Országosan ismert és elismert az Alma Gyógyszertárak diabéteszprogramja
Orvosnak, betegnek, patikusnak is hasznára válik
A várakozásokon túlmutatóan is sikeres és eredményes a Hungaropharma leányvállalataként ismert Patika Management Kft. diabéteszprogramja, amelyet tavaly augusztusban indítottak el az általuk franchise-rendszerben működtetett Alma Gyógyszertárakban.
A program célja – miként arról a Medical Tribune korábban beszámolt –, hogy az Alma Gyógyszertárakban hiteles, hasznos információkat juttassanak el a cukorbetegekhez vagy a prediabéteszesekhez a betegségükkel kapcsolatban. Amikor a beteg bemegy a gyógyszertárba, akkor a megfelelően képzett gyógyszerész felajánlja számára, hogy egyrészt vegyen részt az Alma Gyógyszertárak edukációs programjában, és biztosít számára egy Diabox nevű csomagot. Ebben nyomtatottan átadják a legfontosabb, cukorbetegséggel kapcsolatos információkat, hiteles, strukturált formában. Az edukációs anyagokat orvosok és gyógyszerészek állították össze a legfontosabb tudnivalókról, melyeket kézzelfogható módon tartalmaz a doboz, ugyanakkor ezeket infokommunikációs eszközökkel, SMS-ben, e-mailben vagy telefonon is eljuttatják a csatlakozókhoz.
– Amikor megterveztük a programot, volt, amiben biztosak voltunk és volt, amiről úgy gondoltuk, majd az idő ad rá választ – mondja dr. Lázár Szabolcs. Az Alma Gyógyszertárakat franchise-rendszerben működtető Patika Management Kft. ügyvezető igazgatója biztos volt benne, van igény arra, hogy a cukorbetegek és a prediabéteszesek támogatást kapjanak a gyógyszertárakban is, de hogy milyen arányban, az csak a program augusztusi indulását követően vált világossá. – Már az első héten lelkes és pozitív visszajelzéseket kaptunk a programban részt vevő csaknem 200 patikából. A nyári szabadságolások ellenére is nagy volt az érdeklődés a gyógyszertárainkban, és sok beteg kereste kifejezetten az Alma Diaboxot. A számok azonban minket is megleptek, hiszen csak augusztusban több mint tízezer ember tért be patikáinkba, hogy csatlakozhasson a programhoz.
Ez fölülmúlta az előzetes, egyébként optimista várakozásainkat is. Külön öröm, hogy egy meghatározó népegészségügyi jelentőségű betegségcsoport, a diabétesz magánpatikai támogatásában tudtunk egyedülálló hatást kiváltani igen rövid idő alatt – vallja dr. Lázár Szabolcs, azt is hozzátéve: mindez persze nem véletlen, hiszen igyekeztek tudatosan felépíteni a betegedukációs programot annak érdekében, hogy az valóban sikeres lehessen. Mivel a gyógyszertári tanácsadásnak a tudás az alapja, ezért a szakszemélyzetnek országszerte képzéseket tartottak. A képzést a Magyar Gyógyszerésztudományi Társasággal és a Magyar Diabetológiai Társasággal közösen szervezték, erre épült egy díjnyertes kommunikációs kampány, melynek köszönhetően mára köztudottá vált a betegek körében, hogy az Alma Gyógyszertárakban hiteles, hasznos információkhoz juthatnak a betegségükkel kapcsolatban, legyen szó személyes tanácsadásról vagy az Alma Diaboxról.
S hogy miként fogadták mindezt az orvosok? A Patika Management Kft. ügyvezetője úgy fogalmaz, kommunikációjukat igyekeztek úgy kialakítani, hogy az senki számára ne legyen félreérthető. Az orvosi terápia sikeres megvalósítása a cél, ehhez viszont a diabétesz esetében sok információval kell rendelkezzenek az érintettek. Mivel a cukorbetegek száma az utóbbi évtizedekben megduplázódott, az ellátókapacitás ezt arányaiban nem tudta követni, dr. Lázár Szabolcs szerint az orvosok részéről is van igény arra, hogy a betegek a rendelőn kívül is támogatást kapjanak. Az ügyvezető tapasztalatai szerint az orvosi szféra pozitívan fogadta a kezdeményezést, hogy a betegségértést, valamint a terápiakövetést gyógyszertári szinten támogassák tanácsadással és gondosan összeállított információs csomagok átadásával. Az együttműködés hasznosságának indikátora az a közel ezer páciens, akit a vércukorszint-ellenőrzéseket követően irányítottunk orvoshoz emelkedett értékei miatt.
S hogy mit hoz a jövő az Alma Gyógyszertárak diabéteszprogramjában? Folytatni fogjuk, mert jelentős igény van rá, és tudjuk, hogy gyógyszertáraink képesek effektív szerepkört betölteni – mondja dr. Lázár Szabolcs. – Ezen túl, olyan területről van szó, amely soha nem látott lendületben van, nemcsak betegszám növekedésében, hanem szerencsére a terápiás innováció tekintetében is. Az utóbbi években több mint 30 új gyógyszer került a diabétesz terápiás palettájára, amire évtizedek óta nem volt példa. Fejlődik a betegek inzulinos terápiája, a vércukormérő, inzulinadagoló eszközöket pedig elérte a technológiai robbanás, és a környező országok példáját figyelve reménykedhetünk, hogy itthon is pozitív változások lesznek ezek társadalombiztosítási támogatásában is. Mindezeket a képzéseinken, majd ezt követően a gondozásban és a betegeknek átadott tájékoztatásokban is követnünk kell. A program tehát folyamatosan fejlődik, alakul, hogy a gyógyszerészek a lehető legkorszerűbb tudással felvértezve edukálhassák, támogathassák a betegeket a patikában.
– Vannak programok, amelyek egy-egy patika szintjén nehezen megvalósíthatók, mert nincs hozzá megfelelő erőforrás. Ha össztársadalmi érdekről van szó, országos léptékben kell gondolkodni – véli dr. Lázár Szabolcs, aki összességében úgy értékeli, hogy az Alma Gyógyszertárak diabéteszprogramja ismertté és elismertté vált; a működtető Patika Management Kft. a szakmailag gondosan megtervezett program mellé tudta tenni a megfelelő kommunikációt is, ami a sikerhez nélkülözhetetlen.