hirdetés
2024. november. 22., péntek - Cecília.

Öt év csipszadó

A költségvetés nyert, a piaci kínálat kicsit idomult, az egészségnyereség viszont még nem látható – írja a csipszadó első öt évéről a Népszava.

Eddig mintegy 122 milliárd forintot fizettek be a cégek a népegészségügyi termékadó (neta) bevezetése, 2011 óta a költségvetésnek – tudta meg a Népszava. A befolyt összeg évről évre növekszik, 2011 négy hónapjára alig több mint 3 milliárdot, tavaly pedig ennek kereken tízszeresét kapta költségvetés e címen a túl sós, túl édes termékek forgalmazóitól.

Ami az egészségkárosító termékek adójából befolyik, azt mint többletforrást megkapja az egészségügy – nyilatkozta a lapnak Bodrogi József egészségügyi közgazdász, akinek 2011-ben miniszteri biztosként meghatározó szerepe volt a meglehetősen újszerű adónem előkészítésében. Az első teljes évben befolyt összeg az egészségügyben dolgozók béremelését szolgálta.

A Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet múlt évben nyilvánosságra hozott elemzéséből kiderül, hogy az egyes élelmiszerek büntető adóztatása bizonyos mértékben el is érte a célját. E cikkek kínálata és forgalma csökkent. A gyártók 40 százaléka változtatott a receptúrán: 70 százalékuk csökkentette, a többiek pedig teljesen elhagyták azt. A neta-köteles termékeik forgalma több mint negyedével csökkent, míg átlagáruk 29 százalékkal emelkedett. A kutatásból kiderül az is, hogy e termékekből kedvelőik negyedével, harmadával kevesebbet vásárolnak, mint az adó bevezetése előtt egy évvel.

A legutóbbi Országos Táplálkozás- és Tápláltsági Állapot Vizsgálat szerint még nem hozott áttörést a magyarok életmódjában az új adónem. Hozzáadott cukorból mindenki többet fogyaszt, mint öt évvel ezelőtt. A többlet felét a cukrozott üdítőkből, ízesített ásványvizekből, és energiaitalokból veszi magához a lakosság, 15 százalékát pedig tartósított gyümölcsökből (lekvár, dzsem), 10-10 százalékát cukrozott tejtermékekből, édességekből, kekszekből eszik meg a magyarok.

Az Egészségfejlesztési Intézet elemzése is megjegyzi, óriási probléma, hogy az emberek csaknem harmada nem is hallott a neta bevezetéséről, jelentős hányaduk egyáltalán nem vagy tévesen ismerte a neta hatálya alá tartozó termékek körét, és harmaduk-negyedük az új adó bevezetésének céljaival sincs tisztában. A közgazdász szerint is hiba, hogy az adó mellett nincs erőteljes lakossági kampánya a programnak. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) hamarosan külön jelentést hoz nyilvánosságra a népegészségügyi termékadóval kapcsolatos tapasztalatokról.

(forrás: Népszava)

Könyveink