hirdetés
2024. április. 30., kedd - Katalin, Kitti.

Réthelyi – elé önthetik akár az őskáoszt is, rendet teremt

Máris visszavárják a Nemzeti Erőforrások Minisztériuma vezetését vállaló Réthelyi Miklóst jelenlegi munkahelyére, a Semmelweis Egyetem anatómiai intézetének katedrájára.

„Szikra van benne a katedrán, lelkesedését, az anatómia iránti szenvedélyét képes átragasztani”, mondja egyik diákja, és amíg beszélünk, folyton az udvart kémleli: talán megérkezik a professzor, s válthatnak néhány szót. Oktató, tanító, kutató elme, akinek az ember a legfontosabb – mondja az immár egykori tanítvány, aki szerint a leglényegesebb, amit megtanult tőle: az a nagy-nagy alázat, amivel a professzor viszonyul az emberek és eszmék iránt.

Gyerekkorát és pécsi egyetemi éveit leszámítva szinte egész életét a Semmelweis Egyetem Anatómiai Intézetében töltötte. Szentágothai János professzor figyelt fel Pécsett az éleseszű orvostanhallgatóra, s a szigoráról és tudásáról híres mester magával hozta Budapestre. Diploma után Szentágothai intézetében maradt, előbb a Budapesti Orvostudományi Egyetem II. Számú Anatómiai Intézetének gyakornoka, majd tanársegédje, később adjunktusa lett. Időközben egykori tanára, munkahelyi főnöke egyik lányának udvarolt, s feleségül is vette.

A rossz nyelvek szerint ebből fakadt a fiatal, jóképű tudósjelölt könnyű útja a tudományos karrierhez. Valójában apósa már az eljegyzés pillanatában közölte: a jövőben ne számítson arra, hogy mint volt tanítványát menedzseli. Réthelyi ezután a családi összefonódások gyanúját is kerülve az egyetem egy másik anatómiai intézetébe ment át. A rendszerváltás évében néhány hónapig félállásban a szakminisztérium főosztályvezetőjeként ismerkedik a kormányzati munkával.
Az első szabad rektorválasztás hozza vissza végleg az egyetem falai közé. Két egymással versengő erős jelölt mellett végül ő, a harmadik lett a befutó. Esélyesebb vetélytársainak személye megosztotta szavazókat, ő viszont mindkét tábor számára elfogadható volt. „Rektorként annyira sikeres lett, hogy még egy ciklust ráhúzhatott”, emlékezik a kari tanács egykori tagja a választásra. „Aki itt egymás után képes lehúzni két rektori ciklust, azt a miniszteri bársonyszékben sem lehet majd könnyen zavarba hozni”, így reagál ugyanő azokra a félelmekre, amelyek szerint szabad-e egy hetvenkét éves professzorra ekkora tárcát bízni. Bírja-e majd fizikailag az öt nagy terület öszszeolvasztásából létrejött kisebbfajta kormány működtetését a kormányon belül? S ha a szervezettel talán el is bír, marad-e ereje az államtitkáraival szemben, illetve a kormányüléseken valamennyi terület érdekeit megfelelő módon képviselni?
Az egyetemek belső, demokratikus egyeztető mechanizmusain nagy stratégák buknak el, de Réthelyi ebben sem volt sikertelen. A rektor munkájának legfontosabb eleme a legkülönbözőbb érdekek közötti egyensúly- és konszenzusteremtés. „Ha a professzor egyeztetőként jó volt, kudarc a kormányzatban sem érheti”, gondolják róla, hozzátéve: Réthelyi professzor a kudarcot állítólag nagyon nehezen viseli. Munkájában, élete szervezésében szisztematikus, rendszerező. Rá cseppet sem jellemző „a professzorok szórakozottsága”. Épp ellenkezőleg, mint a jó krónikás, mindent feljegyez, és igyekszik valamennyi apróságot napló formában rendezni. Magánéletéről is vezet naplót.
„Az ember Réthelyi elé öntheti akár az őskáoszt is, kicsit tűnődik, és rögtön látja, hogy hol vannak a csatlakozási pontok, hol a hierarchia, miből, mi következik”, mondja egyik volt munkatársa.
Viszont nem a konfliktusok embere: soha nem élezi a problémákat, igyekszik mindenre megtalálni környezetében a megfelelő embert, a megfelelő helyzetet. Ha ez megvan, akkor elégedett, mert hisz abban, hogy az értelmes, jól szervezett kapcsolatokban a dolgok maguktól is működnek. A konfliktusok szereplői közt azt a közös szempontot keresi, amit valamennyien el tudnak fogadni. Ha kell, addig egyszerűsíti a kérdést, amíg az áldatlan vitákat elrendezi. Igazgatóként, rektorként is mindig így talált egyensúlyt, de ha kell, tud határozott álláspontot képviselni.
Rektori ideje alatt demokratizálta, modernizálta az egyetem szervezetét, majd 1995-ben visszavonult. „Innovációban jó az egyetem, de a szervezetfejlesztésben sikertelen.” Talán épp ezt közvélekedést akarta cáfolni, amikor még rektor korában megalapította a SOTE és a Világbank együttműködésével létrehozott Menedzserképző Központot, amelynek néhány évre az igazgatója is lett. Több tíz éve vezeti a Szentágothai Jánosról elnevezett Idegtudományi Intézet doktori iskoláját. Gerincvelőkutatásai és eredményei alapján nemzetközileg is jegyzett tudós. Több mint nyolcvan tudományos publikáció szerzője, de írt apósával közösen anatómiakönyvet is, munkáit magyar és angol nyelven adja közre.
Munkatársai a miniszteri poszt elvállalását azzal magyarázzák, hogy kihívást érez a nehéz, sok szakterületet átfogó tárca vezetésében. Fiatalos érdeklődést keltett benne a feladat, nagyon jó kedéllyel, és tartással indul neki, makacsul hiszi: jót tehet.

