hirdetés
2024. november. 22., péntek - Cecília.

Nem tudni, miért csak a mentők sebességét korlátozzák

Miközben a mentőbalesetek száma csökkent, több tűzoltóautó karambolozott tavaly, mint 2021-ben – derült ki a Népszava által kikért adatokból.

Októbertől a megkülönböztető jelzést használó járművek (tűzoltók, rendőrség, terrorelhárítók autói) közül kizárólag a mentők sebességét korlátozták. A főigazgatói utasítás szerint még a súlyosan sérült beteggel szirénázó autóik is legfeljebb 30 kilométer per órával léphetik túl a többi közlekedőre vonatkozó legnagyobb megengedett sebességet. Az intézkedést az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) a mentőbalesetek megelőzésével indokolta.

A lap birtokába került dokumentum szerint az OMSZ 1026 mentője évente mintegy 50 millió kilométer tesz meg. Azt nem tudjuk, hogy ebből mennyi autó és mekkora távon használt kék lámpát és szirénát, csak azt, hogy az OMSZ saját adatai szerint ezek a kocsik 2021-ben 90 alkalommal voltak érintettek közúti balesetben, tavaly pedig 74-ben. Azaz egyik évről a másikra éppen hogy csökkent a balesetek száma.

Mivel nem volt világos, hogy miért csak a mentőknél gondolták azt, hogy szükség van ilyen intézkedésre, a Népszava kikérte az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) rendőrautóinak és az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság tűzoltó autóinak baleseti adatait.

Az adatokból kiolvasható, hogy a mentők 12-szer több kilométert tettek meg a közutakon, mint a tűzoltók, ám így is másfélszer több baleset történt a tűzoltókkal, mint a mentőkkel. 

Ezek az adatok ugyanakkor nem magyarázzák meg azt, hogy miért éppen a mentőszolgálatnál korlátozták a kivonuló autók sebességét.

(forrás: Népszava)

Könyveink