hirdetés
2024. november. 22., péntek - Cecília.

Itt az eredménye az orvoskamaráról szóló felmérésünknek

Bár az új felügyelőbizottság minapi megválasztásából úgy tűnhet, hogy minden visszaállt a régi kerékvágásba az orvoskamaránál, februári felmérésünk mély törésvonalakra utal.

 

A MedicalOnline azokban a napokban fordult a pecsétszámmal rendelkező orvosokhoz, a véleményüket tudakolva, amikor a legnyilvánvalóbban látszott kamarájuk krízise. A küldöttgyűlés előtt igyekeztünk megtudni, vajon a válaszadók szerint az Éger István vezette elnökség űzi-e el a tevékenységét immár nyilvánosan kritizáló felügyelőbizottságot, avagy fordítva történik. Február 15-én, a köztestület országos küldött-közgyűlésén eldőlt, hogy Éger István és az elnökség marad, a felügyelőbizottság több tagja lemondott. S bár a kérdéssorra adott kereken négyszáz válasz nem nevezhető reprezentatívnak, a kamarai élet súlyos problémáira világít rá.

A felmérésről

A jelen összegzés alapját adó véleménygyűjtés önkéntes és anonim volt. Kérdőívünk a 2014. február 15-i rendkívüli kamarai közgyűlés előtt és után néhány napig (02.13. – 02.20.) volt elérhető a MedicalOnline honlapján. Ez idő alatt 410  orvos adott választ a kérdésekre (feltétel volt az érvényes pecsétszám). Közülük 396-an tagjai a kamarának, az itt közölt adatokban csak az ő véleményüket összegeztük.

A válaszolóktól azt is megkérdeztük, hogy ők maguk részt vettek-e a legutóbbi, 2011-es tisztújításon a közgyűlési küldöttek megválasztásában. Mint ismeretes a kamara jelenlegi tisztségviselőit, küldötteit minimális aktivitás mellett, a tagok mintegy 3-4 százalékának részvételével választották meg. A mi válaszadóink között viszont 16 százalék a korábbi választók aránya. Így ha a felmérés maga nem is reprezentatív, annyit bátran mondhatunk, hogy a kamara tevékenységére odafigyelő orvosok véleménye felülreprezentált az eredményeinkben.

A kamaráról fel-felbukkanó vitákban gyakori vélemény, hogy az irányító testületeket eleve egy szűk réteg választja meg, s aztán azok később még inkább bezárkózva viszik az ügyeket;  a fizető tagoknak se rálátásuk, se befolyásuk a későbbiekben a történésekre.  Ezt az elterjedt érzést kontrollálva tettük fel a kérdést, hogy az orvosok egyáltalán tudják-e kik szavaznak az ő megbízottjukként, s ha mondjuk egy küldöttgyűlés alkalmával üzenni akarnak valamit a testület vezetőinek, tudják-e, hogyan lehet azt elküldeni?

A válaszok nagyon plasztikusan mutatták, mitől érzi számos doktor egy távoli klubnak a kamarát: a válaszolók több mint fele azt se tudja, ki az ő képviselője, kétharmaduk számára pedig ha elvben ismert is, a gyakorlatban elérhetetlen.

 

Ismeri-e a saját területi küldöttjeit, akik Önt az Országos Küldöttgyűlésen képviselik?

[%]

igen, mindegyiket

9

igen, többet

20

igen, egyet közülük

18

nem

52

 

Ismeri-e az Önt képviselő küldöttek elérhetőségét (mobil, email, stb.)?

[%]

igen, mindegyiket

6

igen, többet

14

igen, egyet közülük

17

nem

63

 

Ha a küldöttek nem is jelentenek valódi kapcsolatot, valamilyen kötelékkel szolgálhatna a kamarai újság. Rákérdeztünk erre is, de a többség (57%) az Orvosok Lapjával is elégedetlen, csak kb. minden hatodik válaszolónk (18%) volt a semlegesnél jobb véleménnyel róla.

A fentiek ismeretében nem csoda, hogy amikor mintegy összefoglalóan azt kérdeztük, Mennyire ért egyet azzal az állítással, hogy a Magyar Orvosi Kamarában működik a tagok és a szervezet közti gyors, hatékony információcsere?, lényegében elsöprő volt az elutasítás: 80% „inkább nem”, 8% „inkább igen”.

Igaz, a kamarai kasszának könnyű pénzt hoz a kötelező tagság, de nehéz úgy megbecsülést szerezni, ha a kiinduló helyzetet eleve utálja az orvosok túlnyomó része. Márpedig a kérdésünkre kapott válaszok tanúsága szerint az érintettek többsége elutasítja a kötelező tagságot. S ezzel még akkor is nehéz lenne megküzdeni, ha a kamara jól teljesítene, ugyanis a kor szerinti bontásból jól látszik, hogy a fiatalabb orvosgenerációk a még kategorikusabb elutasítást hozzák magukkal.