Réthelyi ezután a családi összefonódások gyanúját is kerülve az egyetem egy másik anatómiai intézetébe ment át. A rendszerváltás évében néhány hónapig félállásban a szakminisztérium főosztályvezetőjeként ismerkedik a kormányzati munkával.

Az első szabad rektorválasztás hozza vissza végleg az egyetem falai közé. „Rektorként annyira sikeres lett, hogy még egy ciklust ráhúzhatott”, emlékezik a kari tanács egykori tagja a választásra. „Aki itt egymás után képes lehúzni két rektori ciklust, azt a miniszteri bársonyszékben sem lehet majd könnyen zavarba hozni”, így reagál ugyanő azokra a félelmekre, amelyek szerint szabad-e egy hetvenkét éves professzorra ekkora tárcát bízni. Bírja-e majd fizikailag az öt nagy terület öszszeolvasztásából létrejött kisebbfajta kormány működtetését a kormányon belül? S ha a szervezettel talán el is bír, marad-e ereje az államtitkáraival szemben, illetve a kormányüléseken valamennyi terület érdekeit megfelelő módon képviselni?

Az egyetemek belső, demokratikus egyeztető mechanizmusain nagy stratégák buknak el, de Réthelyi ebben sem volt sikertelen. A rektor munkájának legfontosabb eleme a legkülönbözőbb érdekek közötti egyensúly- és konszenzusteremtés. „Ha a professzor egyeztetőként jó volt, kudarc a kormányzatban sem érheti”, gondolják róla, hozzátéve: Réthelyi professzor a kudarcot állítólag nagyon nehezen viseli. Munkájában, élete szervezésében szisztematikus, rendszerező. Rá cseppet sem jellemző „a professzorok szórakozottsága”. Épp ellenkezőleg, mint a jó krónikás, mindent feljegyez, és igyekszik valamennyi apróságot napló formában rendezni. Magánéletéről is vezet naplót.

„Az ember Réthelyi elé öntheti akár az őskáoszt is, kicsit tűnődik, és rögtön látja, hogy hol vannak a csatlakozási pontok, hol a hierarchia, miből, mi következik”, mondja egyik volt munkatársa.

Rektori ideje alatt demokratizálta, modernizálta az egyetem szervezetét, majd 1995-ben visszavonult. „Innovációban jó az egyetem, de a szervezetfejlesztésben sikertelen.” Talán épp ezt közvélekedést akarta cáfolni, amikor még rektor korában megalapította a SOTE és a Világbank együttműködésével létrehozott Menedzserképző Központot, amelynek néhány évre az igazgatója is lett. Több tíz éve vezeti a Szentágothai Jánosról elnevezett Idegtudományi Intézet doktori iskoláját. Gerincvelőkutatásai és eredményei alapján nemzetközileg is jegyzett tudós. Több mint nyolcvan tudományos publikáció szerzője, de írt apósával közösen anatómiakönyvet is, munkáit magyar és angol nyelven adja közre.

