Mi érné meg jobban?
Kifizetni a sérült hazaszállítását, vagy a külföldi gyógykezelés költségeit téríteni? – tette fel a kérdést a Magyar Nemzet.
A lapnak Túri Péter, a veronai baleset sérültjeit is hazaszállító Trust Air Aviation Kft. ügyvezető igazgatója, baleseti sebész arról beszélt: 2013-ban a KSH kimutatása alapján a magyar állam 3,5 milliárd forintot fordított külföldön kezelt magyar betegek ellátásának finanszírozására. Ezzel szemben a nem légi hazaszállítás költsége mindössze 20 millió forint körül mozgott. – Fontos lenne figyelembe venni, mi éri meg jobban: kifizetni a sérült hazaszállítását, vagy a külföldi – rendkívül drága – gyógykezelés költségeit téríteni.
Jelenleg ha egy magyar állampolgár balesetet szenved külföldön, akkor a magánbiztosítónál kötött utasbiztosítás mellett gyakran az európai egészségbiztosítási kártya terhére is végzik az ellátását, amelynek költségeit utólag a hazai egészségbiztosító finanszírozza. A helyzetet nehezíti, hogy bár a piaci alapon működő biztosítót azonnal értesítik, ha baleset történik, a NEAK ezzel egy időben nem kap információt. Magyarországon ugyanis nincs kommunikáció a piaci alapú és az állami finanszírozású társadalombiztosító között, ami pedig jelentősen javíthatna a helyzeten.
– Eddig nem sok magyar beteget volt lehetőségünk hazaszállítani, két év alatt maximum 20 páciensről beszélhetünk. Pedig ennél valószínűleg jóval többen lehetnek azok, akik itthon is gyógyulhatnának. Évente legalább száz érintettről lehet szó – fejtette ki a szakember. A légi és földi mentéssel kapcsolatban megjegyezte azt is: szakmai együttműködési szerződés keretén belül folyamatos szakmai konzultációt is felajánlottak az Országos Mentőszolgálatnak (OMSZ). Azért, hogy ne fordulhasson elő például olyan, hogy egy Svédországban combnyaktörést szenvedett beteget, akinek még nincs ellátva a törése, haza kell hozni, és mentőautót küld érte az OMSZ. Ez ugyanis 2000 kilométeres, több mint 24 órás út.