Csató Gábor mentésről, ügyeletről, ünnepekről
Feladatot is kapott és számos célkitűzést fogalmazott meg az idei évre az Országos Mentőszolgálat, többek között ezekről számolt be Csató Gábor főigazgató azon a szerdai háttérbeszélgetésen, ahol az is kiderült, pilotprojekt keretében már tesztelik legújabb fejlesztésüket, a videókamerás segélyhívást.
Míg tavaly 1,26 millió esethez küldtek mentőt, idén december közepéig 1,28 millió alkalommal vonultak ki helyszínre a bajtársak, de év végéig várhatóan elérik az 1,35 milliós esetszámot – ismertette az adatokat az OMSZ budapesti székházában tartott eseményen Csató Gábor, hozzátéve, hogy 2018-hoz viszonyítva 18,2 százalékos növekedést detektáltak. Nemcsak idehaza, de világszerte jellemző tendencia a mentés iránti igény növekedése, ennek minőségi kiszolgálása érdekében a mentőszolgálat több célkitűzést is tett:
- indokolatlan hívások számának csökkentése;
- pontosabb priorizálás;
- mentésirányítás erősítése;
- dinamikus kapacitásallokáció;
- informatikai fejlesztések.
Míg a mentésben etalonnak számító londoni mentőszolgálatnál – amely egy 20 milliós nagyváros ellátását biztosítja – hétezer hívás fut be naponta, addig Magyarországon ötezer alkalommal fogadnak riasztást az OMSZ diszpécserei. Míg az angolszász modellben a beteg mielőbbi kórházba szállítását preferálják a mentők, itthon arra törekszenek, hogy a helyszínen nyújtsanak magas szintű ellátást, és csak az állapotstabilizálást követően szállítják a pácienst.
A betegosztályozás finomhangolása nyomán a korábbi három helyett 2024. év eleje óta öt sürgősségi szintbe sorolják az eseteket, a pontosabb osztályozás jobb erőforrás-elosztást tesz lehetővé, így a legsúlyosabb állapotú betegek jutnak leghamarabb ellátáshoz – magyarázta Csató Gábor.
Az öt kategória:
P1: azonnali beavatkozás nélkül légzés-keringésleállás fenyeget, a légzési, keringési státus instabil (pl: polytrauma, tüdőödéma, szívinfarktus), ezen belül kiemelt P1 amelybe a legmagasabb időfaktorú kórképeket, az újraélesztésre szoruló eseteket sorolják.
P2: potenciálisan fenyegető állapot, a további romlás elkerülése érdekében gyors beavatkozás szükséges (pl: hipoglikémia tudatzavarral, stroke-gyanú).
P3: aktuálisan stabil vitális paraméterek, az állapotromlás lehetőségének fennállásával (pl. csonttörés)
P4: stabil vitális paraméterek, az akut beavatkozás igénye alacsony, akut állapotromlás nélküli panaszok (pl: exsiccosis)
P5: enyhe, veszélyeztetettségre nem utaló panaszok, halasztható vagy mellőzhető vizsgálat, beavatkozás (pl: derékfájás, torokgyulladás)
Szofisztikált algoritmus segítségével, szigorú kikérdezési protokoll mentén folyik a digitalizált triázsolás, amely alapján a diszpécser eldönti, kihez kell mentőt küldeni, és milyen szintű ellátásra szorul a beteg – hangsúlyozta a főigazgató, és hozzátette azt is, a sürgős ellátásra nem szorulókat is minden esetben ellátják tanácsokkal, illetve átcsatornázzák az ügyeleti ellátókhoz. A P2-P3-as besorolású pácienseket pedig adott esetben visszahívják, hogy szükség esetén újrapriorizálják.
A kiemelt P1 besorolású esetekhez a bejelentéstől számítva 12,4 perc alatt érkezik meg a rohamkocsi, az indulástól számítva pedig 9,9 perc alatt. A P1 besorolású riasztásoknál 13,8 perccel a hívás után érkezik a mentő – ismertette országos átlagban az időablakokat Csató Gábor. A P2 szintre sorolt páciensekhez 20, a P3-as esetekhez 28, míg a P4-es besorolásúakhoz 40 percen belül érkezik meg a mentő.