 

Egyetért-e a kötelező kamarai tagsággal?

[%]

 

a 45 év alattiak között

   az 55 év felettiek között

igen

35

 

25

41

nem

65

 

75

59

 

A kiinduló helyzeten nem sokat segít a köztestület napi tevékenységének általános megítélése. Két produkciós területre kérdeztünk rá: alapfeladataiban, illetve szolgáltatásait tekintve mit nyújt? Mennyire felel meg a tagjainak?

Az ítélet elég lehangoló: mindkét mezőben négyötödös volt az elégedetlenek, s egy tizednyi az elégedettek aránya. Ha kor szerinti bontást nézünk, akkor megint csak az látszik, hogy a fiatalabbak számára a kamara szinte értékelhetetlen: kilencven százalékuk érdemtelennek látja, s csak kb. minden huszadik tud róla jót mondani.

Annyira erős ez a kritika, hogy óvatosságból megnéztünk még egy metszet: lényegesen eltér-e a kamara munkájára kifejezetten figyelők (a legutolsó tisztújításon személyesen résztvevők) és az attól magukat inkább távoltartók véleménye. Látszott is különbség:  a messziről szemlélők kategorikusabban és negatívabban ítéltek. De ami ezen túl látszott, az se vidám: azoknál, akik úgy emlékeznek, hogy voksaikkal személyesen is részt vettek a mai kamarai testületek felállításában, szintén abszolút többsége van az elégedetleneknek.

 

Mennyire érzi úgy, hogy az éves tagdíjért megfelelő szolgáltatást kap?

[%]

 

választók* között

   nem választók* között

inkább nem

81

 

69

84

inkább igen

9

 

21

6

 

Mennyire elégedett a kamara alapfeladatainak (nem szolgáltatások) ellátásával?

[%]

 

választók* között

   nem választók* között

inkább nem

77

 

57

81

inkább igen

10

 

25

8

* választók: azok az aktív tagok, akik részt vettek a kamara legutóbbi,  2011-es tisztújításában

 

A legkönnyebben talán a szolgáltatásokkal teheti hasznossá magát tagjai számára egy kamara. Ha nem is ez a legfontosabb a céljai között, de ha jól csinálják, ez mindenkit elér, s mindenki értheti, örülhet neki. Így ezek iránt is érdeklődtünk, de már azzal a kérdéssel okoztunk egy kis zavart, hogy „Mennyire ismeri az Orvosi Kamara által nyújtott szolgáltatásokat?” – 33% „inkább nem”, 30% „inkább igen”, 37% maga sem tudta...

Az egyes szolgáltatások hasznosságának megítéléséből talán egyetlen dolgot lehet biztosan leszűrni: a fővárosi székházban berendezett fitneszterem nem az évszázad ötlete volt... A többi szolgáltatás viszonylag magas elutasítottsága viszont van annyira meglepő, hogy annak okát talán érdemes lenne külön-külön is megvizsgálni.

 

Mennyire tartja hasznosnak az Orvosi Kamara alábbi szolgáltatásait:

 

 

 

inkább nem
[%]

inkább igen
[%]

Jogi tanácsadás

47

32

Fitneszterem

79

8

Telefon flotta

54

27

Kedvezmény autóvásárláshoz

45

36

Kedvezmény tankoláshoz

42

36

A kamara újságja

48

28

A kamara honlapja (mok.hu)

45

33

 

Messze túlmutat a kamara működésén az a látszólag apró kérdés: hogy helyes-e, ha a kamara a lapjában külföldi álláslehetőségekről szóló hirdetéseket közöl, miközben itthon a rendszer működését fenyegeti az orvoshiány? Sarkítva: mit kell inkább szolgálnia a köztestületnek: a hazai rendszer védelmét vagy a tagjai személyes boldogulását?

Alig volt kérdés, ami ennél jobban megosztotta volna a válaszolókat: 35%-uk a nemre hajlott, 46% az igenre, a többiek középen bizonytalankodtak. Az igazán látványos eredményt azonban az mutatta, amikor a korosztályos bontást is elvégeztük. Az idősebbeknél még szinte teljes a vélemény-egyensúly, a fiatalok azonban már markánsan másként ítélnek: náluk abszolút többsége van a szabadpiaci megközelítésnek, 55%-uk a kamara lapjában is akarja látni a külföldi lehetőségeket.

 

Egyetért-e azzal, hogy az Orvosi Kamara újságja külföldi álláshirdetéseket tartalmaz?

