hirdetés
2024. november. 21., csütörtök - Olivér.

Nyirády Péter a Semmelweis Egyetem ÁOK új dékánja

Az orvosképzés még gyakorlatiasabbá és hallgatóbarátabbá tételét tartja legfontosabb feladatának Nyirády Péter, az Általános Orvostudományi Kar július 1-jével kinevezett új dékánja.

Tanítsuk meg tanulni a hallgatókat, és arra, hogy mi a csapatjáték, hiszen az egészségügyben ez az egyik legnagyobb érték; együtt kell dolgozni ahhoz, hogy a betegünk számára a legjobbat tudjuk nyújtani – vallja Nyirády Péter, az Általános Orvostudományi Kar (ÁOK) új dékánja. Mint kiemelte, az egyszeri, keresztmetszeti tudás megszerzése helyett egy olyan dinamikus gondolkodásmódot kell átadni a hallgatóknak, mely képessé teszi őket az orvos- és egészségtudományi területen köztudottan exponenciálisan bővülő tudásanyag megfelelő felhasználására.

Éppen ezért muszáj meghatározni, mi az, ami feltétlenül fontos ahhoz, hogy az elvárt tudással és képességekkel felvértezve lépjenek ki a friss diplomás orvosaink az egyetem kapuján – mutatott rá. Ezzel összefüggésben az elméleti intézetek hangsúlyos feladata, hogy a hatalmasra duzzadt tudásanyagot olyan formában adják át és kérjék számon, amely komplex és biztos alapot nyújt az orvosi munkához. Mindehhez az elméleti oktatók és a klinikum együttgondolkodására van szükség – szögezte le, hozzátéve, hogy ez a szemlélet hangsúlyosan érvényesülni fog a szeptembertől érvényes tanrendek kialakítása során.

Nyirády Péter fontosnak tartja, hogy dékáni pályázata a dr. Merkely Béla rektor által kijelölt célok mentén fogalmazódott meg, és így kiemelt helyen szerepel annak elősegítése, hogy a Semmelweis Egyetem a világ első 100 felsőoktatási intézménye közé kerüljön.

Büszkén állíthatom, hogy az ÁOK az egyetem zászlóshajója, és ha ez a hajó jól megy, az az egész egyetem előrehaladását segíti – fogalmazott. A jelenlegi értékek megtartása mellett a kar további fejlődését és az orvosképzés fejlesztését tartja legfontosabb feladatának, ezen belül is kiemelten a képzés gyakorlatiasabbá és hallgatóbarátabbá tételét. E két dolog a szeptember 1-jével életbe lépő kurrikulumreform 2.0 legfontosabb üzenete is, amely kidolgozásának Nyirády Péter is részese volt, és mint mondta, személyes felelősségének is érzi annak sikeres megvalósulását.

Nyirády Péter alapvetőnek tartja azt a szemléletet, hogy az egyetem és az oktatók vannak a hallgatókért. Mint mondta, van mire építkezni, hiszen elődje, dr. Kellermayer Miklós kiemelt figyelmet fordított a hallgatókra, és dr. Merkely Béla rektor is folyamatos példát mutat, hogy miként kezeli őket egyenrangú félként. Emellett az ÁOK-án ötödéves lányának, valamint a Hallgatói Önkormányzattal való egyeztetéseknek köszönhetően első kézből kapott további információkat a hallgatók igényeiről pályázata készítése során.  

Tervei között hangsúlyosan szerepel, hogy a képzés jobban igazodjon a Z-generáció tanulási szokásaihoz, így például cél, hogy a tananyag audiovizuális formában is elérhető legyen. Kiaknázandó lehetőséget hordoznak magukban a podcastek, melyek szintén nagy népszerűségnek örvendenek a fiatalok körében, csakúgy mint a lényegretörő, kiskönyv formában előállított jegyzetek.

Fotó: Barta Bálint – Semmelweis Egyetem
Fotó: Barta Bálint – Semmelweis Egyetem

A dékán példaként említette a Városmajori Szív- és Érgyógyászati Klinikán összeállított, zsebkönyvnek is nevezhető jegyzetet, amely a kardiológia minden olyan aspektusát tartalmazza, melyre egy hallgatónak szüksége van az orvossá váláshoz, valamint a vizsga sikeres teljesítéséhez. Hasonló kiskönyv már a Pulmonológiai Klinikán és a Belgyógyászati és Onkológiai Klinikán is elérhető, és hamarosan megjelenik urológia témában is.

Nyirády Péter azt vallja: a vizsgaeredmény tükrözi legjobban az oktatás minőségét, amelyik oktatónál pedig nagyon magas a bukási arány, ott valami hiba van. Fontosnak tartja, hogy minden területen pontosan meg kell fogalmazni, mi az a tudásanyag, ami minimumfeltétel a sikeres vizsgához, és mindent meg kell tenni a tudás minél objektívebb megítélése érdekében. A hatékony tudásátadás érdekében motiválni kell a hallgatókat a folyamatos tanulásra, hiszen – a sporthoz hasonlóan – jó eredményt csak rendszeres edzéssel lehet elérni. Követendő példaként említette az Élettani Intézetben kialakult szokást, miszerint a gyakorlatok elején az előző anyagból egy 10 kérdésből álló tesztet írnak a hallgatók – olvasható az egyetem honlapján.

(forrás: Semmelweis Egyetem)

Könyveink