Kiállta a próbát az Alma Diabétesz Program
Nem díjakat akartunk nyerni, hanem megmutatni azt, hogy többet tudunk nyújtani a megszokottnál – mondja az Alma Gyógyszertárakat franchise rendszerben működtető Patika Management Kft. ügyvezető igazgatója, dr. Lázár Szabolcs, akit arról kérdeztünk, miben látja az Alma Diabétesz Program sikerét, amellyel bronzérmet nyertek a 10. Prizma Kreatív PR Díj pályázatán, a társadalmi felelősségvállalás kategóriában.
Miközben a hálózati patikák esetében jellemzően az általános kereskedelmi kommunikáció valósul meg, a gyógyszertárak szerepköre ezen messze túlmutat. Az Alma Diabétesz Program jó lehetőséget kínált arra, hogy ezt bizonyítsuk, és gyógyszertári hálózatként egy olyan témakörben sikerült prezentálnunk a társadalmi szerepvállalásunkat, amelynek során a gyakorlatban is segítettünk és segítünk egy specifikus betegségcsoportot – foglalja össze dr. Lázár Szabolcs, aki szerint a Prizma Díj is alátámasztja, hogy a megfelelő témaválasztás, a jól definiálható tematika, amely találkozik a társadalmi igényekkel, együttesen minden szereplőnek sikert jelenthet.
Az Alma Diabétesz Programot tavaly indították, párhuzamosan egy reklámkampánnyal, amely augusztus elejétől szeptember végéig, hét héten át futott az RTL Klub reggeli műsorában. A 34 élő adás során 113 művész és híresség mérte meg a vércukorszintjét élő adásban, mindezt 6,5 millió néző kísérte figyelemmel. Az ismert személyiségeknek köszönhetően a diskurzus tovább folyt az online térben, emellett a tematikus online hirdetések hatmilliónál több megtekintést generáltak, a témában megszólaltattak gyógyszerészeket, orvosokat, szakértőket. Mindennek nyomán a kampány ideje alatt 21 ezer Alma Diaboxot vettek át a páciensek a patikákban, és 14 ezer embert sikerült bevonni a programba. A szűrőnapokon közel hétezren vettek részt, és 1200 főt szűrtek ki emelkedett vércukorértékkel. Mindezek után érkezett a Prizma Díj pályázati felhívása a Patika Menedzsment postaládájába, a csapat pedig úgy érezte, a marketingkommunikáció volt annyira érdekes, hogy fel tudják tenni a versenypályára.
A szokásostól eltérő kommunikációban, a diabétesszel kapcsolatos újfajta üzenetekben lehetett a siker titka – vélekedik dr. Lázár Szabolcs.
– Eleve elhatároztuk, hogy nem riogatunk a negatívumokkal, a szokásos fenyegető üzenetekkel, azzal úgyis mindenütt találkoznak az emberek. A Diabétesz Programunk és a Diabox kommunikációjának előkészítésekor a gyógyszerész szakértőkkel, orvosokkal és marketingszakemberekkel közösen a pozitív üzenetekre koncentráltunk, és azokat a hétköznapi dilemmákat vettük sorra, amelyekkel a cukorbetegek nap mint nap szembesülnek. Azzal az attitűddel közelítettük meg a témát, hogy a diabéteszesek is élhetnek teljes életet, csak tudniuk kell, hogy hogyan. Ezt a szemléletet erősítette aztán a magazinműsorban megszólaló Kovács Áron műsorvezető vagy Cseh Tamás vlogger, akik maguk is cukorbetegek – meséli az ügyvezető, aki szerint a hírességek támogató példamutatása mellett sikerült könnyen befogadható, ám tartalmas anyagot összeállítaniuk a kampányban, amelynek során közérthető módon fontos üzeneteket csempésztek a kommunikációba. Olyan hétköznapi kérdésekre igyekeztek megadni a válaszokat, mint hogy a diabéteszt hogyan lehet diagnosztizálni, ha már diabéteszes valaki, mire kell figyeljen az életvitelét tekintve, élhet-e teljes életet, vagy nyaralhat-e ugyanúgy, mint bárki más.
– A pozitív kommunikáció nem veszi el a téma súlyosságát – oszlatja el a kételyeket a szakember, aki szerint a fenyegetettség, megbélyegzettség érzése elfordulást válthat ki az emberekből ahelyett, hogy megtennék azt, amivel javíthatnak az állapotukon. Úgy véli, a XXI. században a pozitív megélés irányába kell fordulni, és arra fókuszálni, hogy bár vannak korlátok a diabéteszesek életében, de azok betartásával a vészjósló következmények távol tarthatók.
A cukorbetegség „hálás” téma. Sokakat érint, és ezernyi aspektusa van, ugyanakkor korai felismerés esetén visszafordítható. Az Alma Gyógyszertárak edukációs programjának keretében 250 helyen segítenek nap mint nap a szakemberek a pácienseknek, akik részéről nagy igény mutatkozik a jó tanácsokra és a hasznos tudnivalókat tartalmazó Diaboxokra, amelyeket a kampány lecsengése után is folyamatosan keresnek.
– A Diabox most és a jövőben is elérhető lesz az Alma Gyógyszertárakban. Ennél is fontosabb, hogy gyógyszerészeink beszámolói szerint a program nyomán a diabéteszes betegek visszatérnek tanácsokért a patikáinkba. Bár a cukorbetegnek meg kell tanulnia saját magát „kezelni”, hiszen a vércukorszint szoros összefüggésben van az életmóddal, az információigény nagyon masszív a részükről, és természetes igény, hogy ahhoz a tára mögött álló gyógyszerésztől is hozzájussanak – magyarázza dr. Lázár Szabolcs.
A visszajelzésekből egyébként az is kiderült, hogy az orvosok is örömmel fogadták az Alma Diabétesz Programot, ugyanis az elmúlt húsz évben megduplázódott a diagnosztizált cukorbetegek száma, amit az egészségügyi kapacitások nem tudtak követni, nagyon kevés idő jut betegedukációra, ami pedig a diabéteszes betegek esetében kiemelkedően fontos. A Diaboxok segítségével rövid idő alatt sok információ adható át egyetlen csomagban, egyszerű, emészthető, praktikus formában.
A Diabétesz Program mára szolgáltatássá vált az Alma Gyógyszertárakban, amelyet folyamatosan gondozunk, biztosítva gyógyszerészeink számára a képzést, betegeinknek pedig az információt. A program elindításával alkottunk magunknak egy szerepkört, amelyben sikerült helytállnunk – összegzi végül dr. Lázár Szabolcs, kiemelve azt is, hogy reményeik szerint az orvosok prevenciós munkájában is segítséget nyújthatnak annak érdekében, hogy pácienseik minél tovább megőrizhessék egészségüket.
A visszaigazolt sikerek mindazonáltal továbbgondolkodásra sarkallták a Diabétesz Program megálmodóit, ennek jegyében országszerte díjmentes vércukor- és vérnyomásmérésre invitálják az Alma Gyógyszertárakba mindazokat, akik számára fontos egészségük védelme és a megelőzés. A május 30−31-i akcióban részt vevő gyógyszertárak listája a www.almapatika.hu portálon érhető el.