A döntéstámogató rendszerektől a betegéletút követéséig
Mit várnak az orvosok az informatikai fejlesztésektől?
Az orvosok többsége azt szeretné, ha az informatikai fejlesztések nyomán csökkenne az adminisztrációs teher, és bizonyos folyamatok automatizálódnának. Ebben kíván segítségükre lenni a GlobeNet-et megvásárló nemzetközi Asseco Csoport, amelynek egészségügyi üzleti csoportvezetőjét, a hosszú távú stratégiáért felelő Marek Grácot a MedicalOnline a régióban szerzett tapasztalatairól, és a GlobeNet-ben rejlő lehetőségekről faggatta.
A több mint 15 éve működő GlobeNet Magyarországon kiemelkedő szerepet tölt be az egészségügyi informatika piacán; a cég eddig kifejezetten a kórházi szektorra adaptálta megoldásait. A MedWorkS programot, illetve annak különféle moduljait, nap mint nap több mint 60 egészségügyi szolgáltató használja. Három évvel ezelőtt, 2010-ben Közép- és Kelet-Európában az egyik legjelentősebb szoftverfejlesztő, az Asseco Central Europe megvásárolta a GlobeNet-et. Az Asseco CE több mint 20 éves hagyományokkal rendelkezik a térségben, elsősorban kereskedelmi, kormányzati és az önkormányzati szférában értékesíti megoldásait. Ügyfelei stratégia céljainak elérését segítik azokkal a tapasztalatokkal, amelyeket a számos, egyedi igényekre adaptált szoftvermegoldások megvalósítása során halmoztak fel a cég munkatársai.
– Az Ön pozíciója lehetőséget ad arra, hogy átlássa a közép-kelet európai régióban az egészségipari beszállítók helyzetét; testközelből ismeri az informatikai beszállítói piacot. A környező országokhoz képest milyen a magyarországi helyezet? Nagy eltéréseket tapasztal?
– A szlovák kórházak nagyon hasonló kihívásokkal néznek szembe, mint a magyarok. A problémák zöme a forráshiányból fakad. Az energia- és gyógyszerszámlát muszáj fizetni, az informatikai fejlesztések általában a lista aljára sorolódnak. Az egészségügyi ellátás minősége Magyarországon nagyjából azonos az Európában nyújtott ellátásokéval. Két szempontból viszont kiemelkedik a régió országai közül: a Semmelweis Terv egyértelmű célokat határoz meg, van világos jövőképe az egészségügyi ágazatnak. A másik nagy különbség az állami tulajdonlásból fakadó erős, központosított irányítás.
– Mennyire jellemzőek a modern technológiai megoldások ebben a szektorban?
– Bőven van még hová fejlődni. Úgy vélem, az informatikai vállalatok kötelessége, hogy megmutassák az egészségügyi intézményeknek, felhasználóknak, hol és hogyan lehet kihasználni az informatikában rejlő lehetőségeket.
– Tapasztalatai alapján mennyire nyitottak az orvosok a modern informatikai megoldásokra? Mit várnak a fejlesztésektől?
– Az orvosok zöme meglehetősen konzervatív ebben a régióban, de szerencsére vannak, akik lelkesek. Vannak új ötleteik, melyeket igyekeznek alkalmazni is a mindennapi munkájukban. Így öltött végleges formát például a MobiWorkS alkalmazásunk: a miskolci megyei kórház osztályvezető főorvosának, dr. Mátyás Lajosnak és munkatársainak köszönhetően. (A MobiWorkS alkalmazásról bővebben dr. Mátyás Lajossal készült interjúnkban olvashatnak, a jövő héten.) Ha általános választ vár a kérdésére, akkor azt kell mondanom, az orvosok többsége azt szeretné, ha a fejlesztések nyomán csökkenne az adminisztrációs teher, és bizonyos folyamatok automatizálódnának. Ez sajnos nem mindig lehetséges, mert az esetek jelentős részében muszáj az orvosnak vagy a nővérnek a rendszerben rögzítenie az adatokat. Fontos kritérium továbbá, hogy felhasználóbarát adminisztrációs felületek segítsék a munkájukat. Az informatikai beruházásokkal kapcsolatos döntéseknél az ár-érték arány sem az utolsó szempontok egyike.
De van lehetőség a fejlődésre. A jelenlegi rendszereket főleg olyan adatok tárolására használják, amelyek a finanszírozási jelentéshez szükséges információkat tartalmazzák, így van még legalább két olyan terület, amely az orvosok segítségére lehet. Egyrészt azok, a terápia során rögzített adatokból kinyerhető, orvosi döntéshozatalt segítő szakértői rendszerek jelentenének nagy előrelépést, amelyek az elvégzett tevékenységek rögzítésekor, a szakmai protokollok alapján, grafikus ábrázolással is segíthetnék a döntéseket a megfelelő pontokon. Másrészt hasznos lenne, ha a beteg kezelőorvosa minden, a beteg ellátása során alkalmazott terpáia eredményét láthatná, és hozzáférhetne időtől és helytől fügetlenül a páciense kórtörténetéhez – erre határozott igénye és terve is van a magyarországi döntéshozóknak.
– Az Asseco Central Europe több évig a GlobeNet partnereként dolgozott. Miért döntöttek úgy, hogy megvásárolják a céget?
– Elképzeléseink megvalósításához új piacot kerestünk; akkor és jelenleg is lehetőséget láttunk a GlobeNet további fejlesztésében. A felvásárlás stabilitást eredményezett a GlobeNet életében, új megközelítésekkel, új termékek fejlesztésével szélesítjük a palettánkat. A MobiWorkS már ezt az irányt példázza.
– Milyen irányban halad tovább a vállalat? Hogyan látja a vállalat jövőjét néhány év múlva?
– Egyesítve erőforrásainkat, tapasztalatainkat és szakértelmünket, az Asseco csoportban a nemzetközi együttműködésekben rejlő lehetőségeket igyekszünk kiaknázni. Az Asseco Groupnak szüksége van a GlobeNet szakembereire, akik számára viszont kihívás egy nemzetközi csapatban dolgozni. A cégnek most esélye van arra, hogy Magyarország
Mit kell tudni a cégcsoportról? |
Az Asseco Central Europe-ot jegyzik a Varsói Részvénytőzsdén, a nemzetközi Asseco Csoport egyik sarokköve, amely együtt épült ki az Asseco Lengyelországgal 2004-ben. Jelenleg a nemzetközi Asseco Csoport a legjobb európai szoftvervállalatok között a hetedik helyet foglalja el az árbevétele alapján, a Truffle 100 rangsora szerint. Világszerte több mint 30 országban tevékenykedik, több mint 16 000 dolgozót foglalkoztat. |
határait átlépve terjeszkedjen. Nagy örömmel töltene el, ha néhány éven belül azt látnám, hogy a GlobeNet olyan minőségi megoldásokat kínál a magyar piacon – és lehetőség szerint külföldön is –, amelyek piacvezető pozícióba emelik a céget. Ez egyáltalán nem elképzelhetetlen, hisz az anyacég különféle vállalatai a régió különféle országaiban jelentős fejlesztésekben vettek részt. Lengyelországban a kórházi informatikai rendszerek szállítói között piacvezetők vagyunk, Szlovákiában és Lengyelországban az országos eHealth projekteknek is fontos szereplői vagyunk. Referencia ügyfeleink között szerepel számos szlovákiai, lengyelországi és csehországi egészségbiztosító társaság. Az értékképzésre fókuszálunk, a termékeinkhez kapcsolódó szolgáltatások színvonalának növelésével, szélesítésével.