A várakozás miatt is panaszkodnak a betegek
Rövidíteni kell a járóbeteg-rendeléseken a várakozási időt, mert az előjegyzések hosszára már a betegjogi képviselőknél is panaszkodnak az emberek, írja a Magyar Idők.
Az Országos Betegjogi, Ellátottjogi, Gyermekjogi és Dokumentációs Központ (OBDK) legfrissebb jelentése szerint a tavaly beérkezett – az egy évvel korábbinál 0,7 százalékkal több – 14 183 bejelentés öt százaléka kifogásolta a hosszúra nyúlt betegfogadási listákat, betegelőjegyzéseket, de az írásbeli panaszok között tavaly is sokan (6 százalék) kifogásolták az orvosok, nővérek hangnemét – írja a Magyar Idők.
A jogsérelem oldaláról nézve a megfelelő egészségügyi ellátáshoz való jog miatt emelt szót az OBDK-hoz fordulók több mint fele, 17 százalék az emberi méltósághoz való jog, 14 százalék pedig a tájékoztatáshoz való jog sérelmét kifogásolta, míg a jelzések 7 százaléka érintette az egészségügyi dokumentáció megismeréséhez való jog sérelmét.
2015-től a gyermekjogi képviselő a gyermekvédelmi észlelő- és jelzőrendszer tagja, így kötelessége a gyermek veszélyeztetése, bántalmazása esetén a szükséges jelzéseket megtenni a gyermekjóléti szolgálat, a gyámhatóság és a rendőrség felé. Az OBDK összefoglalójában nem derül ki, hány alkalommal volt erre szükség, de bántalmazással kapcsolatban több panasz is érkezett a szakellátásból. Ezeket az eseteket a gyermekjogi képviselők minden esetben jelezték a gyámhivataloknak, a gyermekvédelmi gyámnak és az intézményvezetőknek. Tavaly már több alkalommal előfordult, hogy a gyermekek bántalmaztak felnőtteket az intézetekben.