Így gondolkodunk az egészségről és a jövőről
A magyarok jelentős része még mindig csak akkor kezd el komolyabban foglalkozni saját egészségével, amikor már megjelennek a problémák – derül ki az OTP Egészségpénztár friss, reprezentatív felméréséből. A válaszadók 45 százalékának egészségtudatosságát egy konkrét panasz váltja ki. Mindeközben a pénztártagok 2025-ben eddig mintegy 1,3 milliárd forintot fordítottak gyermekvállalásra és beiskolázásra való felkészülésre, ami a fiatalabb generáció egyre tudatosabb tervezését tükrözi. A váratlan egészségügyi kiadások azonban a lakosság kétharmada számára komoly anyagi megterhelést jelentenek.
Az OTP Egészségpénztár kutatási eredményeiből[1] kiderül: a válaszadók harmada csak akkor kezdett el foglalkozni az egészségével, amikor már komolyabb problémát tapasztalt. A közérzet javítása (41%) még viszonylag gyakori motiváció, de a munkahelyi teljesítmény, a család vagy mások tanácsai már jóval ritkábban játszanak szerepet az egészségtudatosságban.
A pénzügyi felkészültség terén is hasonló a kép: bár a válaszadók majdnem felének (44%) van valamilyen magánmegoldása a felmerülő egészségügyi kiadásokra – például megtakarítása, biztosítása vagy egészségpénztári tagsága –, a többség még mindig az állami ellátásra hagyatkozik. A megkérdezettek kétharmadának jelentős nehézséget okozna, vagy külső segítség nélkül megoldhatatlanná válna egy váratlan egészségügyi kiadás finanszírozása.
Ezzel szemben a gyerekvállalásra való felkészülés sokkal tudatosabb. A gyermeket nevelők negyede már 1-2 évvel a gyermek születése előtt elkezdett pénzt félretenni, és a 40 év alattiak közel fele évekkel előre tervez. A leggyakoribb lépések közé tartozik a családi költségvetés átalakítása, lakásvásárlás vagy -felújítás, illetve a stabil munkahely megszerzése. A fiatalabb generációk körében egyre gyakoribb, hogy tanácsadáson vesznek részt, tanulmányokat olvasnak, vagy állami támogatásokat – például a babaváró hitelt – vesznek igénybe a felkészüléshez.

Az OTP Egészségpénztár adatai is alátámasztják ezt a tendenciát. 2025 első 6 hónapjában a pénztár tagjai közel egymilliárd forintot költöttek gyermekvállalással vagy gyermekekkel kapcsolatos kiadásokra és szolgáltatásokra – a babatápszertől kezdve a logopédián át egészen a lombikprogramig. Emellett az önsegélyező szolgáltatások keretében további közel 300 millió forintot fordítottak beiskolázási támogatásra, gyermekgondozási vagy gyermeknevelési támogatásra, valamint születési támogatásra.
„Az egészségpénztári befizetéseket rendkívül sokféle szolgáltatásra lehet felhasználni – nemcsak orvosi vizsgálatokra vagy gyógyszerekre, hanem például a gyermekekkel kapcsolatos kiadásokra is, legyen az egy laptop, vagy logopédia foglalkozás. Tagjaink egyre tudatosabban élnek széles szolgáltatási lehetőségeinkkel” – mondta Budai József, az OTP Pénztárak ügyvezető igazgatója.
Az OTP Egészségpénztár legaktívabb tagjai között jelentős korosztályos különbség figyelhető meg a nemek szerint: míg a férfiaknál a legtöbben a 30-as éveikben járnak, addig a nőknél a 45–50 év közötti korosztály használja a leggyakrabban pénztári egyenlegét.
A kutatás tanulsága szerint a megelőzés, az egészségtudatosság és a pénzügyi felkészültség nemcsak a család, hanem saját jóllétünk szempontjából is kulcsfontosságú lenne.
[1] Készítette a Magyar Target-Pulzus Média Kutató Kft. 1000 fő 18 év feletti magyar válaszadóval.
Adatgyűjtési időszak: 2025.04.12.-04.16.