aztán már nehéz a pszichologizálás: Schaár Erzsébet még viszonylag hagyományosan érzékelhető és értelmezhető módon öntötte bronzba Bartók szelíd eltökéltségét, F. Zámbó István már ikonográfiai játékelemekké komponálta saját magát „hátulról, mellbe”, Várkonyi Zoltán vonásai némán zokognak, úgy csorognak le Kondor Béla képén, a hivalkodón teátrális piros pulóver fölött. Egyszer csak Fehér László ül egy tükör előtt egy képen, háttal nekünk, a környezet élénk narancssárgájának, feketéjének kontrasztja vonja el a figyelmet lámpáról, fényről, képmásról: a művész, ha egyáltalán, bonyolult tükröződések rendszerén át érzékelhető egy vásznon – dörgöli az orrunk alá a mester. Mehetünk haza. (2007. március 14.–június 25.)
Földszag és ragyogás
Szentendréről nem kell lemondani a fázós, otthon kucorgós időkben sem: amíg – ottjártamkor – a Márton- napi libafosztás, bordalfesztivál, krumplipuskázás folyt a skanzenben, az elcsípett szavak alapján jól kivehetően nemzetközi – angol, német, orosz, nagy kendőkbe burkolózó indiai – látogatók hada sétált egyenletes menetoszlopban a MűvészMalom felé. A szentendreiek új vállalkozása: Európa legjelentősebb művésztelepeit, festőiskoláit fogják megismertetni az idelátogatókkal. A sorozat nyitó kiállítása a századfordulós magyar képzőművészet legjelentősebb műhelyének, a nagybányai festőtelepnek az alkotásait mutatja be – az egykori fűrészmalom három szintjén, összesen 700 négyzetméteren. Politikai szempontból mindenképp áttörés a válogatás. Mert ami a festőtelep alapításának centenáriumán, 1996-ban még lehetetlennek bizonyult, most megvalósult: Magyarországon még nem látott, bujkáló, rejtett szépségek is lógnak a falon, melyek romániai közgyűjteményekből, a nagybányai múzeum képtárából kerültek ide, némelyikük a raktár legmélyéről. Ismertek vagy ismeretlenek – a képek gyönyörűek. Jelen vannak a nagy alapító mesterek – Hollósy Simon, Ferenczy Károly, Réti István, Thorma János –, a később kiváló új utakat keresők, „neósok” éppúgy, mint néhány, magát nagybányai mesternek valló alkotó, akár fél évszázaddal későbbi munkákkal. Láthatók a kezdeti, nagy tradíció vásznai: a Szinyei- Merse nyomdokain induló hazai impresszionizmus, plein air tájfestészet alkotásai. Néhány festmény, Thorma Jánostól a pointillista Szénagyűjtők például, valóban úgy tündököl, olyan önfeledt, könnyed életörömmel telten, mint a francia minták. Azonban napernyős, repkedő ruhás nagyvárosi hölgyek, táncosnők és mulatók, elegáns piknikezők helyett havasi pásztorlány, borsót fejtő szegény ember, pléhlavórban ruhát sulykoló parasztlány, ütött-kopott magyar falu látható a vásznakon. Ragyog a fény a falakon, a mezítelen bőrön (látható Szőnyi-, Koszta József akt), mégis: földszagú, súlyos élet-érzésű magyar impresszionizmus a nagybányai. Nem katedrális, tengerparti szálló, hanem szerény falusi templomtornyok, parasztviskók falai világítanak sárgán a komorabb, kontúros, sárba tapadó környezetben. Mások a fények. Boromissza Tibor képein például nyomon követhető, hogyan fordulnak át a később szentendrei mesterré váló művész fenyők között átszűrődő éles hegyi fényei, hideg havasi fenyőzöldjei szimbolikusabb, stilizált képi nyelvvé. Börtsök Samu téli szénakazlainak egészen közeli francia rokonai nemrég a Szépművészeti Monet-kiállításán voltak láthatók, de elég még egy oldalpillantás Mikola András, Krizsán János havas festményeire: a hó errefelé mindig matt, tompa sötétrózsaszínbe hajlik, mintha eleve sáros, eleve lucskos, eleve olvadt lenne.
Ha egyetlen egészséges növényi olajat kellene megnevezni, a többség valószínűleg az olívaolajat említené. De mitől különleges – ha egyáltalán az – az olívaolaj?