Hamarosan nem csak hallják, látják is
Az utóbbi években az OMSZ mindennapjainak részévé vált az üzleti- és a mesterséges intelligencia, a digitális adatfeldolgozásra épülő kapacitásszervezés – folytatta a főigazgató, és elárulta azt is, a rendszerük naponta másfél millió adatot elemez. – Kis túlzással arra törekszünk, hogy még azelőtt a helyszínre érjünk, mielőtt a beteg összeesik – fogalmazott Csató Gábor a dinamikus mentési kapacitásszervezés előnyeit ecsetelve, amelyben a mesterséges intelligencia segítségével végeznek pilot jelleggel esetvalószínűség jóslást.
Élesben teszteli már az OMSZ egri irányítócsoportja az ÉletMentő applikáció legújabb skilljét, a videókamerás segélyhívást. Az alkalmazás így már nemcsak a segélykérő helyzetének 20-30 méteres pontosságú meghatározására, hangalapú kapcsolattartásra, hanem a pillanatnyi állapot, sérülés kamerán keresztüli felmérésére is lehetőséget biztosít. Az app, amelyet eddig 700 ezren töltöttek le, a mentők munkáját is nagymértékben támogatja, hiszen a segélyhívás alkalmával automatikusan számos, az ellátás során fontos adatot közöl a mentésirányítóval, például krónikus betegségekről, vagy gyógyszerérzékenységről.
Enyhe és halasztható a legtöbb panasz az alapellátási ügyeleteken
Nemcsak a mentési, hanem a 22 hónappal ezelőtt bevezetett, október 1-je óta országosan kiterjesztett, az OMSZ által koordinált alapellátási ügyeleti munkát is folyamatosan nyomon követik egy algoritmus segítségével, amely nemcsak az ellátásokat és a megjelenések számát elemzi, hanem figyelemmel kíséri a betegek további útját is az ellátórendszerben.
Az új ügyeleti rend kialakítása során 204 új telephelyet létesítettek és 170 új gépkocsit szereztek be. A rendszer felállása óta közel 1,1 millió esetett látott el országszerte a több mint 700 szerződött háziorvos (az alapellátók 80 százaléka), amelyek 93 százalékát a NACA score szerinti legenyhébb tünetek (0-1-2) jellemezték – sorolta az adatokat Csató Gábor.
Húzós időszak következik a mentőknél (is)
A riasztások számában nemcsak nyáron, hanem decemberben is megfigyelhető a szezonalitás. Míg karácsony napjai általában viszonylagos nyugalomban telnek az OMSZ-nél, december 27-étől megugranak az esetszámok, a szilveszter pedig a mentők „őrült éjszakája” – számolt be Győrfi Pál. A szolgálat kommunikációs és PR vezetője, arra hívta fel a figyelmet, hogy idén különösen hosszú ünnepi időszakkal számolhatunk, hiszen hat napon át – 23-án 16 órától 30-án 8 óráig – gyakorlatilag csak sürgősségi és ügyeleti ellátás lesz elérhető. Az ünnepek alatt az OMSZ-nél 1500-an vesznek részt a mentésben, az ügyeleti pontokon pedig 1000 kolléga fogadja a pácienseket.
A hosszú munkaszüneti időszak és a sürgősségi ellátás tehermentesítése érdekében a lakosságnak azt tanácsolják:
- még időben írassák fel és váltsák ki a szükséges gyógyszereiket;
- enyhébb rosszullét vagy gyógyszerszedéssel kapcsolatos problémák esetén a 1830-as telefonszámot hívják – a panaszok 10 százaléka telefonon orvosolható;
- ha a telefonos triázst követően a diszpécser fizikai vizsgálatot tart szükségesnek, az bármely ügyeleti ponton igénybe vehető, nem csak lakhely szerint;
- amennyiben a nem sürgős ellátást igénylő beteget valamilyen okból az otthonában szükséges ellátni, erre mobil ügyeleti egységek is készenlétben állnak majd.
A szükséges ellátás kiválasztásában nyújthat segítséget az ÉletMentő applikáció, de további hasznos információk érhetők el az EgészségAblakban, a LázBarátban vagy a Semmelweis Help mobilappjában. A kórházi és gyógyszertári ügyeletekről a surgossegi.info weboldalon is lehet tájékozódni.