hirdetés
2025. október. 12., vasárnap - Miksa.
hirdetés

Úton a biztonságosabb, partnerségen alapuló egészségügy felé

A Kormány 2008. július 9-i ülésén elfogadta Székely Tamás egészségügyi miniszter „Biztonság és partnerség: feladatok az egészségügyben 2010-ig” című előterjesztését, és szándékai szerint augusztus 15-ig széleskörű társadalmi párbeszédet kezdeményez az abban foglaltak megvitatására. Ennek részeként augusztus 5-én a Nemzeti Egészségügyi Tanács (NET) képviselői elmondták az előterjesztéssel kapcsolatos észrevételeiket Székely Tamásnak és a sajtó képviselőinek.

Papp Zoltán professzor, a NET elnöke kiemelte, hogy bár szükséges a programon belül a hangsúlyok áthelyezése, a 14 oldalas anyag jó szándékú és szakmailag átgondolt. Gara Imre NET-alelnök ismertette a testület konkrét javaslatait. Az idén az egészségügyi kitüntetések legmagasabbikával, Semmelweis-díjjal jutalmazott kardiológus a tagok véleményeiből kialakított közös állásfoglalás négy alapelvét emelte ki: a legfontosabb az egészségügy átalakítása során az ügyfélbarátság fejlesztése, a lakossági bizalom visszaszerzése, a szolgáltatások ellenőrzésének erősítése, valamint a tárcák közötti jobb együttműködés kialakítása.

Az ügyfélközpontú működést a NET javaslata szerint erősítené a nagyobb nyilvánosság: a szakmai protokollok a lakosság számára is érthető közzététele, a civilek bevonása ezek kimunkálásába, a garantált választási lehetőségek felsorolása. (A nyilvánosság növelése érdekében a NET honlapján megtalálhatók a testület elmúlt másfél évben kialakított állásfoglalásai.) Lakosságbarát változtatásokat eredményezhetne a szakdolgozói kompetenciák áttekintése, annak feltárása, hogy milyen feladatokat adhat át az orvos a szakdolgozóknak a beteg károsítása nélkül, így például azokon a kistelepüléseken, ahol nincs orvos, a terhesgondozásterhesgondozással kapcsolatos adminisztráció egy részét végezhetné a védőnő az orvos helyett.
Alapvetőnek tartja a testület, hogy a tervezett 170 kistérségi lakossági ügyfélszolgálat létrehozása előtt hatásvizsgálat készüljön, ahogy a 23 új kistérségi járóbeteg szakellátási központ építése előtt is.

Az uniós irányelveknek megfelelően a kormányprogram is hangsúlyozza, hogy a közfeladatok ellátásába fokozottabban kell bevonni a nem állami szféra képviselőit, ennek gyakorlati megvalósításában segíthet a NET, tette hozzá Gara Imre, hiszen civil tagszervezeti hasznos ötleteket tudnak adni a lakossági bizalom visszaszerzéséhez. A bizalom csökkenését nem csak a lakosság igényeivel nem találkozó reformkísérletek okozták, de az orvostársadalmat váratlanul érő óriási konkurrencia létrejötte is: az alternatív szolgáltatások terjedése, sőt a „gyógyító alvilág” kialakulása, az áltudományos információ dömpingje. A NET állásfoglalása nehezményezi, hogy a kirívó állapot kezelésére a miniszteri előterjesztés semmilyen útmutatást sem tartalmaz, ahogy a közbizalom hiányának másik fontos összetevőjével, a paraszolvenciával kapcsolatban sincs még utalás sem a visszaszorítás szándékára.
A testület elengedhetetlennek tartja, hogy a civil szakmai szervezeteket bevonják a szolgáltatások ellenőrzésébe, ami csökkentené a helyi „lojalitás” érvényesülését, és jót tenne a szakmai színvonalnak is. Az ellenőrzés javításához változtatni kell azon is, hogy jelenleg az ÁNTSZ és a szakfelügyelők nem rendelkeznek kompetenciákkal: a fenntartók döntik el, hogy figyelembe veszik-e véleményüket.

A tárcák közötti együttműködés fontosságára példa, hogy a testmozgás növelése érdekében a közlekedési minisztériummal dolgozni kell a bicikliutak mennyiségének növelésén, vagy a rehabilitáció európai igényeknek megfelelő átalakítása érdekében a szociális ügyekért felelős minisztériummal kell együttdolgozni, amelynek hatáskörébe a rehabilitáció – beleértve az orvosi rehabilitációt is – a közelmúltban átkerült, de annak orvosi része az egészségügyi tárcánál maradt. Ez utóbbi terület fejlesztésére 7 milliárd forintnyi EU-támogatás hívható le. A rehabilitációt azért tartja Gara Imre központi kérdésnek, mert az EU-ban Magyarországon a legmagasabb a munkaképes korú rokkantak aránya, és itt a legalacsonyabb a rokkantosítottak átlagéletkora. Ennek tükrében a cselekvési szándék pontosabb megfogalmazására van szükség. A szektorok közötti együttműködésre bemutatott egy angliai példát: az egészségügyi tárca irányításával a Tesco áruházakban árult élelmiszerekre piros, illetve zöld jelzést helyeztek, ami mutatja az illető táplálék egészségtelen vagy egészséges voltát.