Munkatársai a miniszteri poszt elvállalását azzal magyarázzák, hogy kihívást érez a nehéz, sok szakterületet átfogó tárca vezetésében. Fiatalos érdeklődést keltett benne a feladat, nagyon jó kedéllyel, és tartással indul neki, makacsul hiszi: jót tehet.

Danó Anna
a szerző cikkei

hirdetés

Könyveink

  • learn more Reflective recovery

    In this book we invite the reader to take a few steps into the “multiverse” of 12-step fellowship recovery cultures. These fellowships exist in many different...

  • learn more Kisklinikumi szakismeretek

    Fejezetei a különféle betegségben szenvedők ápolását mutatják be betegségtípusonként, jól áttekinthető, tagolt formában, amely...

  • learn more Az agyvelő boncolása

    Ez a könyv az agyvelő normális anatómiájával foglalkozók, tehát elsősorban az egyetemi hallgatók számára készült. A szövettani, élettani és...

  • learn more Gyógyszertámogatás

    A fejlett és közepesen fejlett országokban a gyógyszerek jelentős részét az állam, illetve az annak alrendszereként működő társadalombiztosítás...

  • learn more S. O. S. Cukor! – Párbeszéd a diabéteszről

    Hiánypótló kötet betegeknek, hozzátartozóknak és orvosoknak a Magyar Diabetes Társaság ajánlásával  Hogyan fogadja el...

  • learn more Magyarországi kastélyok grafikus látványtérképe

    Negyvenkilenc magyarországi kastélyt ismerhetnek meg ennek a pompás látványtérképnek a segítségével. A kiadvány...

  • learn more Hány barátod is van?

    Könnyű a hálózatok tudományában egy elvont matematikai elméletet látni. Pléh Csaba, Unoka Zsolt és munkatársaik könyve gyökereiben megváltoztatja...

  • learn more A bizalomtól a találkozásig - Ajkay Klára összegyűjtött írásai és előadásai

    Ajkay Klára klinikai pszichológus, pszichoanalitikus és pszichodráma...

  • learn more A pancreas betegségei

    Az internetről áradó legfrissebb tudományos információk birtokában jogos lehet a kérdés, hogy szükség van-e még magyar nyelvű, magyar szerzők...

  • learn more Útmutató a fogorvosnak való segédkezésben

    „E könyv célja, hogy az assistálással foglalkozni akarót az e pályán szükséges alapfogalmakkal megismertesse és megadja...

  • learn more Ars neurologiae

    Régiesen szólva, idegorvos vagyok. Bármit tanultam vagy csináltam ezen kívül, a világ látását számomra a foglalkozásom határozza meg. Mielőtt...

  • learn more Sorból ki lóg

    Leírás: Mikrobiológia, járványtan és egészségpolitika szakembereknek és kíváncsiaknak. Nem baj, ha kilógsz a sorból. Lehet, hogy a sorral van a baj! –...

  • learn more Arcok és harcok. Interjúk és töprengők a LAM-ból

    A könyvben összegyűjtött interjúkban az orvosi hivatás, a gyógyítás, a kutatás és oktatás nagyjai vallanak...

  • learn more Csoportdinamika

    Ez a könyv Rudas János harmadik műve a csoportokról. Aki korábban tanulta és gyakorolta az önismereti, személyiségfejlesztési, emberierőforrásfejlesztési...

  • learn more Fül-orr-gégészet fej-nyak-sebészet

    A tankönyv összefoglalja a fül-orr-gégészetben és a szakma határterületein az utóbbi évtizedekben lezajlott diagnosztikus és...

  • learn more Diabeteses neuropathia

    A diabeteses neuropathiáról szóló, jelenleg rendelkezésre álló könyvek nagy része terjedelmes és nincs olyan zsebkönyv, mely a diabeteses...

  • learn more ˝Lulu˝ - Bálint Lajos élete és munkássága

    Bálint Lajos, a művészvilágban Lulu, később Lulu bácsi, a huszadik századi magyar színházkultúra egyik formálója,...

  • learn more Pszichiátriai Lexikon

    Részlet Janka Zoltán Prof. előszavából  “A szerkesztő és szakavatott munkatársai a magyar pszichiátriai fogalomtár nagyméretű birodalmát...

  • learn more Márti és a kettős identitás

    Márti 1933-ban született Budapesten, kispolgári zsidó családban. Élete kezdetén rögtön két olyan esemény is történik, ami végérvényesen...

  • learn more Híres magyar orvosok IV.

    A szerzők az 1500-as évektől napjainkig közel 30 kiválóságot mutatnak be életútjukon, munkásságukon és társadalmi szerepükön keresztül. Az...