hirdetés
2025. április. 19., szombat - Emma.
hirdetés

A műhibák kezelése is szakma

Megalakul a Központi Pertámogatási Rendszer. Ezzel egészségügyünk remélhetőleg egy több mint három évtizedes hiányt pótol, írja Weltner János sebész főorvos a Népszavában.

Mint emlékeztet: "A Magyar Orvosi Kamara megalakulása után kevéssel a Medical Protection Society és a Medical Defense Union – mindkettő az Egyesült Királyságból – már felajánlotta tapasztalatait e kérdésben. Elmagyarázták, hogy a hatásos védelem lényege a következő: ha egy beteg vagy hozzátartozója szakmai szabály megszegése (népiesen műhiba) vagy más sérelem miatt feljelentést vagy bejelentést tesz, akkor az első válasz megírása vagy szóbeli közlése ELŐTT kell szólni a szakembernek. Ők segítenek áttekinteni a dokumentációt és megfogalmazni az első választ, az első előkészítő iratot. Az első irat alapvetően határozza meg az esetleges későbbi kiegyezés tartalmát, illetve a per későbbi kimenetelét.

Remélem, hogy ez lesz a hazai gyakorlat is. E két szervezetben szakértők, tapasztalt orvosok és gyakorlott jogászok vannak ugyanis, akik a jogszabályokat, szakmai szabályokat, állásfoglalásokat ismerik, és folyamatosan elemzik a korábbi ügyek tapasztalatait.

A Magyar Orvosi Kamarának, a politikusoknak, a hatóságoknak azonban ez akkor nem tetszett, és azóta is nehezen barátkoznak meg vele. Az egészségügy finanszírozásának tételeit e költségek figyelembe vétele nélkül határozták meg, ezek fedezete ma sincs benne a rendszerben. Így ha egy egészségügyi intézmény fizetni kényszerül, a kártérítés összege a betegellátásból, a következő betegek ellátásából fog hiányozni. 

Akkor pedig az újabb hiba esélye is nagyobb a pénzhiány miatt.

A magánszolgáltatók időnként élnek azzal a Polgári Törvénykönyv által biztosított lehetőséggel, hogy a bírósági ítéletben megfogalmazott, bizonyítottnak tekintett kár okozójától, azaz egy-egy orvostól vagy más egészségügyi dolgozótól perelik ki azt a megítélt összeget, amelyet bánatpénzként, sérelmi díjként, költségtérítésként, valamint perköltségként már kifizettek. Természetesen kamatostul.

Jelenleg egyébként a szolgáltatók kötelesek ilyen esetekre biztosítást kötni, aminek esetenként maximált összege van, és korlátozott az az évenkénti esetszám is, ahányat a biztosító hajlandó téríteni."

A teljes írást ITT olvashatja

(forrás: Népszava)

Könyveink