Magyarország köztársasági elnöke a nemzeti ünnep, március 15. alkalmából kitüntetéseket adományozott. A lista a Magyar Közlöny vasárnapi számában jelent meg.
Jogi lépéseket tesz a Berlin-Chemie miután a Teva olyan reklámokat tesz közzé, amelyek összehasonlító állításokat tartalmaznak a Berlin-Chemie Prostamol Uno gyógyszere és a Teva Saballo gyógyszere között.
A klasszikussá vált szólás szerint a reklámra költött összeg fele kidobott pénz, csak azt nem tudni, melyik fele. Erre várt választ a Medical Tribune orvosoktól, akiktől azt kérdeztük: a gyógyszercégeknek mely hirdetési csatornáit tartják hatékonynak, saját praxisuk szempontjából hasznosnak, s mely reklámozási módokat feleslegesnek, bosszantónak. Amint összeállításunkból kiderül, a gyógyszerpromóció megítélésében igen vegyes a kép, a többség fontosnak tartja őket, de hitelességükkel kapcsolatban aggályok is felmerülnek.
Egészségügyiportál-dömping
Mint eső után a gombák, úgy bukkantak fel az utóbbi években egyre másra az egészségügyi témákkal foglalkozó weboldalak. Ezek között viszonylag kevés a kifejezetten orvosoknak szóló magyar nyelvű portál, laikusként azonban gyakorlatilag nem lehet olyan kulcsszót beírni a keresőbe, amelyre ne jelenne meg többtucatnyi találat.
A legtöbb honlap erőssége
a széles körű tanácsadás, amely a potenciazavartól a lelki segélyig, a plasztikai sebészettől a szájápolásig szinte mindent magában foglal, s egyes weblapokon akár több helyütt is megjelennek a populárisnak számító természetgyógyászati témák. Betegségszótár, az adott betegséggel foglalkozó intézmények, szervezetek címei, gyorstesztek ugyancsak sokfelé fellelhetők – igaz, e tesztek készítői mintha azt feltételeznék, hogy a honlapot csak nők látogatják. Ezért kizárólag számukra állítottak össze kérdésekbe csomagolt, bújtatott reklámokat. A vagy százféle kórterülettel foglalkozó fórumok slágertémái – a hozzászólásokból ítélve – általában toronymagasan a táplálkozási rendellenességek, de dobogós helyet kapnak a pszichiátriai betegek és a tumorosok problémáival foglalkozó oldalak is.
Módosítják a segédeszközök finanszírozási rendszerét
Szigorú reklámszabályok, minőségi akkreditáció, összehasonlító minőségi vizsgálat – egyebek között ezzel számol a gyógyászatisegédeszköz-ellátás átalakításáról szóló, lapunk birtokába került program. Az új rendszer fokozatosan lépne életbe.
Elkészült a gyógyászatisegédeszköz-ellátás hároméves akcióprogramjának tervezete. Az új rendszer fokozatosan lépne életbe, a szolgáltatás minden egyes lépcsőfokát rendezné és szabályozná az Egészségügyi Minisztérium. A régóta esedékes intézkedést egyrészt a társadalom elöregedése, másrészt az uniós csatlakozás közeledte sürgeti.
Bár a termékek regisztrációja az orvostechnikai eszközökről szóló, 1999-es, az uniós gyakorlattal harmonizáló rendelet szerint történik, a gyógyászati segédeszközök egyenletes, magas színvonalú minőségének biztosítása érdekében a teljes minőségügyi rendszerre kiterjedő akkreditálást tervezik megkövetelni a gyártóktól. Mivel azonban egy termék minősége nem jelent automatikusan garanciát a jobb terápiás, illetve rehabilitációs eredményre, azokat a termékeket kívánják támogatni, amelyek bizonyítottan (evidence based medicine – bizonyítékokon alapuló orvoslás) jobb életminőséget eredményeznek, s egyúttal költséghatékonyak is. Az elemzéseket valószínűleg az Országos Egészségbiztosítási Pénztárnak kell majd koordinálnia.
Ha egyetlen egészséges növényi olajat kellene megnevezni, a többség valószínűleg az olívaolajat említené. De mitől különleges – ha egyáltalán az – az olívaolaj?