38 milliós bírság
A Pharma Nord Élelmiszer Kereskedelmi Kft. és a Pharma Nord ApS. jogsértően reklámozta több termékét, mert a vény nélkül kapható gyógyszert nem az alkalmazási előírás alapján mutatta be, az egyes étrend-kiegészítők népszerűsítése pedig nem felelt meg az ágazati szabályoknak. Mindemellett a két vállalkozás burkolt reklámot tett közzé a Galenus Gyógyszerészeti Lap- és Könyvkiadó Kft.-vel együttműködésben a Patika Magazin Partner Mellékletében. A jogsértésért összesen több mint 38 millió forint bírságot szabott ki a GVH, közli a PharmaOnline.
A GVH a Pharma Nord Kft. Glukozamin Pharma Nord 400 mg gyógyszerének, Bio Króm és Bio Króm Dia, Bio-Quinone Q10 Super, Seleno Q10, Bio Szelénium 100 + cink + vitaminok elnevezésű étrend-kiegészítőinek, valamint Be-Fit elnevezésű termékének 2014-ben és 2015-ben közzétett reklámjait vizsgálta, és részben jogsértőnek találta azokat.
A GVH döntése szerint jogsértők
- a Glukozamin Pharma Nord reklámjai, mert a vállalkozások nem az engedélyezett alkalmazási előírás alapján mutatták be a gyógyszert, mivel a reklámok más szerekhez viszonyítva tartalmaztak állításokat a fájdalomcsillapító hatás mértékéről, illetve a mellékhatások hiányáról és a térdproblémák megszüntetéséről;
- a Bio-Króm és a Bio-Króm DIA étrend-kiegészítő gyógyhatására utaló állítások, mertgyógyhatás nem tulajdonítható élelmiszernek az ágazati rendelkezések szerint;
- a Bio-Quinone Q10 Super, a Seleno Q10 és a Bio Szelénium 100 + cink + vitaminok reklámjaiban a gyógyhatásra utaló állítások szintén azért, mert gyógyhatás nem tulajdonítható élelmiszernek, valamint e termékek összetevőinek az egészségre gyakorolt hatására vonatkozó állítások sem felelnek meg az ágazati rendelkezéseknek;
- a Be-Fit étrend-kiegészítőről tett állítások az egészségről általánosságban, valamint az összetevők méregtelenítő hatására, a súlycsökkenés ütemére vagy mértékére utaló állítások, mert azok nem felelnek meg az ágazati rendelkezéseknek;
- a Patika Magazin Partner Mellékletében közzétett szerkesztői tartalomnak álcázott reklámok.
A GVH a bírság kiszabásakor a kommunikációs eszközök költségeire alapozott. A GVH a jogsértő magatartás esetében súlyosító körülményként értékelte többek között azt, hogy a jogsértő kereskedelmi gyakorlat időben elhúzódott, mintegy két évig tartott és sérülékeny fogyasztókat is elért. Emellett a burkolt reklámot tekintve súlyosító körülmény volt, hogy a szerkesztői tartalomnak álcázott reklám súlyos jogsértésnek tekinthető. A GVH enyhítő körülményként vette figyelembe az eljárás alá vontak érdemi megfelelési erőfeszítéseit, a szerkesztői tartalomnak álcázott reklám esetében pedig azt, hogy utóbbival felhagytak a vállalkozások.
Így a GVH döntése szerint a Pharma Nord Kft. és a Pharma Nord ApS. egyetemlegesen 37.284.000 forint, a Galenus Gyógyszerészeti Lap- és Könyvkiadó Kft. (amely vállalkozás felelőssége csak a szerkesztői tartalomnak álcázott reklámok vonatkozásában állt fenn) pedig egymillió forint bírságot köteles fizetni.
A GVH ismételten felhívja a figyelmet arra, hogy
- a gyógyszertárakban vény nélkül is kapható és társadalombiztosítási támogatásban nem részesülő gyógyszerek reklámozása akkor jogszerű, ha a reklám a gyógyszert az engedélyezett alkalmazási előírás alapján mutatja be. Így nem az állítás valóságtartalma bír elsődleges jelentőséggel, hanem az, hogy egy vállalkozás az engedélyezett alkalmazási előírás alapján mutatja-e be a készítményét. Ennek megfelelően a GVH számára irreleváns az engedélyezett alkalmazási előíráson túlterjeszkedő állítás igazolására tett kísérlet.
- élelmiszerek reklámozásakor a vállalkozásoknak szem előtt kell tartaniuk a fogyasztóvédelmi rendelkezéseken túl az ágazati jogszabályokat is, az alábbiak szerint:
- gyógyhatás nem tulajdonítható élelmiszernek. A versenyfelügyeleti eljárásban nincs lehetőség arra, hogy a vállalkozás a jogszabályi tilalom ellenére próbálja meg állításait igazolni;
- egészségre gyakorolt hatásra vonatkozó állítások csak szűk keretek között, a szigorú európai normáknak megfelelően, az ágazati szabályok szerint tehetők.