A NET kifogásolja a miniszteri előterjesztés orvoscentrikusságát a szakdolgozók kárára, ugyanakkor bizonyos orvosi irányok hiányát, így az iskolaegészségügy és a foglalkozásegészségügy fontosságának felismerését, holott az utóbbi például 3 millió embert ér el, fejlesztése mégsem szerepel a tervben.
Állásfoglalásában a NET üdvözli, hogy a népegészségügyi prevenció újjászületett, ugyanakkor úgy véli, hogy a kiemelt Nemzeti Szakmai Programok között a Szív- és Érrendszeri Betegségek Megelőzése és Gyógyítása a valóságos viszonyoktól (mortalitás, morbiditás, invaliditás; a cardiovascularis mortalitásban az EU-országok közül csak Bulgária előzi meg hazánkat) eltérően nem kap súlyának megfelelő teret.
Bár a miniszteri előterjesztés hangsúlyozza a versenyszellemet, Gara Imre kiemeli, hogy amíg létezik a teljesítményvolumen-korlát (TVK), ez koncepcionális hiba, és egyébként is az előterjesztés által átfogott időtartam (2008-2010) két éve alatt legfeljebb a járóbetegellátásban jöhet létre verseny. A progresszív betegellátás jegyében a súlyponti kórházakba küldött betegek kezelését is veszélyezteti a TVK, arról nem is beszélve, hogy a súlypontiság puszta deklarálásától még nem lesz minőségileg jobb az ellátás – teszi hozzá az alelnök.
Az egészségügyi uniós pályázati rendszer hibái is szóba kerülnek a NET állásfoglalásában: nem elég transzparens a rendszer, a kis települések, kórházak nem tudnak pályázni, mert nem tudnak önrészt fizetni, illetve nem tudják kifizetni az utófinanszírozással csak később megtérítendő költségeket. Pozitívumként emeli ki Gara Imre, hogy Bajnai Gordonnal sikerült megállapodniuk, idén július óta a pályázás folyamatában részt vesz a NET képviselője is, és a pályázat benyújtása előtti projekt-előkészítést csak konszenzussal lehet elvégezni.
Összefoglalásul a NET alelnöke megjegyezte, hogy a kisebb, ügyfélbarát lépések stratégiájára épülő miniszteri feladatterv a programalkotó azon szándékát jelzi, hogy az egészségügy gyógyítását a műtéti szak helyett a kilábalási szakaszba terelje. Ebbe a munkába fontos a nyilvánosság és a média intenzívebb bevonása, hogy a lakosság lássa, milyen komoly munka folyik, sőt részt is vehessen benne. Székely Tamás miniszter Gara Imre elmondása szerint ígéretet is tett a civil partneri kormányzásra.

Mi a NET?


A Nemzeti Egészségügyi Tanács tíz éve működik, az 1997-es egészségügyi törvény abból a célból hozta létre, hogy kezdeményező, javaslattevő, véleményező és tanácsadó munkájával segítse a kormányzati egészségpolitika kialakítását, a döntések végrehajtásának folyamatában elemző és értékelő tevékenységet végezzen, valamint működjön közre a népegészségügyi program kialakításában és végrehajtásában, az ennek megfelelő társadalompolitika létrehozásában.
Gara Imre, a NET szervezési alelnöke szerint a demokratikus intézményrendszer kialakulásának fontos lépése volt a NET létrehozása, amelynek tagjai a szakmai kamarák, az egészségügyben dolgozók érdekképviseletei, az egészségügyi szolgáltatók országos szövetségei, az egészségügyi oktatási intézmények, tudományos társaságok, az önkormányzatok és minisztériumok mellett a betegszervezetek képviselői is. A testület másik alelnöke a civileket összefogó Koltai Tünde a Lisztérzékenyek Érdekképviseleteinek Országos Egyesülete képviselője.
A Medical Tribune Online kérdésére Gara Imre elmondja, a NET első feladata érvényt szerezni törvényi lehetőségeinek, hiszen például a népegészségügyi tervet sem lehetne beterjeszteni a parlamentnek a NET állásfoglalása nélkül, 2003-ban mégis ez történt. Ennek oka lehetett, hogy a szakmai munka helyett a szervezet működését eleinte a politikai harcok jellemezték, első ügyrendje is csak 2003-ban készült el. A 2007. májusi tisztújítás azonban már demokratikus körülmények között zajlott, az új ügyrend pedig lehetővé teszi, hogy a testület kiharcolja a törvény érvényesülését. A NET állásfoglalásaiban mára a politikai témák marginalizálódtak – teszi hozzá az alelnök.


