Infotér: az MI-nek a képzésben is meg kell jelennie
A mesterséges intelligenciának a szakképzésben és a felnőttképzésen is meg kell jelennie, jegyezte meg Hankó Balázs a 14. Infotér konferencia O. napján.
A jövő szakembereit kell képezni, jelentette ki Hankó Balázs, a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) innovációért és felsőoktatásért felelős államtitkára kedden Balatonfüreden, a 14. Infotér konferencia Defense & Space elnevezésű nulladik napján. Kiemelte: a mesterséges intelligencia kiemelten jelenik meg a fókuszterületi stratégiákban és a védelmi-biztonsági szempontoknál, valamint illeszkedik a jövő egyeteme, szakképzése, illetve felnőttképzése struktúrájába is. Az államtitkár előadásában büszkeségének adott hangot, hogy a magyar innováció, a magyar kutatás Nobel-díjasokkal rendelkezik. Azt mondta: a magyar innováció lépésről lépésre halad előre, és már a nemzetközi innovációs eredménytáblán a 33. helyen áll. A cél az, hogy 2030-ra az ország legyen a legjobb 25 között, Európában pedig a legjobb tízben.
Hankó Balázs hangsúlyozta: a magyar felsőoktatási intézmények közül tizenkettő a világ legjobb öt százalékában szerepel. Itt a cél, hogy 2030-ra legalább egy magyar felsőoktatási intézmény legyen a legjobb száz közt a világon, és legalább három az EU legjobb száz egyeteme között. Kitért arra is, hogy a magyar szakképzés is Európa-bajnok, a szakmák európai versenyén aranyérmet nyert el informatikában, ezüstérmet robotikában és bronzérmet mechatronikában. Az államtitkár szólt a Neumann János programról is, amely a magyar innováció három plusz egy területére fókuszál, figyelembe véve a nemzetközi trendeket, a magyar erősségeket és a társadalmi-gazdasági szükségleteket az egészséges élet, a zöld átállás, a mesterséges intelligencia, illetve a digitalizáció terén. Mindemellett minden kutatás esetében fontos azok védelmi és biztonsági alkalmazása is, mondta.
Hankó jelezte: a mesterséges intelligencia minden olyan folyamatot egyszerűbbé tud tenni, amelyek az oktatás adminisztratív terheit jelentik, időt és lehetőséget tud teremteni arra, hogy oktatás csoportmunkát, a humán jelenlétet szolgálja. A felsőoktatásban ez a szemléletformálás azt jelenti, hogy a hallgató nem passzív tudásbefogadó, hanem úgy kell alkotóvá válnia, hogy a mesterséges intelligencia alkalmazását a mindennapok részévé teszi, az oktatói tevékenységben pedig sokkal inkább a mentorálásnak kell hangsúlyt kapni. A mesterséges intelligenciának a szakképzésben és a felnőttképzésen is meg kell jelenni a munkaerőpiaci elvárások pótlására, jegyezte meg Hankó Balázs.
A 14. Infotér konferenciát keddtől csütörtökig rendezi meg Balatonfüreden az Informatika a Társadalomért Egyesület, amelynek Defense & Space elnevezésű, keddi nulladik napján a védelmi- és az űripar áll a középpontban.