Jobb helyzetben a szakrendelők
Ma már nem az egészségügy partvonalán vannak a rendelőintézetek – mondta Sólyom Olimpia a Kórház szaklapnak, az interjút a WebOrvos idézi.
Budapest egyik legnagyobb szakrendelőjének, a Budapest XV. ker. Önkormányzat Egészségügyi Intézményének főigazgató főorvosát, dr. Sólyom Olimpiát a Kórház szaklap őszi számában kérdezték.
Hogyan lehet egy intézmény egyszerre beteg- és dolgozóközpontú?
A megoldást a fejlett minőségbiztosítási módszertan következetes működtetése jelenti. Minőségbiztosítási akkreditációnkat komolyan vettük és kiváló eredménnyel végeztük el, rendszeresen folytatunk betegelégedettségi vizsgálatokat, illetve dolgozóink véleményeiket, tanácsaikat egy erre szolgáló ládában helyezik el. Kiváló a kapcsolatunk intézményünk külső környezetének szereplőivel, a helyi nyomtatott és elektronikus sajtón keresztül rendszeresen tájékoztatjuk a lakosságot fejlesztéseinkről, felújításainkról. A fejlett intézményi struktúra kialakításában sokat segít a magas szintű vezetői gárda. Gazdasági igazgatónkat és kontrolling-finanszírozás-informatikai vezetőnket az EMMI Finanszírozási Főosztályáról sikerült elcsábítanunk. Az ő segítségükkel hoztuk létre azt az ötéves fejlesztési tervet, amelynek fő célja, hogy az intézmény minél több szakmában legyen képes a definitív ellátásra.
Ezáltal bővülhet a szakrendelő szerepe?
Amikor elkezdtem dolgozni a magyar egészségügyben, a szakrendelők még az egészségügy partvonalán voltak. Sokszor büntetésből mentek szakrendelőbe az orvosok, akik a kórházak levetett eszközeit használták. Mára ez teljes mértékben megváltozott. A magyar egészségügy racionalizálásának és költségcsökkentésének egyik záloga a szakrendelők definitív ellátásának kiemelése és támogatása. A mai modern szakrendelők kiváló szakorvosokkal, szakdolgozókkal és műszerezettséggel dolgoznak.
(…)
Mitől lehet modern egy szakrendelő?
Hiszek az alapellátás-szakellátás és kórházi ellátás hatékony együttműködésében, ezért már régóta várom azt az informatikai megoldást, amely ezeket a kapcsolatokat informatikailag is rendezi. A FőnixWEB-en keresztül a háziorvosok az előjegyzés mellett minden lelethez hozzáférnek. A háziorvosokkal való korrektebb együttműködés és más intézményekkel kialakított együttműködések alapfeltétele, hogy olyan informatikai rendszer működjön az intézményben, amely bármikor bármilyen országos hálózatra rá tud csatlakozni. Élünk a modern technológiával, a teleradiológia területén is jelen vagyunk, már nem csak beküldő intézményként, hanem egy éve rendszeresen leletezünk is a rendszernek. Mivel a Károlyi Kórház bezárását követően a kerületben, de a környéken sincs fekvőbeteg-ellátó intézmény, még közelebb kell hoznunk az alapvető diagnosztikát a lakossághoz: CT-berendezést szeretnénk működtetni – erre pedig többletkapacitás-befogadást kezdeményeztünk.