Kazai Anita

cimkék

Könyveink

  • learn more Jó étel, jó élet

    "Elakadt a táplálkozás útvesztőjében? Ez a kézikönyv segít a fiataloknak, kezdő háziasszonyoknak, babás családoknak és mindenkinek, aki szeretteinek,...

  • learn more Social dreaming

    Social dreaming – bizarr ötlet, hiszen csak egyes emberek álmodnak, és álmaikkal pszichoanalízisben „dolgoznak”. A social dreaming azonban más...

  • learn more Orbán Viktor és te

    Orbán Viktorra égető szükségünk van. Vagy talán nem is rá, hanem arra az Orbán Viktor-képre, amit a stábjával együtt professzionálisan alkotott meg,...

  • learn more Mentalizációalapú csoportterápia (MBT-G) - Elméleti, klinikai és kutatási kézikönyv

    Az olvasó az első olyan átfogó kézikönyvet tartja a kezében, ami a...

  • learn more Az egészség, az egészségügy négy éve 2010-2013

    Milyen helyzetben van az egészségügy? Mennyire egészséges a magyar lakosság? Vagy menyire beteg? Mi történt az...

  • learn more Funkcionális anatómia

    A tankönyv a hallgatók számára biztosítja azon az ismereteket, melyek elsajátítása lehetővé teszi a szakmai tárgyak megértését,...

  • learn more A hasnyálmirigy daganatai

    A hasnyálmirigy daganatai az elmúlt négy évtizedben gyakoribbá váltak, és a hasnyálmirigyrák ma már a vastagbél- és a gyomorrák után az...

  • learn more Motivációs interjú a klinikai gyakorlatban

    Nagyszerű könyv mind a tapasztalt szakemberek, mind a kezdő klinikusok számára. Klinikusként gyakran kerülünk olyan...

  • learn more Kötözzük sebeinket

    A mindennapokban rengeteg alkalommal kerülünk kapcsolatba sebekkel. Akár háztartási balesetek kapcsán, akár orvosi beavatkozás eredményeként. A...

  • learn more MENSCHENWÜRDIGES STERBEN – RECHTSLAGE ZUR STERBEHILFE IN EUROPA

    A tartalomból: Kálmán Györgyi: Einführung Mihály Filó: Kampf um die Objektivität. Die...

  • learn more Patikai emlékek. Kerámiaedények

    A Semmelweis Orvostörténeti Múzeum gyógyszerésztörténeti szakgyűjteményei közül nem csupán számbeli nagyságával, és szakmailag...

  • learn more Diabéteszlexikon

    A cukorbetegek száma világszerte – így sajnos hazánkban is – rohamosan növekszik. Magyarországon mintegy 700 ezer diagnosztizált cukorbeteg van, a...

  • learn more Orvosi latin szógyűjtemény

    A szótárban a címszavak összeállításánál irányadó szempont az volt, hogy a tanuló megtalálja benne azokat a szavakat, amelyek a további...

  • learn more Adonisztól Schwarzeneggerig - Férfiideálok és civilizáció

    Ha divatról, szépségideálokról van szó, automatikusan a nők jutnak eszünkbe. A férfiakról nem is...

  • learn more A belgyógyászat alapjai fogorvosok számára

    Számos belgyógyászati kórállapotban jelentkezhetnek szájüregi manifesztációk, és megfordítva, sok primer fogászati...

  • learn more Gyermekbántalmazás

    A bántalmazott gyermekek védelme érdekében kiemelt fontosságú az esetek korai felismerése, a védő intézkedések mielőbbi megtétele. Könyv célja, hogy...

  • learn more Reflective recovery

    In this book we invite the reader to take a few steps into the “multiverse” of 12-step fellowship recovery cultures. These fellowships exist in many different...

  • learn more Tic-taktika

    „A Tourette-szindrómás gyermekek napi gondozása/nevelése nem sokban különbözik más gyermekekétől, azonban a Tourette-szindróma és az esetlegesen ezzel együtt...

  • learn more Experimentally-Induced Paw Oedemas in Mice

    This monograph is the first one to give a general survey of the different mouse paw inflammation models. The first chapters deal...

  • learn more Álláskeresők könyve

    Hányan keresnek ma állást Magyarországon? Hányan készülnek feladni, és ami rosszabb, hányan adták, adják fel? Hiánypótló könyv magyar szerzőtől az...