[%]

 

a 45 év alattiak között

   az 55 év felettiek között

inkább nem

35

 

26

43

inkább igen

46

 

55

40

 

Kerestük, hogy a kamara milyen területen tudott magának megbecsülést szerezni, ezért külön-külön is rákérdeztünk az egészségpolitika alakításában, az orvosi tekintély védelmében, az orvosok közötti érdekegyeztetésben valamint a tagjainak érdekvédelmében elért eredményekre. A négy megközelítés lényegében egy eredményt adott, a válaszolók mintegy négyötöde ugyanúgy negatívan értékelte a testület produkcióját.

Ennél rosszabb számokat csak akkor láttunk, ha korcsoportonként néztük az eredményt. Az tűnt ki, hogy amíg az idősebb orvosok véleménye is több súlyos kritikánál, addig a legfiatalabbak szinte semmi számukra értelmezhetőt, vonzót nem találnak a kamara produkciójában: tízből kilenc negatívnak értékeli azt, s csak minden huszadik érezte, hogy őt, illetve szakmáját védte a köztestület.

 

Mennyire ért egyet azzal az állítással, hogy „a Magyar Orvosi Kamara az elmúlt években...

 

 

 

inkább nem
[%]

inkább igen
[%]

... kellő hatékonysággal érvényesítette a szakma alapelveit az egészségpolitikában?

84

8

... tevékenységével őrizte a hivatás tisztaságát, védi és építi az orvoskar tekintélyét és ezzel szolgálja a nemzet egészségének ügyét?

78

16

... ápolta a tagjai közötti szolidaritást, és ennek szellemében vállalta az egyes orvosok, illetve különböző csoportjai, rétegei érdekeinek egyeztetését”?

80

10

.... testületileg védte az orvosi kar és tagjai szakmai, erkölcsi, gazdasági, jogi és szociális érdekeit”?

77

12

 

Felmérésünk még a február 15-ei küldöttgyűlés előtt kezdődött, amelyen napirenden volt a tagdíj újabb meghatározása is. Ehhez kapcsolódóan kérdeztük, hogy „Megfizetne-e magasabb tagdíjat a jelenlegi szolgáltatásokért?”. Ismerve immár a szolgáltatások és a kamarai működés megítélését, nem volt igazán meglepő az eredmény: 92% válaszolt „inkább nem”-mel, s csak 4% „inkább igen”-nel. S persze az sem volt meglepő, hogy a küldöttgyűlés február 16-ával 1700-ról 2300-ra emelte a tagdíjat...

A február 15-ei rendkívüli küldöttgyűlést igazán az tette forróvá, hogy ekkor próbálták meg döntésre vinni az elnökség és a kamarai felügyelőbizottság között hónapok óta folyó csatát. A felügyelőbizottság a vizsgálatában feltárt szabálytalanságokra hivatkozva kezdeményezte az elnökség visszahívását, utóbbi pedig a felügyelőbizottságot akarta visszahívni, megfejelve azzal, hogy etikai eljárást kezdeményez a vizsgálat eredményeit nyíltan tárgyaló felügyelőbizottsági elnök ellen.

Természetesen mindhárom szándék fogadtatására rákérdeztünk. A három kérdésre adott válasz abban csengett össze, hogy a döntő többség a felügyelőbizottság álláspontját támogatta, illetve az elnökségét nem. Itt is megnéztük, hogy mi a helyzet az „aktív kamarai tagokra”, azaz, azokra szűkítve, akik a mostani kamarai vezetőket voksaikkal a posztjaikra ültették. Ha kisebb arányban is, de közöttük sem volt többségi támogatása az elnökség szándékainak. 

 

Mennyiben ért egyet az Országos Felügyelő Bizottság azon döntésével, amiben kezdeményezi a kamara elnökének és elnökségének a visszahívását?

[%]

 

választók* között

   nem választók* között

inkább nem

17

 

38

13

inkább igen

70

 

56

72

 

Mennyiben ért egyet a kamara vezetésének azon döntésével, amiben kezdeményezi az Országos Felügyelő Bizottság elnökének a visszahívását?

[%]

 

választók* között

   nem választók* között

inkább nem

64

 

66

64

inkább igen

20

 

25

19

 

Mennyiben ért egyet a kamara vezetésének azon döntésével, amiben kezdeményezi az Országos Felügyelő Bizottság elnökének etikai eljárás alá vonását?

[%]

 

választók* között

   nem választók* között

inkább nem

68

 

65

69

inkább igen

21

 

28

19

* választók: azok az aktív tagok, akik részt vettek a kamara legutóbbi,  2011-es tisztújításában

 

Megnéztük továbbá, hogy amikor végül is Éger elnök és csapata kerekedett felül, az változtatott-e az eredményeken. Nos, nem történt fordulat: a küldöttgyűlés előtt és után rögzített vélemények alapján 15-én egyik tábor sem tudta lényegesen növelni igaza elismertségét. Inkább csak a bizonytalanok száma nőtt a véleménymondók között – valószínűleg éppen úgy, mint magában a kamarában.

MedicalOnline
a szerző cikkei

cimkék

mok

Könyveink